Vann i krana!

Startet av hrac, mai 07, 2016, 08:01:35

hrac

Skal sette opp en ny løsning på kjøkkenet, per nå er det utløp i terreng og en 12v dykkerpumpe med kran som jeg synes fungerer helt forferdelig ( https://www.hyttetorget.no/dykkerpumpe-12v-m-kran ). Det jeg kunne tenke meg er en "vanlig" kran for kaldtvann med en pumpe som forsyner jevnt trykk.

Trenger jeg noe mer enn kran og pumpe da? Er det en tredje bestanddel som jeg glemmer? Trenger bare kaldtvann, er til matlaging og oppvask.

Leker også med tanken om å ha en tank utenfor hytta, på baksiden av kjøkkenveggen. Så kan man fylle vann i den istedenfor å bære vann helt inn. På vinteren tenker jeg da å tømme den før vi drar, også frostsikre den på en eller annen måte mens vi er der. Er det så enkelt som å legge varmekabler i bunn av denne tanken, som man skrur på når man kommer?


KjellG

Hvis du henter vann fra brønn, cisterne, bekk... kan en slik gøre susen:

http://www.maxipris.no/verkt%C3%B8y/elektrovekt%C3%B8y-tilbeh%C3%B8r/diverse/vannpumpe-trykkvann-maxipris-norge-12762

Finnes brukte på finn også.

Trykktanken er delvis luftfylt og har til funksjon at ikke pumpa behøver å startes for hvert "tannglass".

kristianh

Jeg planlegger å installere en lignende løsning i sommer. Pga. plass etc. vil jeg ha små pumper og liten installasjon. Har gjort en del tenkearbeid og research, så kan dele mine planer her.

80 liter tank blir plassert ved inngangsdør, i et skap. Denne skal stå på hjul sånn at den kan trekkes ut for å fylle fra bøtter, og for lettest mulig å tømme tanken når man drar. Skal ha en slange jeg kan legge ut ytterdøra når tanken skal tømmes. Etter mye om og men landet jeg på Jabsco 24V pumpe til kjøkken.
Skal i tillegg ha en egen tank og pumpe til dusjløsning. Her landet jeg på Flojet 7,6 liter/min som er på tilbud.
Tror denne kapasiteten holder til vann i springen og dusj, ihvertfall når vannet bæres. Har mindre enn 10 liter/min hjemme, så 11 liter i minuttet blir luksus  ;D
Har kjøpt strainer (filter) som plugges rett i pumpen (lik kobling på Jabsco og Flojet, samme produsent) og er lettvint å tømme vinterstid, til begge pumpene.

Begge pumpene er oppgitt med at de ikke trenger akkumulatortank, men har til kjøkkeninstallasjon kjøpt en slik for å redusere litt på pumpekjøring og at pumpen går litt mykere. Den kan forlades med sykkelpumpe og justeres ift startpunkt på pumpa.

Pumpene skal skrus til veggen på kraftig gummislange for å redusere vibrasjoner. Se min fantastiske paint-tegning: http://bildr.no/view/am41bG9N

Har også vært litt opptatt av at det skal være lett å tømme for vann når man forlater hytta og spesielt vinterstid. De færreste bakterier overlever spesielt lenge om det er tørt og mørkt. Disse pumpene monteres med pumpedelen ned og har "snap-in" rørkobling slik at det er fort gjort å tømme de. En svakhet ved slike pumper er at det kan ligge noen dråper igjen i trykkbryteren, som kan ødelegge bryteren når det fryser. Leter derfor etter en grei måte for å få trykkluft til å blåse tørr pumpa før vinteren. Så langt ligger det an til å bli en trykksprøyte ala ugressmiddel/hage etc. Andre tips kanskje? Tenker det ideelle hadde vært en liten akkumulatortank med blåsepistol som kan lades med sykkelpumpe, men ikke funnet noe sånt. Disse hage/trykksprøytene gir ikke så altfor mye trøkk etter min erfaring (men kun med Biltema sine).

Vurderte en stund pumpe med variabel hastighet, men tenkte å prøve uten. Disse regulerer hastigheten ut i fra hvor mye du åpner krana, og er da gunstig ift støy etc., samtidig som behovet for akkumulatortank blir borte vil jeg tro. Det fins også rimeligere varianter av hastighetsregulerende pumper. Denne er en tannhjulspumpe og er ikke like selvsugende og ikke like egnet for tørrkjøring som en membranpumpe. Membranpumpene tåler litt mer juling. Biltema selger forøvrig også en slik pumpe fra samme produsent (Marco). Tror også Biltema sin har variabel hastighet faktisk.

Fra tank ved ytterdør går jeg over til rør-i-rør (må ned med panelveggen) for å komme til kjøkkenbenken. Disse legges over noen innerdører slik at laveste punkt (tappepunkt) blir utenfor veggen. Foreløpig kun kaldtvann, men legger to rør i tilfelle fremtidig varmtvann. Så til en tappekran under kjøkkenvask og så opp til servantarmatur.
I skapet ved ytterdøren planlegger jeg en fordelerstokk med mulighet for varmtvann og kobler til en utekran som kan brukes til å fylle bøtter o.l.

Alle tanker er planlagt med fleksibel gummislange fra pumpe og typ Gardene-kobling for enkelt å kunne koble fra tankene for tømming og rengjøring. Disse er jo ikke de tetteste, men håper det duger på sugesiden av pumpen. Har kjøpt noen Hozelock-koblinger av metall som virker å være av god kvalitet.

For dusjløsningen var det et poeng å minimere vannforbruk mest mulig, iom at vannet bæres i bøtter og varmes på vedovn. Derav trykkvannspumpe, og dusjhode for båt. Dusjhodet kan enten låses i åpen stilling eller kun sprute når man trykker på bryteren. Innbiller meg at dette kan være med på å redusere vannbehovet ved dusjing, sammen med at pumpen leverer 7,6 liter/min.

OS

Jeg har hatt en Shurflo pumpe i 8 år nå og den har aldri frosset i stykker. Når vi forlater hytta om vinteren kjører jeg pumpen til tanken går er tom. Deretter lufter jeg gassvannvarmeren og kjører pumpen litt til. Lar kraner og blandebatteri stå åpne.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Zappa

Jeg har en FlowJet pumpe og også gode erfaringer i forbindelse med frost.  Kjører pumpen tørr når anlegget tømmes og har ikke hatt problemer på seks vintrene vi har hatt denne. Jeg har også forsøkt meg på å lage ferdig varmet vann slik som kristianh og det liker pumpen dårlig.  Da må jeg åpne opp og rense/justere membranen før den oppfører seg bra igjen. 
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

hrac

Her var det mange gode tips, tusen takk! Tenker jeg kopierer Kristianh sin løsning, vanvittig bra! Blir spennende å starte på dette prosjektet:)

KjellG

Vanlige ettgrepsbatterier (Oras) er ikke frostsikre sier fabrikken. Våre står åpne og har holdt fint, men en kollega mener at en ikke må røre dem når en kommer før de ev er tint, han kverket ett.

Oras trykkstyrt batteri tåler ikke frost! Må demonteres fra røranlegget og en må trykke inn returventilene for å få ut nok vann.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod