Batteri levetid

Startet av qhans, desember 06, 2020, 18:50:04

qhans

Har hatt trøbbel med mine 2 batterier. Varta M( 12v 170 ah. 2 stk.Årstall ukjent
Det sto på 94 % når jeg kom på  hytta i uka og så datt det ned til 86 % når propanvarmeren gikk ett par timer.
Slo på 12 v tv- (ny i år) og så koplet alt ut etter kort tid.
Starta lading med en stor billader og så var det 96% igjen etter 1/ time.
Det samme skjedde dagen etter.
Så har jeg tatt de med hjem og ladet langsomt med en liten Intelligent lader ett og ett batteri . Kom opp til 13.33 og 13. på det meste.
I dag viser måler 13.09 på begge  på kjeller gulvet(kjølig)
Er det game over når de faller sååå mye uten belastning

jkirkebo

Sitat fra: qhans på desember 06, 2020, 18:50:04
Har hatt trøbbel med mine 2 batterier. Varta M( 12v 170 ah. 2 stk.Årstall ukjent
Det sto på 94 % når jeg kom på  hytta i uka og så datt det ned til 86 % når propanvarmeren gikk ett par timer.
Slo på 12 v tv- (ny i år) og så koplet alt ut etter kort tid.
Starta lading med en stor billader og så var det 96% igjen etter 1/ time.
Det samme skjedde dagen etter.
Så har jeg tatt de med hjem og ladet langsomt med en liten Intelligent lader ett og ett batteri . Kom opp til 13.33 og 13. på det meste.
I dag viser måler 13.09 på begge  på kjeller gulvet(kjølig)
Er det game over når de faller sååå mye uten belastning


Ca. 12,7V er fulladet. Hvor mye var spenningen når de sto på 94% og på 86%, det er spørsmålet. Hva de faller til etter fullading før man har trukket strøm fra sier lite dessverre.

Røilern

Et utslitt batteri oppfører seg som et lite batteri. Dvs, det når full ladet status mye fortere enn man er vant til, og tømmer seg like fort.

Siden du har tatt de med deg hjem har du nå mulighet til å teste litt. Lad de opp fullstendig. Dvs til de ikke tar mer strøm. Dette krever at du kjenner til spesifikasjonen på batteriene og har en ditto egnet lader. Kontroler spenning og strøm (A) og pass på at du følger ladekurven.

Når du er sikker på at batteriet er fulladet så belaster du med en kjent last  (f.esk en 50W halogenpære) og ser hvor lenge denne brenner før batteriene er nede på 50%.

Hvis de "detter" fort så er det ikke så stort håp.

 
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

qhans

Ok. Jeg har ladet med 14.4 v 8 A symbol Bil en dags tid ca. Så bytta over til 14.4 2A neste dag for å se om de tar til seg mer.
Skal teste i morra med ei lyspære og så får jeg se. hvor fort det tappes.
Hadde tenkt å koste noe mer på detta da vi er i ferd med å sette i drift ett anlegg som dette i den nye delen av hytta
2stk 300Watt solcellepanel                                                 

                                             

1stk Victron Blue Solar 100/50 MPPT regulator                     

1 stk 24V-8,5kwh Litium batteripakke fra EL-bil                   

1stk Victron MultiPlus 24/3000/70-16 inverter lader   

Alt fra Alternativ Energi   
     

                                                   

                                                       

Hyttesol

At spenningen raskt faller fra 14.4V til godt ned på 13V når laderen kobles fra er normalt.
Tilslutt vil spenningen synke ned til 12.5-12.8V uten at det i seg selv indikerer at noe er galt. Et slikt blybatteri må egentlig stå i bortimot en uke før man kan måle spenning og si noe om helsetilstanden eller ladestatus. Men selv da er ikke nødvendigvis spenning alene en god nok indikasjon. Men man kan heller ikke friskmelde basert på at spenningen ligger som forventet. Batteriet kan fint holde 12.5-12.8V, men likevel ha dårlig kapasitet, høy indre motstand eller høy selvutlading.

Så det eneste man med noenlunde ok treffsikkerhet kan si er:
- Hvis batteriet var fullt, men ligger på under 12.5V etter en uke, kan det være en indikasjon på at noe er feil.

- Hvis man vet at batteriet er "friskt", men ikke er fulladet, så kan man etter en uke ved hjelp av spenning vite omtrent ladeprosent ut fra spenningstabeller. Hvor 12.8V er 100% fulladet, 12.0V er 50% ladet, og ca 11.5V er 0% ladet. Med litt forskjeller avhengig av type blybatteri
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Sitat fra: Hyttesol på desember 06, 2020, 23:29:59
- Hvis man vet at batteriet er "friskt", men ikke er fulladet, så kan man etter en uke ved hjelp av spenning vite omtrent ladeprosent ut fra spenningstabeller. Hvor 12.8V er 100% fulladet, 12.0V er 50% ladet, og ca 11.5V er 0% ladet. Med litt forskjeller avhengig av type blybatteri

Spenning er en bra indikator på SOC på en blysyrebatteri som har hvilt. Med hvile så  mener man som regel 6 timer eller mer.   Dessverre forteller spenning ingen ting om kapasiteten til batteriet. Dette har mang en hytteeier med "fulladet" batteri fått oppleve når batteriet går fra full spenning til "tomt" på uvanlig kort tid.

Problemet er ganske enkelt at et "utslitt" batteri med pålydende 170Ah kan meget en ha kapasitet til et batterie på bare 50Ah.

Det bare en mulighet til å kontrollere kapasiteten til et batteri - gjør en kontrollert forbrukstest



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod