Oppgradering av El-anlegg på "Strømløs" hytte.

Startet av Fjellgeita, oktober 07, 2019, 20:24:54

Fjellgeita

Hei!

Har i det små gått og tenkt litt på mulighetene og ønsket om å utvide teknikken på hytta. Har i lengre tid fulgt mange av trådene her inne, og er imponert over det mange har fått til. Tenkte å lage en liten tråd for å få litt innspill på valg av løsning nå som endringsbehovet mitt har begynt å trenge seg litt på.
Jeg kan i utgangspunktet rent teknisk, fint klare meg med å kjøre aggregat når jeg er på hytta, men det negative er jo utslipps/støy - problematikk, pluss masse transport av drivstoff. Har et ønske om å kunne kjøre mer via batteribank som i hovedsak er foret fra solceller, men som fint kan suppleres med aggregatkjøring når jeg er tilstede (autonomt ville vært fint).

Batteribanken bør overleve vinteren og de små strømtyvene, som vel alltid blir større enn man innledningsvis tror. Dette bør den klare uten alt for mye tilsyn og fortrinssvis fra sol, aggregat som nødløsning om jeg kan starte det remote via nett. Over tid håper jeg at det kanskje blir en liten "byggelogg" ut av dette.

Hva har jeg av utstyr idag ?
Gylling pwm 7A regulator
120W panel av ukjent fabrikat 10+ år gammelt
1x240A AGM FUTURA
Honda EU30is med fjernstart
Ovn på gass
Dometic kjøleskap på gass (støtter 230/12v)
Varmtvann på gass
Mascot 20A lader til batteribank (230V)
FORBRUKERE
Senkepumpe i brønn (230V Kjøres via aggregat ved bruk)
Wallas M40 (12V)
Lys - 20 stk blandet led/gløde (12V)
12V Vannpumpe
TV - ny led. 220V
Forsterker/dekoder/lading av duppedingser - 230V
Ventilator (12V)
Sikom (12V)
Gass-alarm (12V)

I utgangspunktet ønsker jeg å få kjøleskapet over på strøm istedet for gass. I utgangspunktet hadde jeg 2 batterier, som stod i paralell, men etter sterk svovellukt og svulmet batteri ble det ene fjernet. Har et ønske om å bytte ut det siste også, da jeg mistenker at det neppe har hatt gått av å stå i par med det andre som tok kvelden.
Inverter og fast 220V opplegg ser jeg for meg å gjennomføre litt lengre frem. Foreløpig kunne jeg tenke meg å oppgradere solpanel, regulator, batteri (mulighet for å ekspandere), fjernstyring av løsning, med fast oppkobling mot 4G.

Det vanskeligste synes jeg er batterier, men heller veldig mot Lithium-typen. Her synes valgene å enten være en reodor felgen for å få det rimelig, eller blakke seg om man ønsker en batteribank med garanti. Det er viktig for meg at løsningen er noe jeg får "godkjent", slik at forsikring dekker evt katastrofe.

I teorien kunne batteri stått i et eget lite aggregathus litt bort fra hytta, men tror jeg ønsker å ha lithium batteriene i et mer innevennlig klima pga lading bla.

Skanbatt har sine Lithium Heat batterier, disse ser i utgangspunktet fine ut for en vinterkald offgrid-hytte, men de er dyre.

Bygge selv med leaf-batterier, mye for penga, lite igjen på forsikringa. Krever svært stødig hånd ved montering.

Alternativ energi har sine ferdige pakker som flere her inne har brukt med hell. Ser ut til å ha bra pris/ytelses ratio.

Winston-celler fra Farco. Selvbygg/kjøpe ferdigbygd. Skal være bedre egnet til å takle kaldt klima pga Yttrium som er tilsatt i kjemien. Disse er heller ikke billige, men det gis 5 års garanti.
4 X https://www.farco.no/batterier/selvbygg/winston-battericeller/wb-lyp200aha for 12V, eller 8 for 24V kunne være en mulighet. Er det verdt prisen når behovet for f.eks en Rec BMS også melder seg ?

Med Lithium har jeg forstått at jeg i teorien senere kan utvide batteribanken med "like" celler, dette anbefales ikke med AGM. I teorien betyr det at jeg kan begynne med et 12V batteri og evt bygge videre til 24/48 om ønskelig. Størrelsen kommer vel i stor grad an på forbruket og villigheten til å kjøre aggregat.

På vinter ser jeg for meg at jeg vil ha på Venus GX, 4g router, sikom/wallas, netatmo/webcam.

Utstyrsfronten, her er jeg rimelig sikker på at jeg vil ha mye Victron.
Regulator smartsolar (150/60)
Inverter (Venter nok til neste vår)
Venus GX
Rec BMS (Ikke aktuelt ved Lithium Heat?)

Paneler :
3, 6 eller 9 koblet med 3 og 3 i serie.
Sorte panel 300-350W

I teorien kan jeg fint starte med 3 paneler, og senere utvide med flere strenger, på samme måte som at batteribanken kan utvides over tid til å matche økningen i tilgjengelig strøm, for å spre kostnaden litt mer utover om det skulle være nødvendig å justere på noe senere.

Håper at det er noen av dere som kan komme med evt innspill eller avklarende spørsmål på noe jeg har oversett :)

Fjellgeita

Endte til slutt opp med et oppsett bestående av følgende :

Victron Multiplus II Gx 3000 (innebygd Venus GX)
Victron 250/70 MPPT
Victron Lynx DC distributor
Victron 48/12 DC converter
14kwh Lithiumbank med Rec BMS
6 x 350W monopanel
12V sikringsskap for 12V kurser

Så langt ser dette ut til å fungere svært bra.

Gjenstår å få koblet opp 230V ut i hytta fra inverter, men her må det elektriker til så antakelig rekker jeg ikke dette før vinteren.

Venter på kontroller fra Generator-line, slik at jeg kan få autochoke og autostart av Honda EU30is fra victron.

etsvends

Hvordan batterier er det da snakk om.
Du bør bytte kjøleskap foresten. Gasskjøleskap bruker sjukt mye strøm når de går på strøm.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Fjellgeita

Hei,

Batteripakken er levert av farco, bygget av elbil-celler. Ferdig montert i metallkabinett med rec-bms innebygget samt shunt, tempføler, sikring og kontaktor. Meget pen løsning.

Var usikker på om jeg skulle bytte kjøleskapet til en mer energigjerrig variant, må sjekke nærmere eksakt hvor mye det drar vs et vanlig 230V (AA / AAA).

Vurderer også et bytte fra gasskomfyr til elektrisk komfyr på sikt.

Brønnpumpen er det jeg er mest usikker på da aggregatet idag ikke klarer å starte denne uten litt "av og på" lek med startbryteren. Det er vel startstrømmen som aggregatet her ikke takler, men mulig at dette burde fungert bedre om jeg kunne bruke victron-inverteren, med aggregatet som "power-assist".

Fortsatt litt igjen å utforske før jeg kan si jeg er helt i mål slik jeg ønsker å ha det, men veldig godt å få byttet ut det 20år gamle anlegget som stod der fra før :)

ksae

Interessant og lærerikt! Hva er grunnen til at du vurderer el-komfyr i stedet for både topp og komfyr på gass? Forstår du til slutt gikk direkte for 6 paneler. Vurderte du oppstart med 3 paneler til å være for pinglete?

jkirkebo

Sitat fra: ksae på desember 17, 2019, 12:17:38
Interessant og lærerikt! Hva er grunnen til at du vurderer el-komfyr i stedet for både topp og komfyr på gass? Forstår du til slutt gikk direkte for 6 paneler. Vurderte du oppstart med 3 paneler til å være for pinglete?

Koketopp bør man nok beholde på gass (vi gikk for en 75cm bred 5-platers) men når det gjelder stekeovn er det mye lettere å få gode resultater i en elektrisk en. Utvalget er også svært mye større. Så vi har en Miele innbyggingsstekeovn på hytta, og det fungerer meget bra.

Fjellgeita

Hei,

Grunnen til at jeg vurderer elektrisk ovn istedet for gass er vel mer basert i "trygghetsfølelse" hos meg og andre brukere av hytta. Når det er sagt, det er jo fint å bare kutte gassen til ovnen når den ikke er i bruk. Å ha et propankjøleskap stående å gå om natta er desverre for min del ikke produktivt for søvnkvaliteten. (Kanskje ubegrunnet..)

Gikk direkte for 6 paneler siden jeg fikk en grei pakkepris, og i utgangspunktet hadde regnet med at 3 kunne bli i minste laget. Panelene ble koblet opp i 3s2p. Jeg har nok litt å gå på da mppt-laderen er en 250/80, mulig paneler rekonfigureres til våren igjen.

Plasseringsmessig for panelene sin del, har det nok med tanke på hytta sin beliggenhet ikke blitt helt optimal solfangst. Pga tidspress i høst ble panel montert nesten flatt på vegg pekende mot solretningen. Desverre er landet vårt slik at solen ikke er spesielt høyt over horisonten i flere av vintermånedene, kombinert med et par uheldige trær et stykke fra veggen så har SOC jevnt gått nedover i høst.

Riktignok har det ikke vært spesielt gunstig vær heller, med stort sett sammenhengende skydekke der hytta befinner seg de siste to månedene.

Eneste forbruk jeg har hatt på er 12V 4g modem, men selv dette lille forbruket har gjort at panelene så langt ikke har klart å holde tritt med forbruket.

Enn så lenge har jeg siden montering i høst kjørt aggregatlading 1 gang for å dra banken fra 35% opp til 95-100 igjen. Ikke så galt egentlig, men siden jeg ikke hadde remotestart på aggregat og hytta er gode halvannen mil innpå fjellet uten vei så blir prosessen med å kjøre aggregatet ved behov mer komplisert (pluss en 3-4 timers kjøring i forkant).

Tenker nå på å få testet ut fjernstart av aggregat ved å montere opp startmodul fra generator-line, som skal være kompatibelt med eu3000/30is. Tanken er da at jeg kan starte dette hjemmefra ved behov, og ellers la victron selv starte ved behov. Har tro på at det blir en bra løsning til slutt.

Må ellers vurdere tiltak for å kunne kutte 4-g modem i perioder, f.eks ved å styre rele via sikom boks. Usikker på eksakt hvordan jeg skal  gjøre dette. Det kan uansett være behov for om ikke annet enn å kunne reboote modemet (desverre så hjelper jo ikke alt av fancy styring når modemet henger seg opp). Dette kan vel også løses via rele, alternativt et modem som kan restarte seg automatisk med jevne mellomrom f.eks teltonika sine modeller.

Det kaldeste jeg har sett av temp på batteripakke i vinter er -4, for å evt maksimere lademottak på solperioder så har jeg rett og slett bare startet opp wallas kvelden før når værmeldingen har indikert gull fra himmelen. Dette har forsåvidt fungert fint.
(Batteri er plassert inne i hytte)


ThomasB

Sitat fra: Fjellgeita på desember 26, 2019, 22:29:50


Tenker nå på å få testet ut fjernstart av aggregat ved å montere opp startmodul fra generator-line, som skal være kompatibelt med eu3000/30is. Tanken er da at jeg kan starte dette hjemmefra ved behov, og ellers la victron selv starte ved behov. Har tro på at det blir en bra løsning til slutt.


Når du får teste denne løsningen må du fortelle oss andre hvordan den funket. Virker som Generator-line har en solid løsning.

EG

Sitat fra: Fjellgeita på oktober 29, 2019, 19:38:44
Vurderer også et bytte fra gasskomfyr til elektrisk komfyr på sikt.
Vi har ganske like store batterier som deg og har bl.a. både kjøleskap, stekeovn og platetopp på strøm. Fungerer bra, selv om det merkes godt på batteriet at det lages matt. Batterier holder likevel fredag til søndag uten å måtte kjøre aggregat. Men om du har multiplus 3000 så blir nok effekten en begrensende faktor.
3x300W solceller
Blue Solar MPPT 150/35
48V Litiumbatteri, 16kWt tilgjengelig
MultiPlus 48/5000
BMV-700
230V kjøleskap, tv, stekeovn, platetopp, Jets, borebrønn mm.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod