Blybatterier vs brukte og nye lithiumbatterier til hyttebruk. Hva er gunstigst?

Startet av Hyttesol, april 03, 2021, 19:18:00

Hyttesol

Tradisjonelt har det vel alltid vært blybatteriet i forskjellige varianter som har funnet sin plass i solcelleanlegg og hytter pga. pris, og ingen konkurrent har kommet i nærheten av å danke det av tronen. Det er først nå at vi begynner å se at lithium kan være konkurransedyktig prismessig pga de blir mer tilgjengelig i stor skala med elbilmarkedet.

Så jeg lurer litt på: I det lange løp, hvilket batteri blir billigst ut fra dagens priser hvis man først skal investere? Bly vs brukte lithium vs nye lithium.

Nye lithiumbatterier koster jo en del mer i investering der og da enn tilsvarende kapasitet på bly (selv om man tar høyde for at man må doble kapasiteten på bly). Men lithiumbatterier varer også lengre enn bly, så det tar lengre tid før de må skiftes.

Vi ser at mange forhandlere selger batteripakker bygget på brukte elbilbatterier, oppgitt med målt faktisk kapasitet. Fortsatt dyrere enn blybatterier, men billigere enn nye lithiumbatterier. Det blir en lavere investering der og da, men også kortere levetid siden disse er brukt.

Et annet usikkerhetsmoment er jo dette med hvor lenge de brukte batteriene vil vare. Blybatterier vil jo ofte i praksis aldres ved at de oppfører seg som et mindre batteri enn man opprinnelig hadde. Et 200Ah batteri, blir som et 100Ah batteri. Lithiumbatterier er mer slik at de beholder kapasiteten sin ganske jevnt og bra gjennom sin levetid uten noen tegn til problemer, helt til de plutselig begynner å miste kapasitet dramatisk.

Så hvilket batteri blir det beste og mest forutsigbare kjøpet i det lange løp? Blybatteriet er jo en velutviklet teknologi som er godt kjent, lithium er fortsatt litt i "prøveperioden" der produsentene kanskje enda ikke har oversikt over hvordan de vil yte og hvor lenge de vil vare i forskjellige miljø.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Blysyre batterier med kork og batterisyremåler tror jeg vi kan begynne å avskrive.

AGM batterier er "renslige" erstatninger for førstnevnte, men også disse begynner å komme ved veis ende.

Den moderne "offgrid" hytte krever mer enn noen få Ah fra et 12V batteri. Vi snakker Kwh - og da begynner bly batteriene å komme til kort. Mitt 800 Kg's AGM batteri er ikke spesielt hendig, og nå er det blitt 10 år gammelt og siden det står ute sliter det nå litt med å holde følge  i vinterkulda.

For egen del har jeg tro på gamle elbil batterier. Det er den åpenbare "second life" for denne teknologien hvor det ikke spiller noen rolle om de bare leverer 80%.  

Jeg kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen:
Sitat fra: Hyttesol på april 03, 2021, 19:18:00
... Lithiumbatterier er mer slik at de beholder kapasiteten sin ganske jevnt og bra gjennom sin levetid uten noen tegn til problemer, helt til de plutselig begynner å miste kapasitet dramatisk.

Mine FePO4 celler har mer enn 85% kapasitet etter 3000 sykler.  Behander man de pent tror jeg de kan vare svært lenge.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Hyttesol

Jeg er enig i det, for på en hytte er ikke nødvendigvis vekt og volum vs kapasitet så vesentlig som i en bil der man vil pakke så mye kapasitet på så lite vekt som mulig. Så at batteriene får et second life i hytte eller annen installasjon for lagring av strøm er bra utnyttelse av batteriene.

Likevel er lurer jeg på om vi kanskje betaler litt for mye for disse brukte lithiumpakkene. Her er en artikkel som tar opp nettopp dette med hvordan kapasiteten taper seg over tid, og at tapet ikke er lineært:

http://m.gushenbatterys.com/news/why-does-lithium-ion-battery-capacity-decay-ac-7441527.html
(Legger ved bilde av grafen fra artikkelen.)

Kurven stemmer jo godt med det du observerer med dine batterier, at etter 3000 cycles har det ikke tapt seg vesentlig og ligger fortsatt på 85% og i en stødig kurve. Litt bedre enn grafen viser. Problemet er at den trenden ikke fortsetter i det uendelige. For på et tidspunkt når du "knee point" og kapasiteten begynner å falle dramatisk.

I en tråd ble det linket til denne batteripakken på finn: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=212113185

"Opprinnelig kapasitet: 17.5kWh. Målt nåværende kapasitet: 14kWh". Det vil si at den har 80% gjenværende kapasitet. Og ser man på denne grafen så er 80% akkurat rett før denne trenden vil endre seg. Hvis vi da betaler dyrt for brukte batteripakker som er rett på kanten av stupet, så kan plutselig investeringen vise seg å bli en tabbe.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Kan også bare legge til: Det er jo gjerne slik at bruksmønsteret i en elbil er annerledes enn på en hytte. En elbil er gjerne i drift til daglig pendling med hyppig lading og utlading slik at ladesyklusene går fort. Mens på en hytte hvor man bare er litt nå og da, vil ikke batteriene gjennomgå like hyppige ladesykluser. Slik at i praksis blir den siste delen av batteriets levetid "strukket utover i tid". Selv om man kanskje bare har 500 cycles igjen med brukbar ytelse så kan jo dette potensielt vare mange flere år på en hytte.

Et nytt og ferskt lithiumbatteri i en hytte vil jo gjerne ikke rekke gjennom ~3500 cycles før det aldres på andre måter. Det begynner jo å tape seg i det øyeblikket det kommer ut av fabrikken selv om det ikke brukes. Mulig de faktorene veier opp. Likevel synes jeg prisene fremstår som veldig høye for brukte lithiumbatterier som kanskje bare har 20% av de totale ladesyklusene igjen.

Kan man pante lithiumceller som er helt døde, og få noe igjen for råmaterialene?
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Kvittern

Jeg tok inn EVE LiFePO4 280ah celler i fra Kina. Cellene er ikke så dyre, men frakt kan fort bli litt, hvis man ikke tar dette på båt og ordner med alt på kaia selv.
Også er det selvfølgelig litt risk involvert, det er jo alltids en fare for å bli lurt, så litt research er lurt.
Men supre celler som er fine å bygge pakker av.

Rune

fossfor@hotmail.com

Interessant problem.

Men hvordan blir regnestykket om man snur dette på hodet?

Hva koster nye AGM batterier som har samme kappasitetet som 14KWh Litium-ion-batteri 48V.
Altså ikke like mye KWh når fulladet,men like mye energi før ny lading må til på ny,
Av Litium kan man få "mere" energi ut av før utladet,er det ikke så?


Hyttesol

La oss si man skal ha 10kWh med brukbar kapasitet. Da må man ha 10kWh med lithium eller 20kWh AGM.

Det rimeligste jeg finner i forbifarten er:

Nytt lithium 12V/200Ah (2.4kWh) lithium til 12000kr.  = 50000kr for 10kWh.
Brukt lithium 14kWh (fra linken) til 33750kr inkl mva = 24000kr for 10kWh.
Nytt AGM: 12V / 350Ah = 4.2kWh til 5300kr.            = 25238kr for 20kWh.

Da har jeg tatt helt enkle batterier uten noe fancy bluetooth, varmefolie og annet. Så nye AGM og brukte lithium ligger jo ganske likt i innkjøpspris. Spørsmålet da blir jo hvilke av disse som varer lengst. AGM vil jo også komme seirende ut på at man "en gang i blant" kan tillate å tappe det litt lavere enn 50% DOD
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jgytterdal@gmail.com

Tenker at det i tillegg til pris, er noen andre argumenter som taler i Lithium sin favør .
Et argument er robusthet mot spenningsfall ved høy belastning.
Spesielt på vinterstid.
Dette kan skape problemer med at feks Inverter kobler ut ved lav spenning.
Mine gamle Rolls batterier sank fortvekk 1,7v ved 2,5kw belastning.
Min 21kwt Lithium bank synker til sammenligning 0,3v ved samme belastning.

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod