BMV 700 batterikabel

Startet av hrac, april 10, 2016, 08:58:33

hrac

Hei skal koble opp batterimonitor og ser jeg mangler en batterikabel, for å koble den til minussiden på batteriet. Er batterikabel noe spesielt eller kan jeg "lage" en ved å bruke eksempelvis 2x6mm kabel som jeg har og bare koble på kabelsko på begge sider?

Og hvordan har dere gjort det når man har flere batterier? Jeg antar man bare lar koblingskablene mellom batteriene være der de er, og kobler inn batterimonitoren akkurat som om det bare er ett batteri?

Takk:)

ivarw

Hei

Du trenger en kabel med kabelskoring mellom minuspolen på siste batteri (før forbruk) og shunten. Jeg brukte noe større dimensjon (35 kvadrat). Minuskablem som går videre fra shunt til forbruk, må også ha en kabelsko til montering på shunt.
Forøvrig står batteriene koblet i parallell eller serie, som før.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

hrac


kristianh

Biltema har noen ferdige kabler til ikke altfor mange kroner som du helt sikkert kan bruke:
http://www.biltema.no/no/Sok/?query=batterikabel

OS

Et billig alternativ er å kjøpe kraftige startkabler og klippe av endene. Dette sammen med kabelsko og verktøy selger de på Biltema.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Når jeg monterte batteripakken min for noen år siden spanderte jeg på meg en presstang. Sammen med skikkelig kabelsko får man fine og permanente forbindelser.

Dette er det vanskelig å få til uten verktøy
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

hrac

Takk! Bor på hytta for tiden så litt vanskelig å få tak i. Bestilte en veldig fin en på sparelys. Gleder meg til å få BMV opp å nikke! Ellers er det flotte soldager her, så aggregat og lading trenger jeg ikke tenke på:)

ivarw

En ting du bør være oppmerksom på er at koblingsboltene på bmv-en er av grovt kaliber. De første kabelskoringene jeg satt på hadde for lite øye og måtte skiftes.

Når det gjelder montering av kabelsko, ble resultatet utmerket med hammer mot fast underlag. Penslet den strippa delen med flux først og fylte inn med loddetinn etter at kabelskoen hadde godt feste. Avsluttet med krympestrømpe.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Røilern

Sitat fra: ivarw på april 12, 2016, 20:11:52
Når det gjelder montering av kabelsko, ble resultatet utmerket med hammer mot fast underlag. Penslet den strippa delen med flux først og fylte inn med loddetinn etter at kabelskoen hadde godt feste. Avsluttet med krympestrømpe.

Før jeg lagde mine kabler diskuterte jeg dette på Solarpaneltalk.com Jeg fikk veldig sterke råd om å kun krympe på kabelskoene og ikke bruke loddetinn. Jeg må lete litt for å finne argumentasjonen. I mellomtiden fant jeg et annet verktøy og en youtube video som fremstår ganske proff.

https://youtu.be/b9MUfemfZY0
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Har også registrert en del diskusjoner rundt krymping og lodding eller ikke på diverse andre forum rundt forbi. 1 2
Dette er så mye diskutert andre plasser at det er kanskje best å bare søke opp for spesielt interesserte (jeg har ingen formening).

Har forøvrig både den bankegreia fra Biltema og Biltema-tanga som Røilern har lagt inn bilde av. Følte meg ikke helt trygg på den bankesaken, så endte opp med å kjøpe tanga, syns den funker rimelig bra.

På den lokale båtsjappa her får du forøvrig kjøpt grov kabel på kapp, kabelsko og de har både kuttetang og en rimelig proff presstang som kan benyttes fritt i butikken. Kan være et tips om man ikke skal lage mange kabler og har målt opp riktig lengde.

OS

Jeg bruker en sånn bankeklemme som Røilern viser sist ovenfor her. Kjøpte den på Biltema.

Sjekket 35mm2 på Biltema i går og kjøper en 6m svart+rød blir det kr 166 til sammen per meter. Kjøper en 4,5m 35mm2 startkabel blir prisen kr 71 per m. Sikkert ikke identiske kabler men god nok til batterikabel.

Angående lodding så tror jeg ikke det er vanlig. Har kjøpt ferdig terminerte kabler fra både Sunwind og Powercontrols og de har ikke vært loddet.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ivarw

Om ikke annet, blir det en solid mekanisk og elektrisk forbindelse.
Tvinge og/eller hammer kan erstatte spesialverktøyet hvis det ikke er tilgjengelig. Ble inspirert av denne:
https://www.youtube.com/watch?v=XkMdlPsBxkc

Knurlgnar24 har forøvrig mye nyttig DC-materiale på sin kanal:
https://www.youtube.com/channel/UCVktNhxFTBnrLfeIe1tdgSQ
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod