MPPT med Ethernet, forbruksforskning(er), Ethernet og rele utganger

Startet av Amatøren, november 04, 2016, 22:52:22

Amatøren

Finnes det MPPT med Ethernet, forbrukskurs(er), Ethernet og rele utganger.

Det bør være mer enn en releutgang. En av de (eller den ene) må kunne programmeres (via WEB grensesnitt eller annen måte via Ethernet porten) så den slås på og av flere ganger pr døgn.

Grunnen er at jeg vil at den skal da styre 4G router, liten computer og kameraer. Det er for å få værbilder på gitte klokkeslett samt værdata fra værstasjonen.

Ønsker også på sikt å kunne hente data fra Victron inverter (fremtidig kjøp) for full oversikt over forbruk og lading.

Ønsker anbefaling.
Man lærer så lenge man lever.

Jgytterdal@gmail.com

Ikke stort utvalg i laderegulatorer som har programmerbare releutganger, men det finnes strømgjerrige styringsenheter som er basert på et web grensesnitt
Disse kan styres manuelt , eller du kan programmere de (litt avhengig av hvor avansert du ønsker å ha det)

Laderegulator anbf:

Morningstar Tristar Mppt 60 ,har Ethernet og kan aksesseres via et web grensesnitt

Styring:
Control By Web x310
http://www.controlbyweb.com/x310/

Dette vil gi deg masse spennende muligheter,


Lykke til!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Amatøren

Takker for svar.

Kan ikke ha noe som krever manuell styring pga lite strøm så kan ikke router stå på hele tiden. Det må kunne programmeres til på/av på bestemte klokkeslett så router og kamera blir styrt på/av.
Man lærer så lenge man lever.

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på november 05, 2016, 11:03:39
Takker for svar.

Kan ikke ha noe som krever manuell styring pga lite strøm så kan ikke router stå på hele tiden. Det må kunne programmeres til på/av på bestemte klokkeslett så router og kamera blir styrt på/av.

Da har du veldig lite strøm tilgjengelig? jeg har en Asus 4G-AC55U router på hytta, når jeg drar derfra slår jeg av wifi med knappen bakpå (alt som skal kommunisere når vi ikke er der er kablet) og da trekker den ca. 0,2A på 12,5V. Dvs. 5 watt. 120Wh på en dag, eller det et eneste normalstort solcellepanel kan produsere på godt under en time med skyfritt vær. På en hel måned, 3,6kWh. Om vi drar fra hytta med fullt batteri kan routeren overleve i drøyt et halvår uten lading ;)

Amatøren

Trenger WiFi for ett kamera skal stå på uthuset og vise snedybde på hyttetaket.
Der har jeg egen batteribank og to 10W paneler for leselys. Det blir det egen timer for 2 eller tre på/av koblinger pr døgn.

Fra hytten skal jeg ha to eller tre kameraer som å "se meg rundt" og det vil jo trekke en del strøm.

Routeren er en Huawei E5186s og den vil nok trekke en del strøm da det er noe dårlig dekning, men det går på 4G.

På hytten har jeg foreløpig kun ett 75W og ett 20 W panel med MPPT lader fra Phocos.

Virker vel mest som vedlikeholds lading om vinteren, men har alltid kommet til fulladet batteripakke hvis vi ladet en del dagen før vi dro (aggregat). Batteribank er fire stykk 140 At i 12V bank.
Man lærer så lenge man lever.

kristianh

Jeg kjøpte tre slike mtp samme formål. Har også litt begrenset lading i november-januar og ville ikke ha internett etc. stående på hele tiden. Iom at jeg byttet til 24V ble disse aldri installert. Men tenker at i stedet for å installere en dyr MPPT eller annet kan dette være en OK løsning.

Det jeg har i dag er følgende oppsett:

Strømforsyning til internettruter og webkamera går via changeover impulsrelé. Styrer dette med Hellmertz GSM TR4E sms-relé som kan sende impuls. I den ene posisjonen på impulsrelé er internett av, men kan skrus på manuelt via sms. I den andre posisjonen på impulsrelé er internett styrt av lastutgangen på MPPT som kan settes til å være på en viss tid etter solnedgang eller alltid på f.eks. (bruker ikke noe annet på lastutgang).  I tillegg kan internett skrus på manuelt med bryter når man er tilstede. Unngår på denne måten forbruk på reléspoler, og alt kan restartes hjemmefra om noe henger seg opp.

Amatøren

Flott info fra dere.

Sett litt på Morningstar Tristar Mppt 60, men for meg ser det ut til at den ikke har rele utganger, men man må bruke egen modul for det. Flott system allikevel. I tillegg så er det "bare" en laderegulator og dermed kommer opplegg for kurser i tillegg, men det regnet jeg med. Eneste er at da må egen måler for forbruk skaffes.

Da begynner det å dra på seg mye i kostnader. Skjønner at det ikke finnes billige og bra MPPT systemer, men finnes det en middelvei som anbefales?

Eller skal jeg satse alt på Victron "fra A til Å" da jeg sannsynligvis kommer til å skaffe meg Victron inverter (2000W-3000W / 24V) på sikt?

Victron har jo også MPPT laderegulatorer som kan kobles sammen.

Hva da med en Raspberry Pi med data samling i stedet for Victron Color Control GX som datainnsamling.
Man lærer så lenge man lever.

kristianh

Både raspberry pi og beaglebone black (tror denne er anbefalt av victron) skal være mulig, uten at jeg har satt meg inn i.

Men trenger man ikke skjermen i CCGX, syns jeg den nye enheten de utvikler basert på beaglebone black virker spennende:
https://github.com/victronenergy/venus/wiki/bbb-hardware-spec
https://www.dropbox.com/s/ob9vio70pmmol8y/beaglebonecontroller%20on%20venus%20wiki.pptx?dl=0

Amatøren

Sett den, men tusen takk.

Starter en ny tråd med interfacing.....
Man lærer så lenge man lever.

ca119

Om du kun har 75W + 20W bør du jammen investere i størrer solcellepanel!
Tar en titt på sparelys.no  eller andre steder, de har det meste rimlig.

På disse MPPT fra Victor Energie kan du vel koble på Bluetooth og for oversikkt over de siste 30 dager. Kan selvsagt også programmere noe selv til PI eller arduino +++
Laderegler koster vel 1000kr og Bluethooth ca 500kr.

Amatøren

Takker og ja det er snaut med paneler så det står for tur på sikt.

Skal man ha MPPT fra Victron på Bluetooth kommer en Bluetooth adapter på ca. 600,- som tillegg.

Har det på en inverter (Inverter 375W, Victron Phoenix 12/375 VE.Direct) som jeg monterte i bilen til kona. Da får vi ladet nettbrett, mobiler og spillkonsoller. I tillegg så på lange bilferier så tar jeg med en veldig liten Linux server med Plex for streaning hvor det er et godt utvalg med filmer som barna har valgt ut.

Venter på en NanoPi NEO. Den har 2 serieporter på 3,3V logikk (samt en debug port som skal kunne omkonfigureres) som jeg skal teste mot MPPT og BMV 70X (blir vel 702) i første omgang. Ved bruk av serie port så unngår man USB til serie konverter slik Raspberry Pi prosjektet baserer seg på. Noe som også gir en ørliten innsparing på  strømforbruk. Riktig nok liten, men et lite potensiale er der. Den har en USB port på kortet og ytterligere 2 å GPIO kontakt som kan benyttes. Man får bare litt mer arbeid hvis man ønsker å bruke de.

Så det ser ut til at jeg får for Victron sitt utstyr på alt........
Man lærer så lenge man lever.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod