Analog amperemeter med eller uten shunt

Startet av kjetillunde, april 16, 2015, 01:42:05


OS

Det uten shunt er for vekselstrøm (AC) og det med shunt er for likestrøm (DC).

Vekselstrøm kan måles med en spole rundt lederen strømmen går i mens måling av likestrøm krever en shunt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Hei OS

Dette er vel ikke helt riktig. Jeg har et tangampermeter som fungerer fint på 24V ledningen fra batteriet til inverter. Instrumentet kan stilles inn både for DC og AC.

Et enkelt DC ampermeter uten shunt kan vel bare håntere små strøm mengder. Skal man måle noe mer enn noen få amp, må man bruke shunt
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Røilern på april 16, 2015, 21:10:03
Hei OS

Dette er vel ikke helt riktig. Jeg har et tangampermeter som fungerer fint på 24V ledningen fra batteriet til inverter. Instrumentet kan stilles inn både for DC og AC.

Et enkelt DC ampermeter uten shunt kan vel bare håntere små strøm mengder. Skal man måle noe mer enn noen få amp, må man bruke shunt

Ja vet du kan måle likestrøm med en tangampermeter men det er en helt annen teknologi enn du putter inni et sånt viserinstrument. Jeg snakket om instrumentene i lenkene ovenfor og der er jeg temmelig sikker på at det jeg skrev er riktig.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Ah - det har du helst sikkert - et tang ampereter er jo uansett ikke noen permament løsning
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kjetillunde

Jeg har et 10A analogt amperemeter som ikke trenger shunt med det fungerer på DC 12V likevel.

Hvor går grensen på at man bør bruke shunt? Det jeg linket til i post #1 trenger ikke shunt men er på hele 50A.

OS

Sitat fra: kjetillunde på april 17, 2015, 16:31:23
Jeg har et 10A analogt amperemeter som ikke trenger shunt med det fungerer på DC 12V likevel.

Hvor går grensen på at man bør bruke shunt? Det jeg linket til i post #1 trenger ikke shunt men er på hele 50A.
Hvis du har et analogt DC-amperemeter uten ekstern shunt er shunten inni meteret.

Det du lenker til her er et AC-meter og vil ikke virke på DC.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kjetillunde

Ok, så det har innebygget shunt altså. Da trenger jeg ikke bekymre meg over at jeg ikke har shunt til den.  :)

OS

Du skriver jo at det fungerer så da er det vel ingenting å bekymre seg for?

Jeg jobbet en plass som solgte slike analoge amperemeter for mange år siden og så vidt jeg husker så er det bare veldig små likestrømmer (opp til noen mA) som kan måles uten shunt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod