Montering av solstrømanlegg

Startet av Arctic1827, juli 25, 2020, 07:30:52

Arctic1827

Ser på bilder av tildels store, avanserte solstrømanlegg, hvor hele anlegget med alt av komponenter er montert direkte på en panelvegg i hytta.  Det er jo mye energi i sving i disse, feil kan oppstå og komponenter kan bli varme.
Hvordan vil en forsikringssak ved en evt brann utarte seg om det kommer fram at anlegget var montert slik? 
På mange komponenter er det beskrevet at den skal monteres på ikke brennbare underlag.

Nå var jeg så heldig at det var bygget inn et solid sikringsskap i stål med plass til alt utenom batterier når jeg overtok hytta, men det burde jo være mulig å finne andre løsninger hvor en unngår å skru alt direkte på panelet.

Noen tanker om dette fra de her inne som helt klart har solid kompetanse på elektriske installasjoner.

StefanPal

Jeg har montert gipsplater for å ikke ha komponentene på brennbart materiale.
Batterier og el oppsett er i tillegg plassert i isolert bod ca 15m fra huset.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Jgytterdal@gmail.com

I mitt tilfelle står dette i en bod også ca 15 m fra hovedhytte.
Gips eller ikke på bakvegg tror jeg spiller liten rolle ift brann.

I et tenkt eksempel vil uansett varmen fra brannen slå oppover og antenne taket og dermed vil det begynne å brenne.
Batteri banken derimot står inne et isolert rack.
Med 15 cm rockwool rundt.
Dette er mest for å kuldeisolere om vinteren men også for å forsinke utviklingen av en ev brann.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

I mitt tilfelle står også utstyret i en kjeller i en bod ca 10m fra hytta. Alt er montert på en kryssfinerplate som igjen er skrudd fast i leca murvegg.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod