Snurredass utvendig ventilasjonskanal

Startet av perg, august 11, 2021, 15:49:10

perg

Skal akkurat til og installere snurredassen nå og lurer på om det er noen som har installert lufterøret utvendig på vegg?
Evt har noen bilder av hvordan dere har gjort det.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Jgytterdal@gmail.com

Har ikke snurredass, men biotoalett som jo er akkurat samme prinsippet.
Her ligger en større 2 kammer bio beholder under hytta som har luftrøret over tak , montert utvendig.
Det sitter en vifte i kanalen som sørger for undertrykk i toalettet.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Sæters

Det bør ikke være særlig forskjell på utvendig og innvendig, kanskje bortsett fra at innvendig kan bli litt varmere og øke oppdriften noe. Vår er plassert i kanal gjennom soveværelset, isolert, som ble anbefalt, muligens for å bedre nevnte oppdrift, men antagelig mest for å motvirke kondens.

Nå tror jeg dette med oppdrift har mindre betydning, vi har ikke mer lukt på do når vi ankommer hytta enn under bruk og oppvarmet hytte. Når vi er borte vil jo uansett hytta anta utetemperatur, mao burde det i såfall lukte mer ved enkomst enn når man forlot en varm hytte.

Nordielanger

Vi har en snurredass med aqua green toalett fra hyttetorget. Ingen lufterør

Sæters

Sitat fra: Nordielanger på august 22, 2021, 11:33:49
Vi har en snurredass med aqua green toalett fra hyttetorget. Ingen lufterør


Snurredass med aqua green? Høres ikke ut som tradisjonell snurredass, den tar vel ikke i mot vannmengder som aqua green leverer? Sikker på at vi snakker om samme type do? Uansett, om den skal formulde innholdet, er en vel avhengig av luft?

perg

Det tok litt lengre tid enn tenkt, men nå har snurredassen vært i drift litt over ett år med utvendig luftekanal og vindvifte i toppen av røret og eneste problemet er at det blåser friskt i ræva på den som sitter på dass.
Mulig dette skyldes at jeg varmer opp rommet med en gassvarmer og da trekkes det sikkert luft inn fra kammeret under hytta.  Doringen blir iskald og damene klager på løsningen så jeg må finne på noe lurt her. Men uansett er det veldig mye trekk fra doen uten varme i rommet også dvs når vi ankommer hytta.

Andre som har funnet gode løsninger på dette ?

Har kjøpt en billig vifte fra Clas Ohlson som jeg tenkte på å sette inn i lufterøret på selve snurredassbeholderen og starte når vi kommer opp på hytta.
Tenker også på en form for lokk som kan legges ned i toalettet når vi forlater hytta og kanskje kan brukes som vindsperre når doen ikke brukes.
Vurderte å bytte til Cinderella, men det er visst like rævva luftig løsning.
MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring

Makalaus

Bruker utvendig rør med vindvifte på toppen til lufting.
Det er også montert ei pc vifte rett etter 90gr i bunn. Slår den på hvis det er vindstille.

Jeg bygde om dassen til urinseparerende og byttet ut plastringen med et solid varmesete. Ikke fått klager på kald ræv enda.
Setet er tettere enn det orginale, ulempen med det er mindre utlufting gjennom snurredassen. Men funker fint.

https://www.staypro.no/vvs-innendorsklima/baderom/klosetter/toalettseter/biolan-70578500-varmesete-for-utedo-2361319

perg

SitatBruker utvendig rør med vindvifte på toppen til lufting.
Det er også montert ei pc vifte rett etter 90gr i bunn. Slår den på hvis det er vindstille.

Jeg bygde om dassen til urinseparerende og byttet ut plastringen med et solid varmesete. Ikke fått klager på kald ræv enda.
Setet er tettere enn det orginale, ulempen med det er mindre utlufting gjennom snurredassen. Men funker fint.

https://www.staypro.no/vvs-innendorsklima/baderom/klosetter/toalettseter/biolan-70578500-varmesete-for-utedo-2361319


Det dosetet der så jo helt genialt ut, tror jeg satser på et slikt.
Hvorfor har ikke jeg sett det før?

Får prøve med ei ekstra vifte i røret så får vi se hvordan det går.
Cinderella koster jo 38 laken nå og gir visstnok også trekk i stussen.

MPP Solar 2400W 24V 60A batterilader / 60A MPPT
520 W IBC polykrystallinsk 260w x2
10 x 100Ah GEL batterier
220 V kjøleskap, støvsuger, utv. vannpumpe, brødrister
Cami dieselovn med Sikom styring


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod