Lejon håndpumpe brønnvann.

Startet av Sæters, januar 01, 2017, 14:10:52

Sæters

Hei og godt nyttår.
Har installert Lejon håndpumpe i borehull. Den skal i utgangspunktet være frostsikker, men jeg har sett en slik utgave som bar preg av påvirkning fra varme (mye skjolder i lakk og farge som tydet på bruk av åpen flamme).

Mitt spørsmål er om det er noen som har erfaring med slik pumpe vinterstid. Kan vann som pumpes opp I streng kulde avsette så mye is at pumpehuset fryser og skades?

Lurer også på hvor mange pumpetak  det er naturlig å bruke for å fylle en 10 liters bøtte med vann. Vår bruker ca 7 tak før vannet kommer ut og deretter ca 25 tak for å fylle bøtta. Ingen sterk stråle med andre ord.


oleh

Tror vi fikk vår Lejon pumpe på hytta for ca. 8 år siden. Og den er like fin fortsatt.

Har ikke opplevd noe form for frost i den. Har skjønt at alt vann skal renne tilbake slik at du unngår frost. Har vel pumpet opp vann ned mot -20 grader, og som sagt ikke opplevd frost.

Har også din erfaring med at det kommer ca. 0,5 liter vann i hvert pump, og at vi ligger på ca. 8-9 pump før vannet kommer. Vårt hull er ca. 80 meter dypt.

-oleh

Sæters

Takk for tilbakemelding. Høres likt ut med våre erfaringer så langt. Borehull 90 m.

etsvends

Vi deler pumpe med en del andre naboerhytter og er vel sånn omtrent det vi også erfarer. Usikker på merke, men prinsippet er vel mye av det samme.
Er det flere som opplever kraftig jernsmak på første 1-2 bøtter?
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Sæters

Er forholdsvis fersk pumpeeier, men har hørt at smak kan komme av forskjellige årsaker. Vi ble advart mot at det i begynnelsen kunne være smak på vannet grunnet vegetabilsk olje som ble brukt i forbindelse med borring. Vi brukte ikke vannet før 3-4 måneder etter borring, merket ikke noe til det. Er selvsagt heller ikke årsak til smak på vann fra eldre stasjoner.

Tidligere var røret ned til vannspeilet produsert i jern, nå blir det så vidt jeg vet brukt plast. Står det vann i et jernrør over tid, vil det antagelig kunne avsettes jernsmak. Vil tro det kan gå å bytte dette røret med moderne plastrør, men mulig det også må byttes flere deler i pumpemekanismen.

jkirkebo

Sitat fra: Sæters på februar 04, 2017, 12:38:59
Tidligere var røret ned til vannspeilet produsert i jern, nå blir det så vidt jeg vet brukt plast. Står det vann i et jernrør over tid, vil det antagelig kunne avsettes jernsmak. Vil tro det kan gå å bytte dette røret med moderne plastrør, men mulig det også må byttes flere deler i pumpemekanismen.

Jeg har aldri hørt om foringsrør i plast, det vil neppe bli solid nok? Det må i så fall være snakk om et ekstra innvendig foringsrør for å holde overflatevann unna (pga. sprekkdannelser i fjellet).

Sæters

Jeg tror du misforstår foringsrør og røret som bringer vannet opp til håndpumpa. Foringsrøret er så vidt jeg vet det røret som går fra håndpumpa og ned til underkant der løsmassene befinner seg, før fast fjell. Hos meg er det 2-3 meter med svartjernrør, ganske tykt gods. Inni dette og videre ned til ca 30 m. dyp, hvor vannspeilet befinner seg, er så vidt vites plast.

"Pumpen er laget helt i aluminium og dermed tilnærmet korrosjonsfri. Til pumpen leveres rørpakker á 3-meters lengder der rørene er av drikkevannsgodkjent plast, og trekkstengene av rustfritt stål.
Lengden og den lave vekten gjør at to personer fint klarer å montere rør og pumpe."

Sitat fra E.M.S. Teknikk AS


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod