Bygge "liten" hytte

Startet av Itzy, juli 31, 2010, 15:33:10

Itzy

Ikke alle hyttefelt i Norge har innlagt vann og strøm. Vi har akkurat kjøpt oss en hyttetomt i et slikt felt og vil bygge en hytte på rundt 50-60 kvadrat. Målet er å kunne varme opp hytta med vanlig vedfyring (innen rimelighetens tid) om vinteren. ;D

Tomta ligger slik til at det er sol fra 06.00 til 21.00 om sommeren. Panoramautsikt til fjellheimen både i nordvest, sørvest og sørøst. Hytta bør derfor kunne ta inn mye lys.

Når vi søker rundt på hytteleverandørers hjemmeside vises det stor stolthet over hytter fra 80 kvadrat og oppover. Vi blir fristet av alle de flotte animerte tegningene. Når vi ringer rundt nevnes det som regel at "det er så sjelden vi leverer så små hytter i disse dager, så da må vi tegne om de modellene vi har".

Saltdalshytta er den leverandøren som vi opplever har tatt høyde for noen  mindre modeller - så der har vi tatt kontakt.

Nå ønsker vi å vite litt fra dere som har satset på en hytte rundt 50-60 kvadrat. Hvilke leverandører er "gode" på å finne funksjonelle løsninger på få kvadrat. Vi ønsker også at det skal være mange lune kroker utenfor hytta, samt at utearealene skal være funksjonelle til å tilbringe mange timer i sommerhalvåret. (utestue).

Det er nyttig å kunne visualisere løsninger slik at vi kan starte prosessen på vår hyttedrøm. Det vi vet nå er at vi trenger en funksjonell hems for å kunne tilby litt "private rom" for våre barn som står på trappene inn i tenårene.

Ellers to soverom nede og gode bodløsninger både inne og utenfor.

Har noen av dere noen ideer?

Wilj


Jeg holder nå på med panorama 3 fra Ranahytta. Jeg har forandret litt på størrelse, fasade og planløsning.

http://ranahytta.no/hytter/40-69/panorana-3
Ranahytte Panorana 3 
4 x 350Ah AGM @12V
Victron easysolar 12/1600/70-16
Victron BMV700
Subaru Robin 2500W
2x300w panel
Ampair 100 vindmølle
Vera toalett, gassvannvarmer, gass komfyr,A+++

Itzy

Wow. Det var en spennende løsning med tanke på panoramautstikten. Her var det mye lys og utsyn. Kan du fortelle litt om hvilke endringer du har gjort  - og hvorfor?

Hvordan har du tenkt hemsen?

Wilj

Jeg har heller ikke innlagt strøm eller vann og hytta ligger i Finnmark.
Jeg har utvidet hytta i begge lengderetninger med 60cm, dette for å få litt større bad, soverom og gang.
Badet har jeg flyttet vegg i vegg med kjøkkenet for og ikke ha vannrør gående gjennom gulv eller vegg.
Jeg har også hevet vinduene i stuen til 60cm over gulvet og byttet de 2 store på hjørnet med 2 mindre pga tomtens beliggenhet. 
Jeg var litt bekymret for om de store vindusflatene skulle være avkjølende i vinter, men så lenge det er sol har jeg gratis varme.

Prøver å legge ved plan og fasadetegning.
Ranahytte Panorana 3 
4 x 350Ah AGM @12V
Victron easysolar 12/1600/70-16
Victron BMV700
Subaru Robin 2500W
2x300w panel
Ampair 100 vindmølle
Vera toalett, gassvannvarmer, gass komfyr,A+++

Itzy

En praktisk og pen løsning i tråd med dine egne ønsker. Fint å høre at vinduene fungerer som "gratis ovner" på vinteren. Det er nok litt mer værhardt i Finnmark enn her i vestlandsfjellene. Så jeg ser behovet for å samle rørene.
Du har valgt å ha tre soverom nede - det gjør at behov for kvadratmeter øker. Siden vi bare trenger to soverom kan vi øke størrelsen på badet og evt. stue/kjøkken.

Rana-hytten er nok litt langt fra våre kanter. Jeg tenker at nærheten til leverandør er avgjørende for å "forstå" klimatiske forhold og spesielle tilpasninger undervegs.

Det er alikevel fint å få noen løsningsforslag slik at vi kan tegne og fundere videre. Jeg likte veldig godt Rana-hyttens modeller i Panorama-serien. Der deler de noe med Saltdalshyttens Aurora-serie. Mye lys og luft.

Gjør du jobben selv? Vi skal ta oss av grunnarbeidet selv, men tenker å få resten helt nøkkelferdig - og må derfor legge inn endel mer i pengesekken enn dere som kan gjøre en egeninnsats på snekkerområdet.

Kenneth S

Begynner tirsdag å bygge en liten hytte på 40,3 m2 + hems til kunde i et hyttefelt uten strøm/vann. Konkurrerte glatt ut hytteprodusentene med vår pris.
Anbefaler på småhytter at man tar kontakt med små lokale firmaer.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Itzy

Ja, det er vi også blitt anbefalt. Siden det nå er "fellesferie" i de fleste lokale firmaer har vi ikke fått sjekket opp priser o.l. der. Har i alle fall fått endel ideer gjennom å bruke internett. Kan hende våre lokale byggefirma kan konkurrere på pris, akkurat som du sier.

Hvor mye kan en spare på å bygge lokalt? Noen erfaringer?

Hans

Du kan også kontakte Drømmehytten eller noen andre som profilerer seg på at du kan tegne din egen hytte. Send over noen skisser og se hva de kan tilby.
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Itzy

Takk Hans. Det er hyggelig å se hvor langt du er kommet i din prosess. :) Du får et skikkelig "eigerforhold" til hytta med så mange timer på stedet.

Kenneth S

Sitat fra: Itzy på juli 31, 2010, 19:39:55
Ja, det er vi også blitt anbefalt. Siden det nå er "fellesferie" i de fleste lokale firmaer har vi ikke fått sjekket opp priser o.l. der. Har i alle fall fått endel ideer gjennom å bruke internett. Kan hende våre lokale byggefirma kan konkurrere på pris, akkurat som du sier.

Hvor mye kan en spare på å bygge lokalt? Noen erfaringer?

Vil tro at du kan spare mellom 50-100000 iforhold til ferdighytteprodusentene hvi sdu bruker en liten lokal bedrift med GODE referanser.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Itzy

Takk Kenneth. Ja, det er mye penger som kan nyttes til kvalitetsutvikling av uteareal og inventar. :)

Har sjekket opp noen referanser på et lokalt byggefirma som har spesialisert seg på å sette opp hytter i nærheten. Bare positive tilbakemeldinger på hytter i alle størrelser. Skal forhøre oss om pris hos dem etter fellesferien.

Nilsk

Jeg kjøpte tegninger av Eventyrhytter og er meget fornøyd med min hytte.

Den er 58 m2 i bya. noe små vinduer men det går. er ikke ferdig innv enda så vet ikke hvordan det blir og fyre opp denne.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Itzy

Hvilket "budsjett" har du kalkulert med i forhold til selve snekkerarbeidet?

hyby

Hedda og Ål hyttene har vel konsepter for mindre hytter med god terrengtilpassning og mye lys og utsikt:

http://www.hedda.no/

Nilsk

Har desverre ikke kalkulert noe ang snekkerarbeidet, er utdannet snekker så har gjort absolut alt selv, graving,støping, og alt snekkere arbeidet. ca 240 timer fra skogkledd tomt til ferdig utvenndig.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.

Itzy

For å svare min egen tråd - dersom andre har nytte av den - så er Saltdalshytta ute med en ny serie. SMART har mange gode løsninger i liten forpakning. Alle med gode og store hemsløsninger. Anbefales å kikke på. www.saltdalshytta.no

Kenneth S

Et lite eksempel på en hytte på 40 m2.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Itzy

Wow - der er det tatt høyde for mye lys i stuen. :D Liten og praktisk. :) Vi har nok høynet litt på kravene etterhvert som prosessen er i gang. Men har enda ikke landet på eksakt løsning.

Scriptina

Kan ikke få skrytt nok av Familiehytta. Ser de har en hytte på 48 m2, Bjørnebu:
http://www.familiehytta.no/hXGXAn2dLGWC.16.idium
http://www.familiehytta.no/filestore/FH52BJRNEBU10.PDF

Eller Osen på 61 m2: http://www.familiehytta.no/filestore/FH61OSEN10.PDF

Her kan man få hems eller loft med ekstra soverom. Vi har en større modell og har valgt hems. Deilig med litt ekstra plass oppe men vi liker åpen himling i stuen. Dette er en veldig godt isolert hytte som holder på varmen.

Med en Leca-mini pipe kan kan ha 2 ildsteder koblet til og kan ha en liten ekstra ovn på loftet om man ønsker dette...

Vi bygget på Vestlandet, men avstanden til fabrikken var ikke noe problem (koster sikkert litt frakt for deg) og oppfølgingen var veldig bra!

Kenneth S

Ser nok engang forskjell på pris der ja. Byggesettet til Familiehytta kommer på 348000 + frakt + oppføring.

Hytta som jeg har avbildet her kom på 429000,- ferdig oppført.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Nilsk

Eventyrhytter.no. Minstemann har jeg satt opp  til meg selv i sommer.

115000 er nå brukt og jeg er ferdig utvendig, har fått pris på ca 90000 på det innvendige. Er heldig vist jeg får opp hytta for 200000 nøkkelferdig. Men så har jeg gjort absolutt alt selv da.
Kjøpte hyttetomt-09 Ferdig Utv 2010
Skal være ferdig inne, til påsken 2012.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod