Dimensjon på vannrør

Startet av OS, juli 17, 2017, 19:20:52

OS

Skal flytte gassvannvarmer, pumpe og vanntank til et annet rom og må legge opp vannrør på nytt. Har hittil brukt hvite plastrør fra Sunwind men syns koblingene blir litt store og det er vanskelig å få det pent.

Har derfor tenkt å bruke forkrommede kobberrør ala de som selges på Biltema og Jula. De finnes i dimensjonene 10mm, 12mm og 15mm. Det er videre to typer av de; "halvharde" og "glødede".

Noen som har forslag til hvilken dimensjon jeg skal bruke og hvilken type? Jeg tenkte bruke klemkoblinger.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Jeg benyttet 12mm og klemkoblinger på synlig opplegg på badet. Kapasitetsmessige har det funger fint.  Mot pumpe har jeg benyttet PEX rør for å ta opp litt vibrasjon.
Skjult opplegg til kjøkken som ligger litt lengre unna har jeg benyttet 15x2.5 PEX rør i rør

Ikke sikker på kvaliteten, men med bøyetang gikk det greit å lage vinkler'

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Jeg har brukt 12mm på alle vannrør, og synes det gir bra kapasitet og trykk.
Har sølvloddet alle skjøter og T koblinger. Blir mye mere robust og mye mere diskré skjøter. Samt at det billigere.
Kjøpte sølvlodd, fluss middel og skjøter på Clas Ohlson
Jeg brukte også en rørbøyer.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Takk for svar! Har også fått en mail fra en som brukte 10mm fra Biltema og det er ikke å anbefale! Tenker jeg går for 12mm med hurtigkoblinger på det som syns og lodding rundt pumpe osv hvor det ikke syns til daglig.

Sjekket Jula og det er mye å spare på å lodde selv. Jgytterdal; Bruker du gassbrenner eller en elektrisk enhet til å lodde?

Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Tottoa

Kappilærlodding er tingen, og gassbrenner er best. Men viktigst av alt er rengjøring med slipeduk (A la Scotch-brite) og påføring av loddefett, best erfaring er med loddefett fra Bera. Tinnet som brukes bør ha 3% sølv (Ag), det gir hardere lodding.

Oppvarming med gass gir ofte sot og svimerker. Her er pusseduken god å ha for å pusse rent og blankt etter loddingen. En touch med klarlakk etter loddingen gir vedvarende blanke rørskjøter. Pusseduken inneholder aluminiumoksid og riper kromoverflater, og på krommede rør er det best å bruke løsemiddel for å fjerne sot.

Jgytterdal@gmail.com

Takk for mange bra tips!
Bra ide med å lakke skjøtene
Jeg har brukt sølvloddetinn og fluss middel fra Clas Ohlson med godt resultat.
Enkelt å få tinnet til å flyte fint og robuste skjøter.
http://m.clasohlson.com/no/Loddetinn-for-sølvmyklodding/Pr307461000

http://m.clasohlson.com/no/Ecogel-flussmiddel/40-8226

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Takker for svar!

For å lodde selv, må jeg bruke kobberrør som ikke er forkrommede? Det blir i så fall ikke så pent når jeg skal ha rørene langs veggen nede ved gulvet.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

OS

Hei igjen. Har vært rundt på Jula osv og finner kobberrør men ikke albuer osv for lodding. Antar det er fordi dette ikke er noe en skal begi seg utpå uten å være rørlegger? Nonen som vet hvoe jeg kan få tak i dette?

Og til slutt, det er ala det som vises i videoen nedenfor vi snakker om?
https://www.youtube.com/watch?v=hBDBwM1MWt8
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

KjellG

Finner litt her: https://www.billigvvs.no/Roer-Fittings-Lodde-Fittings.html

Ellers, lodding bør en ha greie på, men er ikke noe hokkus pokkus. Her ble rørene sveiset av rørlegger, etter metoder som ikke lenger var godkjent. Andre steder ble det brukt ikke-godkjente klemhylser. Rør til oppvaskmaskin var levert av kjøkkenprodusenten: overopphetet kobber som var blitt sprøtt og dermed med sprekk. Sluk i bad med meniningsløs tåpelig anboring

Ikke sikker på om ting blir bedre med "fagfolk".

Jgytterdal@gmail.com

De har bra utvalg på Clas ohlson , skjøter , t skjøter albuer osv
Eksempel:
http://m.clasohlson.com/no/T-r%C3%B8r/Pr307020000
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på juli 28, 2017, 13:24:50
De har bra utvalg på Clas ohlson , skjøter , t skjøter albuer osv
Eksempel:
http://m.clasohlson.com/no/T-r%C3%B8r/Pr307020000
Takker! Var innom i dag og kjøpte et par 12mm albuer, T-ledd, loddetinn og flussmiddel.  12mm rør fant jeg på Jula.

Vet ikke om jeg kommer til å bruke kobber på hytta men har lyst å prøve å lodde rør. Er redd for at det fryser letter i stykker enn plastrør som jeg har i dag. Med drenering vil det jo ikke fryse men det krever mye større innsats av de som bruker hytta. I de 10 årene jeg har hatt mitt nåværende system med plastrør har 2 dusjarmaturer og en servantarmatur frosset i stykker. Men det var i begynnelsen. Har etterhvert lært at de billige ett-greps armaturene tåler vinteren når jeg setter de i midtstilling, halvveis åpen.

Dere som har kobberrør uten strøm: har dere hatt frostskader?
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Jgytterdal@gmail.com

Har i grunn ikke hart problemer med dette.
Har lagt rørene slik at de har litt fall, samt at jeg har plassert tømmekraner på det laveste punktet. Passer på å åpne kraner og tømme pumpa.
Gjør man dette er kobberrør helt supert.
Tåler pex frost?
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

OS

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på juli 31, 2017, 20:55:18
Har i grunn ikke hart problemer med dette.
Har lagt rørene slik at de har litt fall, samt at jeg har plassert tømmekraner på det laveste punktet. Passer på å åpne kraner og tømme pumpa.
Gjør man dette er kobberrør helt supert.
Tåler pex frost?
Jeg har vært påpasselig å tømme mitt system også bortsett fra armaturene som nevnt ovenfor. Tror jeg legger meg på en "hybridløsning". Gjenbruk av plastkoblingene jeg har i et kott hvor pumpe, vannvarmer osv står og så forkrommede rør langs veggene til bad og kjøkken. Legger inn noen cm fall.

Anbefaler de som er interessert i lodding osv. å se på videoene til "This old house" på Youtube! Veldig bra sysn jeg. Her er en til om lodding:
https://www.youtube.com/watch?v=gMw8S7r0sZM
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Einar_S

Etter det jeg kan finne om Uponor PEX rør skal de normalt tåle frost. Men jeg forstod det som at det er en ekstra belastning og vil gå ut over levetiden.

Jeg har lagt RiR og sørget for fall mot 2 dreneringspunkter. Drenering av VVB tar jo votter og vinter! Men så fant jeg en video på Youtube med ´noen gode råd. Jeg har jo en kompressor stående på hytta da det alltid er prosjekt på gang. ( Det er vel derfor man har hytte?)
https://www.youtube.com/watch?v=7WqRJhU4a34

KjellG

Tapper vvb greit: avløp via ekstrakran i bunn av vvb i forbindelse med sikkerhetsventil. Luft inn på toppen via åpne varmtvannskraner.

Har liten isolert kjeller med sluk og varmekabel. Her står også vvb og trykktank. Hele hytta tappes ned ved avreise: alle kraner åpnes og alt renner til sluk i kjelleren. Vvb blir slått av kvelden før avreise for noe lavere temp under tapping.

OS

Her kommer en liten oppfølger. Jeg er nå nesten ferdig med det nye opplegget og har brukt det en del i vinter og det fungerer meget bra. Har montert vanntanken opp under taket  slik at vannpumpa fylles automatisk når jeg åpner kranen. Slipper da å fylle pumpen med litermål som jeg gjorde før. Den gamle Shurflo pumpen brukes til å fylle tanken fra vannkanner.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

perg


Det der så ut som en smart løsning. Da går jeg ut fra at når du drar så bare åpner du og så dreneres alt ut i bunn.
Hvor stor er den vanntanken mhp belasting på den rammen du har lagd ?

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OS

Sitat fra: perg på mars 14, 2018, 12:35:50

Det der så ut som en smart løsning. Da går jeg ut fra at når du drar så bare åpner du og så dreneres alt ut i bunn.
Hvor stor er den vanntanken mhp belasting på den rammen du har lagd ?

Når jeg drar så åpner jeg vannkranen på badet så pumpen pumper ut alt vannet i tanken. Skal lage sluk i gulvet til sommeren slik jeg slipper bruke pumpen for å tømme tanken.  Når tanken er tom bruker jeg trykkluft til å få ut vannet av rørene (bilde nedenfor).

Tanken er 80 liter og rammen er skrudd fast til stendere inni veggen så den holder.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

perg


Mulig det er et dumt spørsmål, men vil ikke systemet drenere seg selv uten bruk av trykkluft dersom alle kraner åpnes og du har ventiler på nederste punkt av rørene ?

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

OS

Sitat fra: perg på mars 14, 2018, 14:25:27

Mulig det er et dumt spørsmål, men vil ikke systemet drenere seg selv uten bruk av trykkluft dersom alle kraner åpnes og du har ventiler på nederste punkt av rørene ?

Jeg har ikke ventil på nederste punkt i rørene.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod