Ferdigstillingsattest for elektrisk arbeid utført for solcelleanlegg

Startet av TorroThors, september 08, 2014, 07:25:02

TorroThors

Hei,

Vi bygget ny hytte i 2011 og fikk lagt opp solcelleanlegg med kompatible 230-v punkter. Utgangspunktet for dette var at vi muligens skulle koble oss på strøm ved en senere anledning så vi slapp og legge opp alt på nytt. Nå i 2014 har E-verket lagt kabel inn til veggen så vi skal engasjere elektriker for å ta siste del.

Da jeg gikk igjennom papirene fra elektrikerne som la opp stikker og opplegg for solcelle i 2011 så ser jeg at vi ikke fikk ferdigstillingsattest. Jeg etterlyste dette, men fikk til svar at dette var en installasjon uten tilkobling til e-verket, og at det derfor ikke er laget dokumentasjon slik de vanligvis gjør. Når installasjonen skal tilkobles e-verket, må de koble om en del ifm inntaket, og da må de sende en ferdigmelding og lage en dokumentasjon.

Jeg inngikk ikke noen avtale om at elektrikeren også skulle få jobben med tilkobling til strømnettet da dette var usikkert om det ville komme.

1. Er det ikke påkrevd å gi en slik attest? Det er vel regler for installatør mht. brannvern etc. som gir slike krav? (jfr. hvilken forskrift/lov)

2. Hva er vanlig i bransjen?

elektrikern

Det ville vært naturlig at firmaet hadde sendt en samsvarserklæring på det som var gjort.
Den vile sagt at det var elektrikere som hadde lagt opp anlegget.
Nå må din nye elektriker gjøre om deler av dette for å få satt på strøm på hytta.
Det er helt naturlig at de første ikke har laget noen Febdokdokumentasjon men en samsvarserklæring skal du få. Purre på dem for å få den. De skal skrive slike på all ny installasjon. De er pliktige til å oppbevare en slik i fem år etter at arbeidet var gjort.

Så må  din nye elektriker lage nye papirer på  det de har gjort.
                       
7,5kWh Litiumpakke
4x255w solcelle
Multiplus 3000/24
Victron Blue solar 100/50
Wallas
Div Honda aggregater


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod