Automatisk start av aggregat ved lav batterispenning - Hva trengs?

Startet av torn, oktober 27, 2013, 14:40:32

torn

Jeg skal legge opp 12v anlegg basert på solcelle. Det eneste 220v utstyret som skal brukes er støvsuger, og el. verktøy i perioder. Det er ingen problem at aggregatet startes når dette utstyret brukes. Oppgaven til aggregatet er altså å levere 220v til støvsuger og el. verktøy, samt back-up lading av batteribanken når solcellepanelet ikke klarer oppgaven alene. Jeg ønsker fjernstart inne i hytta, samt at aggregatet starter automatisk ved lav spenning. Hva trenger jeg for å få til dette? Er det mulig uten dyr inverter fra victron o.l?
Har sett på Honda EU 20 og 30 samt Dometic tec 29 aggregat for fastmontering i bod med eksosstuss.

torn

Hva tror dere om denne?

Kombi lader/inverter 1600W, Studer C 1600-12S

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=434&category_id=52&option=com_virtuemart&Itemid=39

Temmelig dyr, men den løser alle oppgavene på en gang: Lading av batterier med automatisk start av aggregat, innebygd solcelleregulator, og inverter, i tillegg til at den vel lar meg støvsuge eller bruke kaffitrakteren med strøm fra batteriene uten at aggregatet trenger å gå

Har solcelleregulatoren MPPT tro?

Røilern

Du trenger en AGS automotic generator start rele, den gjør akkurat det du ber om hvis du velger riktig type.

Men, hvis du vil ha en lader som leverer skikkelig med amp' så koster det, nesten like mye som en inverter.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Den enkleste løsning er en Victron og et aggregat som kan fjernstartes. Honda EU 20 som du nevner har bare snorstart, EU30 har selvstarter, men må modifiseres for å få automatisk choke. Så jeg landet på Honda EU65is. Nydelig aggregat som jeg fikk et godt tilbud på.

Dometic kan så vidt jeg vet fjernstartes, men da jeg skulle kjøpe kostet det omtrent det samme som Honda EU 65is. Så da var valget veldig enkelt.

En ting å tenke på, er at automatisk start fører til at aggregatet kan finne på å starte på tider av døgnet da man helst vil ha total stillhet. En annen mulighet er derfor å sette opp Victron med alarm og ha manuell fjernstart med knapp inne i hytta. Sånn at man kjører aggregatet ved behov og når det passer.

Røilern

Bra innspill fra erstokke, men ingen billig løsning. Selv har jeg Honda EM5500 CXS som ikke er et inverteraggregat, men ganske avansert allikevel med tomgangs automatikk og automatchoke. Det koster vel ca halvparten av et Em65is. Ideen bak det er rett og slett av jeg kun kjører aggregatet når jeg vil ha mye strøm (mer enn 2000W)







Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod