Parallellkoble solcellepaneler

Startet av OLDA, september 19, 2014, 09:02:00

OLDA

Hei
Jeg har to paneler på hhv 55w og 80w som jeg ønsker å parallellkoble på den ene inngangen på regulatoren min, HB30. (På den andre inngangen skal det et 140w panel).

-Er det greit å parallellkoble disse to panelene på den ene inngangen så lenge regulatoren takler effekten, og panelene får sol og skygge samtidig, eller er det flere faktorer jeg må tenke på?

Er usikker på om det er samme antall celler på de gamle panelene. Skal sjekke til helgen.

På forhånd takk
Olda

glamsland

Jeg ville nå i utgangspunktet sagt ok, men det kommer litt ann på om vmp spenningen er lik på panelene. Ser anbefalinger på nettet at det er greit med spenningforskjell på under 0.5v.
Er det større avvik, er det ingenting som blir ødelagt, du bare mister effekt.
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Stardustsilver

Jeg har to parallellkoblede 80w paneler på samme sted mot sørvest, koblet mot den ene inngangen på en HB30, men jeg kjøpte en koblingsboks for tykke ledninger hos en elektriker og valgte å ha diode mellom mellom disse to panelene i koblingsboksen. http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=102&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1087&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

På den andre HB30 inngangen har jeg et annet 80 w panel montert mot sør/øst, dette gir meg mest sol midtvinters.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod