Biologisk toalett eller forbrenningstoalett

Startet av ik@guard.no, juni 27, 2017, 16:54:56

ik@guard.no

Hei.

Vi har hytte i et området hvor kommune nå har strammet inn mht utslippstillatelse. Vi hadde bestilt JETs vakuumtoalett, min fikk avbestilt da kommunen ikke gav utslippstillatelse.

Vi har bygd et toalettrom inne i hytta. Vi står da igjen med to alternativer: biologisk toalett eller forbrenningstoalett på gass - hytta har bare solcelle og stor batteribank. Er det trygt å gå for et biologisk toalett med urinseparasjon mht luktproblematikken? Pga batteribank kan vi ikke benytte varmekabel, men en kraftig vifte som går under oppholdet har vi kapasitet til. Toalettrommet ligger sentralt i hytta, så luktproblematikken blir sentralt når vi bestemmer oss for type toalett. Jeg har ingen erfaring med forbrenningstoalett. Noen som har erfaringer og anbefalinger?

hel1017

Hei,

Sviger's har Cinderella forbrenningstoalett.
Funker helt utmerket. Ingen problemer med lukt fra dette.
Det kan lukte litt svidd utendørs fra ventilasjonsrøret rett etter oppstart av forbrenningsprosessen.
Men det er ikke plagsomt.

Hvis jeg skal sette fingern på noe så vil det være at forbrenningsprosessen tar ganske lang tid.
Når vi er en hel familie på hytta som består av tre jenter som alle benytter toalettet til bimmelim og bommelom, så går toalettet nesten kontinuerlig og det har litt viftestøy.
Men det får du kanskje med biotoalett også?
Og så går det jo litt propan da, men ikke mer enn at det er til å leve med.
Men hvis du har en urinal ved siden av til å håndtere urin, så kan man sikkert redusere bruken av selve forbrenningstoalettet en del.

jkirkebo

Sitat fra: ik@guard.no på juni 27, 2017, 16:54:56
Hei.

Vi har hytte i et området hvor kommune nå har strammet inn mht utslippstillatelse. Vi hadde bestilt JETs vakuumtoalett, min fikk avbestilt da kommunen ikke gav utslippstillatelse.

Hva slags løsning søkte dere om? Biotank og infiltrasjonsgrøft? Sier de nei til tett tank også, eller er det evt. andre grunner til at det ikke kan brukes?

De er ganske strenge her hos oss også, men vi fikk grei tillatelse til tett tank for både gråvann og svartvann. Med krav om tømming en gang i året. Er meget fornøyd med løsningen.

ik@guard.no

Hei. Vi var åpen for alle løsninger, men kommunen avviste tett tank kategorisk. Infiltrasjons kan kanskje tillates på lang sikt, men da må det først utarbeides VA plan for området m.m. Vi må imidlertid ha et toalett nå...
Slik det ser ut nå er snurredass med urinseparasjon (f.eks Vera 90 fra Hyttetorget) som er mest aktuell.

Håper å få tilbakemelding fra noen brukere som har erfaring med en slik løsning, og om den er egnet til å ha på et bad som er inni selve hytta.

Sæters

Du er helt avhengig av en balansering av avtrekk og tilluft. Svikter det ene, får du lukt inn i hytta. Det blir som en peis, får du for lite tilluft vil peisen brenne dårlig.

For å illustrere: Jeg har hatt en snurredass i ca 30 år uten noen form for vifte, kun naturlig trekk. Hytta ligger på ca 950 moh. Fra dotanken har det gått et 160 mm rør over tak. Inn til dorommet har jeg 2 stk 100 mm friskluftventiler. Aldri luktproblem.

Forrige året kjøpte jeg en brukt mulltoa, nærmest en snurredass, men med 5 løse kammer som gjør det enklere å tømme. Forrige eiers sønn klagde på at de var plaget av lukt og poden var glad faren endelig kvittet seg med problemdassen. Når jeg monterte den, satt jeg inn det gamle avtrekksrøret på 160 mm i stedet for det tynne røret som var originalt på denne, mener det var kun 75 mm tykt. Resultatet er et totalt luktfritt toalettrom.

Har i tillegg montert en vindvifte på taket, mest for ikke å få snø ned i røret, uansett en glimrende løsning. Har i tillegg siste året hatt en urinseparerende toalettskål, den bedrer nok resultatet, men vi har greid oss 30 år uten.

Hører enkelte har problemer med lukt fra biodo, men det tror jeg kun forårsakes av for lite luftgjennomstrømming.


KjellG

Vi hadde vindvifte. For oss var det en vits, bortkastede penger.

Ellers sans for biodo med urinseparering. Enkel, driftsikker, lydløs, stor kapasitet. Med separasjon kan en klare seg med svært lite strø også, mest for å holde massen litt "luftig".

Et alternativ er å brenne avfallet. Se Separett, de har en spesialovn om en skulle ønske det.

Jgytterdal@gmail.com

På hytta vår har vi Separett urinseparerende bio toalett.
Har aldri hatt luktproblemer.
Det er som det er nevnt fra andre helt avgjørende å ha undertrykk i toalettet mao. At luft ikke dras fra toalettet og ut i rommet, men motsatt.
Det sitter en liten elektrisk vifte som går året rundt samt vindvifte 110mm i tillegg.
Vi har også en solvarmer I stua som blåser luft inn i hytta. Dette virker positivt på sirkulasjonen.
Er dorommet godt nok ventilert ellers?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Sæters

Sitat fra: KjellG på august 19, 2017, 18:55:01
Vi hadde vindvifte. For oss var det en vits, bortkastede penger.
Er det mulig å få vite hvorfor det var en vits? Forsvant ikke lukten? Har du fått bedre resultat med annen løsning?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke vet om vår vind vifte har noen effekt. Den går rundt som bare det, men vi har den primært som stengsel for snø i røret, har aldri hatt lukt fra do, men snurrer gjør den, stort sett hele tiden.

SeSe

Har snurredass med et ombyggingssett som lager et skille mellom fast og vått.  Det er noen perforerte plater med ca 4-5cm ben som legges inn i de fire snurredass-kammerne.

Utluft er en PC-vifte pluss vindvifte som går hele tiden. Jeg tror vel også at vindvifta sin funksjon er mest for å hindre noe ned i røret, regn eller snø.

Har måttet redusere hastigheten på PC-vifta , fordi det ble av og til lukt utenfor hytta på vindstille dager. Bruker en justerbar dc-dc for å regulere hastighet.  Systemspenning er 24 volt.

Opplegget er nytt i år; og jeg har fulgt med på væskenivå i tanken , for å se hvordan fordampningen er.  Det har holdt unna for tilført væske ved et lengre opphold med mye folk ombord (4 uker , varierende to til 9 pers)
Ingen lukt inne!
Edit:  Legger til at jeg valgte biodo til fordel for forbrenning pga ønske om å slippe å ha denne gassmengden, og at jeg tenkte at  det ville bli mye brenning og at det kunne gi do-kø. Vet ikke om do-kø er et reelt problem for forbrenningstoalett, egentlig 

Indremedisiner

Sitat fra: KjellG på august 19, 2017, 18:55:01
Vi hadde vindvifte. For oss var det en vits, bortkastede penger.
.

Da må det være litt uheldige omstendigheter rundt dassens anatomi vil jeg tro. Vi hadde problemer med vondt lukt men etter at jeg fikk montert på vindvifte som går så det suser så har effekten vært svært god, et av de viktigste tiltakene ved hytta og vi er ikke lenger plaget med noen lukt. Vindvifte anbefales sterkt hvis man har mulighet til dette, hvertfall fra min side.

KjellG

Vindvifta fungerte ikke fordi den ikke gikk rundt annet enn i "orkan". Helt ubrukelig i stille innlandsstrøk. Ved kysten har jeg sett dem snurre.

Ad snurredass med skille for vått/tørt. En slik plate skulle i utgangspunktet ikke være nødvendig. Fast avfall holdes igjen i kammeret mens vått renner ned i ytterbeholderen.

Forøvrigg bør en vurdere urinseparerende stol på snurredassen, mindre lukt når vått og tørt ikke blandes.


Knerten

Vi har Cinderella gass med separat urindel, det er riktig som hel1017 sier at det kommer litt svi lukt med engang.  Ellers fungerer toalett løsningen upåklagelig. Med utrolig lite avfall.
Med en familie på 4 består toalett besøkene av 75%  bimmelimm, så vifta går ikke ubehagelig mye.
Urinen går ut i ei stor spredningsgrøft sammen med utslagsvannet.
Vi har hytte uten innlagt vann, så det som bæres inn kan slippes ut.
Ikke minst er installasjonen mye enklerer enn en biologisk toalett løsning, men en går glipp av komposten ........
Masse solkraft og litt bensinkraft.
En hytte med masse duppeditter ;-)

Sæters

Sitat fra: KjellG på august 30, 2017, 13:01:40
Vindvifta fungerte ikke fordi den ikke gikk rundt annet enn i "orkan". Helt ubrukelig i stille innlandsstrøk. Ved kysten har jeg sett dem snurre.

Ad snurredass med skille for vått/tørt. En slik plate skulle i utgangspunktet ikke være nødvendig. Fast avfall holdes igjen i kammeret mens vått renner ned i ytterbeholderen.

Forøvrigg bør en vurdere urinseparerende stol på snurredassen, mindre lukt når vått og tørt ikke blandes.

Du må ha vært særdeles uheldig med vindvifte kjøpet. Vår vifte snurrer bare det er litt trekk i lufta.
Er enig når det gjelder urinseparerende stol. Mindre lukt, ikke minst når en skal tømme kammeret og mener det blir mindre flueplage også.

KjellG

Ad vifte. Først hadde vi en vindfløyel "som skulle være så god". Den ble levert uten å kunne svinge i det hele tatt før jeg fikset den opp. Fungerte dårlig. Vindvifte like dårlig.

Ad fluer. De flyr gjerne ned lufterøret. Sørg for at alle veier inn i toalettet er sperret med fluenetting. Enkelte setter en propp i toalettet som ekstra tetting ved fravær.

Sæters

Propp i toalettet på en biodo høres særdeles ugunstig ut. Det er jo luftstrømmen som bidrar til fordamping og forhindrer lukt. Riktignok er det luftinntak i min nyere TO-DO beholder (som jeg har tettet), så der ville det kunne være sirkulasjon, men i min tidligere så tette snurredassen var det ingen annen luftsirkulasjon enn gjennom doskåla.

Fungerte forsåvidt luktfritt den, men flueplagen var stor da vi på det tidspunktet ikke hadde separasjonsdo tilkoblet. Der ble det ganske stor ansamling av gørr i bunnen, noe som var stor stas for fluene. Med vår urinseparerende toalettstol er denne gørra og stinkbomba historie.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod