Hva trengs for å fjernstarte aggregat gjennom VRM app?

Startet av torn, juni 29, 2019, 19:09:05

torn

Jeg har solenergiverk bedtående av Victron-komponenter, inkluddet color control og multiplus.
Jeg kjøpte aggregatpakke fra Sunwind. Honda EU 70 is, inkludert kontrollboks for autonom drift. Det går styresignaler fra multiplus til aggregat, gjennom kontrollboksen, i tillegg til ladestrøm til startbatteriet på aggregatet. Tilbake fra aggregat kommer 230V som hår gjennom kontrollboksen og inn på multiplus.

Jeg håper dette gir meg mulighet for å fjernstarte aggregatet gjennom VRM-app når jeg ikke er på hytta, gitt riktig programmering/ instilling. Har behov for dette et par ganger gjennom vinteren for å lade batteribanken.

Får jeg mulighet for å fjernstsfte agg med dette oppsettet? Vil multiplus kunne fjernstsrtes også eller må jeg ha den i "charge only" istedet for off?

Takknemlig for svar. Skal igang å bygge lite aggregathus nå. Alt det andre utstyret står innendørs i liten bod.

OS

Jeg kan ikke svare på styring av aggregat men jeg styrer selv Multiplus via CCGX. Bryteren på selve Multiplus må stå på for at dette skal fungere. Ulempen er da at du må bruke CCGX til å skru den av og på.

For å skru den av/på går du da inn i remote console via VRM i en nettleser.

Jeg har laget en løsning som gjør at du kan bruke bryter i tillegg men den krever at du har en del datakunnskap.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ThomasR

Du sier at du allerede kan starte aggregatet ved hjelp av Multiplus?
Måten det skjer på er jo bare at et «normally open» potensialfritt relé i Multiplus lukkes ved f eks en forhåndsinnstilt batterispenning. Resten av automatikken sitter i aggregatets styresystem, sannsynligvis i den boksen du omtaler.

Så sant det går an å ved fjernstyring lukke og åpne et potensialfritt relé i CCGX, så bør dette gå helt fint. Du lar bare en kabel fra aggregatstyreboksen gå via dette releet, paralellkoblet med tilsvarende kabel som går via potensialfritt relé i Multiplus.

Jeg kan aldri tro annet enn at CCGX har et slikt relé, men det må noen andre svare på.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Røilern

Sitat fra: torn på juni 29, 2019, 19:09:05

Får jeg mulighet for å fjernstsfte agg med dette oppsettet? Vil multiplus kunne fjernstsrtes også eller må jeg ha den i "charge only" istedet for off?


Ja, jeg gjør akkurat dette selv.

Eneste forskjell er at jeg har en egendesignet "kontrollboks" mellom CCGX og mitt Honda aggregat.

Jeg gjør dette ved å fjernstyre CCGX via VRM, jeg må slå på Multiplussen ved å sette den enten i Inverer eller Chargemode.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Takk for svar så langt!
Ringte Sunwind Gylling som hR laget kontrollboksen i dag ig fikk vite at jeg skal koble signalkabelen til releutgangen til Color Control GX, istedet for releutgangen i Multiplus. Color Control kommuniserer med multiplus via nettverkskabel med RJ45.

Skal bli nyttig og bra å kunne starte aggregatet via VRM-appen på vinteren ved behov. Håper bare at det ikke oppstår snøproblematikk ved varmluftsutblåsing, og frisklufttilførsel i det lille aggregathuset jeg bygger.

Røilern

Sitat fra: torn på juli 04, 2019, 10:02:13
..fikk vite at jeg skal koble signalkabelen til releutgangen til Color Control GX, istedet for releutgangen i Multiplus.

Yes

Mitt aggregathus snør nesten helt ned om vinteren der går helt fint
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

torn

Mitt aggregathus snør nesten helt ned om vinteren der går helt fint
[/quote]

Supert!

Jeg skal lage aggregathuset så lite som mulig. 1 m2, med hengslet tak hadde jeg tenkt. Vurderer en vifte på 230v for å suge inn tilstrekkelig forbrenningsluft. Hvordan har du løst eksos og varmluft ut, og forbrenninngsluft inn, Røilern?

Røilern

Jeg har et 15cm hull i veggen,  eksosen er plassert rett innenfor, det er ikke noe rør ut gjennom veggen. Eksosen blåser rett uten gjennom hullet - Jeg plukket opp ideen på et  Amerikansk forum, solarpaneltalk.com

Jeg har en vifte som henter luft ute gjennom noe som ligner en fuglekasse. Jeg har lufting oppunder taket.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ivarw

Hei entusiaster,

Skal sette opp et Honda EU70is for autonom drift på Victron CCGX. Må hente opp denne tråden.
Aggregatet har en trådløs fjernstart med en mottaker på maskinen som er koblet i tilkoblingspunkt. Standard fjernstart fra Berema. På vedlagt bilde 1 vises pluggen. På vedlagt bilde 2 vises koblingsskjema. Kontaktpunkt 1 og 8 (på tegning) er verifisert som AV/PÅ. Når disse er sluttet kan aggregatet startes og kjøre. Når de brytes stopper det.
Fra fjernstartsmodulen på aggregat går det også en leder til minus på batteri.
De to gjenstående ledningene er koblet på kontaktpunkt 2 og 7 på plugg.
Jeg måler strøm over flere av kontaktene med spenning på mellom 4,5 og 12V.

Jeg vil tro at kontaktpunkt 2 og/eller 7 er inngang for startimpuls.

Er det noen som har et koblingsskjema eller som kan bidra med å klargjøre dette?

NB. Planen er å bruke to releer via CCGX. En til drift og en til startimpuls.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

SeSe

Jeg fikk tak i denne tegningen når jeg handlet en plugg på ebay.
Laget av to esp32. Bruker espnow imellom dem. Forberedt for å kunne starte fra Victron Venus.

SeSe

Her er oppsettet jeg laget for fjernstart og autonom drift av Honda EU - aggregat fra Victron Venus.
Victron har ferdig menyer for å starte generator basert på en rekke tilstander, bl.a. SOC
Jeg benytter SOC, og valgt at aggregat starter når SOC faller under 75%. Det stopper på SOC 91%

Delene er kun en optokobler, to rele og to ESP32.   

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

ivarw

https://en.wikipedia.org/wiki/ESP32

---------------------
Moderator cut and paste:
"ESP32 is a series of low-cost, low-power system on a chip microcontrollers with integrated Wi-Fi and dual-mode Bluetooth."


3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Røilern

Sitat fra: SeSe på desember 30, 2020, 22:07:06

Delene er kun en optokobler, to rele og to ESP32.   

Så selve start stopp logikken har du programmert inn i ESP32, 5 sekunder start signal. 5 sekunder stop signal eller noe slikt?

Dette krever litt programmering skulle jeg tro - deler du kildekode og fremgangsmåte, leverandører mm med oss? - Kanskje en annen tråd - Jeg skulle tro at dette kunne brukes til mye annet rart også.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

SeSe

Ja, tenkte å dele mer  ;D. Jeg laget den på min vanlige 'prototype' måte med wirewrap, og sånn passe dokumentert. Men jeg startet med å tegne opp litt i går kveld. Kommer mer idag. ESP32 er mulig å bruke på masse greier, en liten skatt for hobbyfolk. Trådtittel synes jeg passer?

Røilern

Sitat fra: SeSe på desember 31, 2020, 09:02:29Trådtittel synes jeg passer?

Kjør på - vi kan alltids splitte tråden og lage en ny etterpå
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

SeSe

Bruk av ESP32 er det nok best å google litt om;  Det er mye å finne og gode veiledninger på det store internettet. Det aller meste er gjort tidligere av personer som deler på web.

I hovedsak : jeg benytter Arduino IDE som programmeringsverktøy mot ESP32.
ESP32 programm ligger på github her: https://github.com/SEspe/ESP32HondaRemoteStart

HW-deler, tilsvarende disse jeg fant på ebay nå.. Skal være mulig å finne ved å søke på tittel

3.3V 3V 2 Channel Relay Module
https://www.ebay.com/itm/3-3V-3V-2-Channel-Relay-Module-Optocoupler-Relay-Output-2-Way-Module-For-Arduino/352918396134?hash=item522b935ce6:g:t2EAAOSw7xZd3SDA

ESP32
ESP-WROOM-32 ESP32 WiFi
Mange varianter der ute,  på denne benyttet jeg et lite kort , ESP32  WIFI Bluetooth D1
https://www.ebay.com/itm/ESP-WROOM-32-ESP32-WiFi-Bluetooth-Wireless-Development-Board-Module-ESP8266-BSG/123451030071

Optokopler er en 4N25.  Bruker den for å skille Victron fra ESP32.


To enheter ESP32, HondaMaster og HondaSlave.  Se i git for detaljer eller spør her :-)
Slave - ESP32'en er ikke tegnet opp, men GPIO13 og GPIO14 driver rele'ene direkte uten ekstra power.  Bare pass på å benytte 3.3V rele.  For power til begge ESP32 bruker jeg micro USB-kabel, samme kabel som for å programmere dem opp. (Det er prototype og gjøre det lett å endre code).  Det har fungert ok siden i høstes. 

SeSe

I Victron Venus er alt klart
1. Definer Relay1 som Generator Start/Stop
2. Konfigurer 'ditt' oppsett av betingelser for start av generator



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod