Dårlig erfaring med firmaet Alternativ Energi AS

Startet av renemeik, september 26, 2011, 12:07:16

renemeik

Jeg kjøpte i 2009 en stor batteripakke (770Ah), batterilader 90A og to invertere. En ren sinus 300w og en vanlig 1800w. Etter ca 9 måneder gikk inverteren på 1800w i stykker. De sa bare at det ikke kunne dekkes av reklamasjon eller garanti siden fabrikken var i Kina. Jeg måtte kjøpe ny. Det var ca 2500 rett ut av vinduet. I helgen gikk laderen i stykker. De sier at der bare er 2 års reklamasjonsfrist på den og ikke 5 år som kjøpsloven åpner for. De begrunner det med at laderen ikke er ment å vare i særlig mer enn 2 år. Ja, ja der gikk nesten 4000 til ut av vinduet. Jeg har kontaktet andre leverandører som sleger slike eller tilsvarende ladere. De bekrefter at deres ladere er ment å vare vesentlig lengre enn 5 år. Etter mitt møte med firmaet Alternativ Energi AS fra Grimstad, er rådet å holde seg borte og heller bruke noen andre. Er der andre som har liknende erfaringer med dette firmaet? Jeg kommer til å sette advokat på saken min!

renemeik

Ser at formaet sparelys.no kan være et bedre alternativ. De har også prisgaranti på sine produkter.

A-Energi

Halvsannheter er i mange tilfeller værre enn løgn. Jeg representerer Alternativ Energi AS, og må si jeg syns det er kjedelig å måtte kommentere en slik sak i et forum. Det er ikke riktig som Rene sier at vi ikke kunne erstatte Inverteren hans fordi fabrikken ligger i Kina. Vi tilbød han å sende den inn til fabrikken for reparasjon. Han fikk ikke den skaden på garantien fordi han hadde hatt en kortslutning i en bryter i anlegget sitt. Denne kortslutningen var årsaken til at inverteren røk. Jeg regner med at Rene kunne ha fått dekt skaden av El-Installatøren. Det var ikke engang et spørsmål om å få dette på garantien den gangen, siden Rene selv fant ut at det var en ekstern årsak til skaden, så bestillte han bare en ny.
Når det gjelder laderen som nå har sviktet, så har jeg opplyst Rene om at den var levert med en to års garanti, og reklamasjonsrett. Det er dermed utgangspunktet. I mange tilfeller vil også 5års reklamasjon gjelde forutsatt at laderen er brukt som anvist. En batterilader vil i mange tilfeller utsettes for driftsforhold som gjør at man ikke kommer igjennom med en reklamasjon. Det kan være at laderen er montert slik at den er utsatt for fuktighet, eller kondens. Og det kan være at den får "rufsete" strøm fra et dårlig aggregat. Enkelte ladere er bygd for Marine bruk, og de tåler mer fuktighet. Den aktuelle laderen her er ikke en Marine lader, og skal monteres i tørt, og isolert rom. Vi har bedt om å få laderen inn hit for å se på den, og vi har bedt om å få mer opplysninger om installasjonen, og aggregatet. Jeg syns det er kjedelig, og dårlig gjort av Rene å gå ut på forumet med disse feilaktige anklagene før vi har fått anledning til å se på laderen, og før vi har fått alle opplysninger i saken.  Jeg vet ikke om det er straffbart, men det burde kanskje være straffbart å spre falske rykter om firmaer også. Jeg vil med dette oppfordre brukere av forumet til å ikke spre halvsannheter. Håper administrator kan finne en metode for å luke ut, eller kontrollere bedre slike innlegg. Så forventer jeg at Rene sender inn laderen til oss, og gir oss alle nødvendige opplysninger, slik at vi kan få vurdert denne saken skikkelig.

renemeik

Ja, jeg ser at Alternatvi Energi AS ikke liker kritikk av sin reklamasjonsbehandling. Det er jo beklagelig. Når det gjelder inverteren så skjønner jeg ikke at en feil i en lampe skal kunne slå ut og totalt ødelegge den uten at der er sikkerhetsmekanismer som sikringer eller lignende som slår ut. Nå er ikke jeg noe ingeniør, men alle andre elektriske artikler jeg har brukt har som regel sikringer eller lignendefor å hindre total kolaps. Når det gjelder laderen, å fikk jeg denne anbefalt til sitt bruk når jeg kjøpte den hos Alternativ Energi AS. De sa at dette var en bra løsning for mitt bruk på en hytte inne på fjellet. Laderen står inne og er ikke i et marint miljø. Jeg har fått tilbakemeldinger fra andre leverandører på maken og tilsvarende ladere. De sier de følger norsk lov og har 5 års reklamasjonsrett.

Påstandene Fra Alternativ Energi AS om løgn og ulovligheter holder jeg meg for god til å kommentere. Men jeg registrerer at jeg har truffet et betent punkt.

Jeg har etter hvert innsett at jeg nok i fremtiden heller vil bruke et firma som f.eks. sparelys.no i stedet for Alternativ Energi AS. De har også en god prisgaranti og bra nettsider.


A-Energi

Hei Rene. Vi har enda ikke fått et spørsmål om å ta inverteren din som røyk i 2009 som en reklamasjonssak. Du innså jo selv den gangen at det var en ekstern feil.
Hvis du syns reklamasjonsbehandlingen her er dårlig så er det kanskje fordi noe det første du gjorde når laderen din røyk var å sende en mail hvor du klart sier ifra at du med en gang setter en advokaten på saken, og at du har gratis advokat.
Det er jo en fin måte å ordne opp i ting på. Vi registrerer nå også at du har startet en terror kampanje for å sverte oss som firma. Jeg håper gratis advokaten din også kan hjelpe deg hvis du går for langt i ditt arbeid med å sverte oss.

renemeik

Ser at innleggene fra A-Energi bare blir bedre og bedre.........

A-Energi

Vi får vel gi Rene alt han peker på, så blir han kanskje blid igjen.
Jeg har drevet Alternativ Energi i snart 12år, og vi har enda ikke hatt en eneste sak mot oss hvor advokat, eller forbrukerrådet har vært innblandet. I denne saken er de inne i bildet allerede før vi har fått sett på laderen. Jeg vet ikke om det da er vi som er vanskelige, eller om det er Rene Munthe Eik. Hvis det er vi som er vanskelige i denne saken så må jeg bare beklage det. Vi skal iallefall ordne opp slik som vi alltid har gjort når vi får inn denne laderen, og får sett på den. Så håper vi at Rene slutter med denne negative kampanjen sin. Ellers må jeg gi en stor TAKK til alle rundt omkring på mange furumer som gjennom mange år har gitt oss positiv omtale.

renemeik

Ingen innstanser ble antydet innvolvert før jeg fikk avslag på reklamasjonen. Dette var før jeg hadde sendt inn laderen. Det ble avvist som reklamasjonssak umiddelbart etter første mail der jeg forhørte meg om hva jeg skulle gjøre. Men det lover jo bra at A-Energi vil gi meg alt jeg peker på. Det er jo over all forventning. Men jeg nøyer meg med at de forholder seg til 5 års reklamasjonsfrist som andre leverandører.



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod