Har spørsmål ang serie-paralell kobling av 24V batteri.
Er min tegning riktig og den samme som Victron og den andre sin.
Beklager men jeg har stirret meg blind på det, er blitt usikker
Kabel lengder er lik i virkeligheten.
Eller er denne riktig?
Er den best balansert og det beste som gåt å få til?
Litt usikker på hva du forsøker å få til.
Har du 4 batterier og ønsker de koblet 2 og 2 i serie og deretter disse parallellkoblet?
2 batterier i serie (dvs koblet sammen med plus og minus) oppfører seg som et nytt batteri med høyere spenning, f.eks 2 x 12V =24V
Deretter tar du 2 slike "24V batterier" og kobler i parallel, dvs + til + og - til -
Ja det blir riktig det der. For å sikre at alt blir så godt balansert som mulig, sørg for at de to mellomkablene til seriekoblingen mellom "+ og -" på blir samme lengde på begge sider. Samt at at de to til parallellkobling som går mellom "+ og +", blir samme lengde som de mellom "- og -". Kablene som går ut av batteribanken og videre til f.eks. inverter kan være ulike lengder uten problem
SitatKablene som går ut av batteribanken og videre til f.eks. inverter kan være ulike lengder uten problem.
Jeg har alltid (uten å tenke meg om) gått ut fra at ledningene fra en parallellkoblet bank frem til fordelingsskinne/busbar burde ha like lengder på pluss- og minuspol. Men det du skriver gir jo mening. Kan du bekrefte at det ubetydelig? Skal koble opp ny bank til helgen.
Ja - når man parallellkobler to batterier/batterirekker så vil det jo være strøm fra flere batterier internt som samles til et felles punkt (plusspolen på batt 2 i mitt eksempel). For at strømmen fra hvert batteri da skal være lik, må kabellengdene internt i batteribanken være like.
Legger ved en eksempelskisse med ulike kabellengder internt på pluss og minus som viser hvordan batteri 2 vil belastes mer enn batteri 1 pga ulike lengder internt i batteribanken. Men at så snart strømmen ut har samlet seg, og man har valgt ut de punktene som blir "Hoved pluss og minus", kan man gjerne ha ulik lengde frem til lasten fordi strømmen uansett bare har én vei å gå, og batteribanken bryr seg ikke om hvor den har gått før den kommer tilbake i andre enden.
Det viktige er at alle laster og ladere kun kobles til "hoved pluss og minus" punktene man har valgt.
Sitat fra: Røilern på januar 05, 2021, 17:16:54
Litt usikker på hva du forsøker å få til.
Har du 4 batterier og ønsker de koblet 2 og 2 i serie og deretter disse parallellkoblet?
Jeg har koblet mine batterier som vist på bildet, men ved en tilfeldig måling var det 11.7V på et, og de andre hadde 12.5V-12.6V/12.6V.
Disse var helt nye i Januar for et år siden.
Ved henvendelse til leverandør sier de;
Batteriene er jo ikke koblet riktig og du vil få alvorlig skjevlast.Har fått ladet det "dårlige" til 12.6V med C-Tec lader(eneste lader som ville lade det), men det har falt til 12.2 på en uke uten belastning.
Da må det jo være noe galt med dette batteriet tenker jeg med flere.
Hva tenker dere?
@Røilern; Beklager, men driver vel egentlig og ødelegger dette emnet/tråden....
Det er helt greit - som du ser har jeg laget en ny tråd
Det er riktig koblet, det er bare litt vanskelig å se pga. måten batteriene står plassert mot hverandre. Hvor dypt pleier du å lade ut batteriene? Jeg vil tro at dess lavere man går, dess større sannsynlighet er det at man kan få en skjevbalanse som etterhvert ødelegger det ene batteriet, og forsterker problemet over tid.
Hvis du ikke allerede har gjort det så kan det være lurt å koble batteriet fra de andre før du måler og før du lader det. For la oss si at batteriet er 100% kaputt (som i et internt brudd og 0V ut), så vil du likevel feilaktig kunne måle rundt 12V på polene til dette batteriet pga. de andre batteriene rundt. Om du kobler en lader til det mens det står i serie/parallell, kan også laderen lures til å tro at den lader et batteri. Det den i realiteten gjør, er å lade de to friske batteriene i motsatt serierekke, og tappe det tredje friske som står i serie med det du prøver å lade, mens ingen strøm faktisk går inn i batteriet du forsøker å lade.
Hvis du har mulighet så kan du prøve å lade alle batteriene individuelt, koble det sammen igjen og krysse fingrene. Spørsmålet er jo bare hvorfor skjevbalansen har blitt slik og hvor lenge batteriet har vært underladet.
Hei
Enig i det, han var ikke dum han som hjalp meg med dette, snarere tvert i mot.
Så ble litt overrasket over svaret fra Sparelys.no, men kan være de ikke så det riktig som du sier.
Alle batterier er nye i januar 2020, målte feil i november, men har aldri mål indviduelt før, så hvor lenge vet jeg ikke.
Men jeg har vel syntes de har vært litt "slappe" iforhold til de jeg hadde før.
Hadde akuratt likt fra Sparlys før også, var veldig fornøyd.
Jeg har aldri vært lavere en 60-70% SOC.
Det batteriet det er snakk om tok jeg med hjem, og satt inn et eldre fra gamle batteri bank som hadde stått uladet siden januar 2020, og det hadde fortsatt 12.7V.
Så det batteriet jeg tok med hjem ville ikke ta lading, det kom opp skiftenøkel og røde lamper.
Fikk tips og lånt en C-Tec lader med egen AGM knapp, da kom det.
Som sagt lenger opp ladet jeg til 12.6V, men på en uke har det fallt til 12.3V av seg selv, ingen belastning.
Blir interessant og se hva det måler om en uke igjen?
Når var det du målte 12.6V? Var det umiddelbart etter laderen ble frakoblet etter "full" lading? 12.6V er jo "riktig" for et fulladet batteri som har hvilt en stund. Men kan også være et halvladet batteri som nettopp er frakoblet lader og ikke har rukket å synke til riktig hvilespenning enda (og dermed synker videre til 12.3)
Men ja, det virker som det batteriet der kanskje ikke er helt friskt.
Jeg målte ca. 12 timer etter lading var frakoblet, så jeg er jo ikke i tvil.
Men jeg vil bare være litt sikker, for jeg mener jo dette må være en reklamasjonsak.
Ja det bør jo være det. Den andre problemstillingen er jo at hvis de erstatter det dårlige batteriet med et nytt så vil jo heller ikke ting være helt i balanse. Det nye batteriet vil kanskje føre til at det andre batteriet det står i serie med, blir fortere utslitt, fordi den siden med det nye batteriet vil ta en større del av belastningen. Så på en måte forringer det kvaliteten på hele batteribanken, og skulle dette drevet noe kritisk utstyr i profesjonell sammenheng, ville de nok ha vurdert at alle 4 batterier må skiftes. (Eller ihvertfall 2 av dem)
Sitat fra: Hyttesol på januar 06, 2021, 14:23:44
Det er riktig koblet, det er bare litt vanskelig å se pga. måten batteriene står plassert mot hverandre.
Jeg sliter med å se at dette er riktig.
Batteri 1 er koblet mot 2 og 3
Batteri 2 er koblet mot 1 og 4
Batteri 3 er koblet mot 1 og 4
Batteri 4 er koblet mot 2 og 3
Min lille skisse tar ikke hensyn til kabellengde og de aspektene ved parallellkobling
Jeg har oppdatert tegningen min litt (den grønne ledningen er det som gjør dette til et 24V batteri
Det er koblet slik som dette. Ledning 1 og Ledning 2 til seriekobling av hver rekke er ca like lange. Samme er ledning 3 og ledning 4 til parallellkoblingene. Mens strømmen tas av batteriene diagonalt fra hver rekke.
Ledning 5 og 6 går ut til laster/ladere, og det kommer 1 ledning (L7) tilbake til minuspolen.
Så alt er ok her. Det bare "ser" rotete ut pga. måten batteriene er plassert på, men tegnet med skjematisk er det enklere å se.
Edit:
'Oi, vent vent.. Er en ledning der jeg har oversett.. Ledning 9 går diagonalt mellom og kobler samme "mid point". Det er kanskje ikke en god ide. Men trenger heller ikke være katastrofalt (må ikke nødvendigvis ødelegge symmetrien, men må gruble litt på hva effekten av den blir). Men det vil jo si at også batteri 1 og 3, samt 2 og 4 blir direkte parallellkoblet, som betyr at hvis det ene batteriet har hatt lav spenning, så må også det andre ha hatt like lav spenning.
Vet ikke hva som skjedde med dette innlegget, nå. Det jeg postet, blandet seg plutselig med forrige post.
(Og hvis noen lurte på hvor det ble av ledning 8. Den later vi som at ligger gjemt utenfor bildet) :D
Dommen er klar, og den bringer både god og dårlig nytt. Hvis alle kablene dine er helt pinlig nøyaktig lik motstand, vil det aldri gå strøm i L9 og den skal ikke ha hatt noe å si. Men hvis bare 1 av kablene er litt forskjellig fra de andre, så vil det føre til at alle 4 batterier får ulik belastning, der man vanligvis bare opplever at 2 og 2 batterier får ulik belastning. Samtidig så vil eventuelle forskjeller bli litt utjevnet.
Så den L9 bør du sikkert fjerne. Hvordan det stiller seg med reklamasjonen spørs jo da, for det er jo mulig at det ene batteriet har hatt mest belastning. Hvilket batteri var det som hadde blitt dårlig?
Hei
Når sant skal sies hadde jeg det slik(uten kabel L9)j fra januar og frem til november når jeg oppdaget den lave volten på det ene.
Som sagt bytte jeg da ut med et eldre fra gammel batteri bank, men satt også på en kabel imellom for å utligne mellom, samt kjøpe batteri balancer.
Men ser poenget ditt, da fjerner jeg bare L9 og er happy:-)
Reklamasjon gidder jeg ikke bry meg med, det blir rotete og påstand mot påstand så lenge jeg har rotet med det selv, og ikke noen autoriserte tror jeg ;D ;D
Men tusen takk for innspill og flotte diagrammer!!
Glemte å svare på det, men det var batteri B3, vet jo det er noe feil med det som ikke er forårsaket av meg, men som sagt, ikke bare bare når enn er hobby elektrikker som ikke kan strøm noe særlig ;D
Ja jeg ser den, for uten L9 vil jo ikke battery balanceren fungere skikkelig (da vil den bare balansere ene siden). Den er nok best egnet om man bare har 2 batterier. Victron har eksempler på hvordan det kan gjøres med mid points for 4 batterier, men man får da litt samme problematikk som i koblingen din.
Siden batteriene dine nå likevel er litt ute av balanse med varierende kvalitet så kan det kanskje være en ide å ha noen mid-point koblinger likevel (selv om det egentlig ikke skal være nødvendig med friske batterier). Men du kan gjøre det på en litt annen måte slik at det ikke skjevbelastes. Se skisse for et eksempel.
Gjør du det som dette, vil ting fortsatt være helt i balanse, men batteriene vil også utjevnes med hverandre i midten og "hjelper" nabobatteriet. Og balanceren vil fungere.
På batteribanken min som består av brukte batterier med litt forskjellig opphav, så tappes de batteriene med dårligst kapasitet først. Og da blir det det dårligste batteriet per seriekoblet rekke som avgjør ytelsen/kapasiteten på hele den serierekken. Men med mid point koblinger vil batteriene hjelpe "nabobatteriet" litt. Den eneste drawbacken er at hvis du parallellkobler et friskt batteri med et dårlig som selvutlader, så kan du risikere at dette også svekker det friske batteriet.
Tusen takk, når jeg nå tar av L9 kabel så kan jeg bare la balancer stå som det er, da blir det som du har skissert her ;)
Angrer på at jeg ikke kostet på med 12 stk 2V 1250Ah fra sparelys nå, men de selger dem ikke mere ser jeg....
Må si sparelys.no imponerer, de kom i dag med at de sender et nytt batteri til meg, og det er ingen selvfølge i denne saken.
Jeg har ikke reklamert eller klagd, bare vært i dialog om hendelsesforløpet.
Veldig fornøyd kunde her nå ;D
Sitat fra: Ygnastølen på januar 08, 2021, 10:32:46
Må si sparelys.no imponerer, de kom i dag med at de sender et nytt batteri til meg, og det er ingen selvfølge i denne saken.
Jeg har ikke reklamert eller klagd, bare vært i dialog om hendelsesforløpet.
Veldig fornøyd kunde her nå ;D
Så bra, fikk du koblet batteriene godt sammen?
Jo da, koblet fint sammen etter alle riktige spesifikasjoner.
Hei , jeg har paralell koblet 4 stk 24 volt batterier som igjen er seriekoblet m en tilsvarende paralell koblet "bank" dvs jeg har totalt 8 24 volt batterier m sluttvolt på 48 . Jeg har brukt koblingskjemaet som Røilern har lagt ut
På siden tidligere . Dette fingerer veldig bra . Jeg koblet fra allt forleden og sjekket etter noen timer . Alle batteriene var innenfor 0,1 volt med hverandre .
Dette så profft ut - bravo!
Ja fornøyd m installasjonen , men har litt for lite kapasitet . Disse batteriene er laget for bruk i fly og er designet for hurtig utlading . Har vel ca 140Ah på 48V som tilsvarer ca 560 Ah på 12v . Funker greit men blir litt aggregat kjøring nå på vinter . Har man mulighet til å bruke strøm , så brukes det mye strøm 😅. Blir nok Lithium etter hvert .
Er hvert batteri 24V/35Ah? Jeg synes de ser større ut enn det på bildet. Med mindre det røde er batteribokser og ikke selve batteriet.
Batteriene jeg har er heller ikke egentlig beregnet som forbruksbatterier, men som UPS batterier som tappes en gang i blant for deretter å lades til 100% igjen ganske umiddelbart. Vil tro de også er konstruert litt mer som et startbatteri så de sulfaterer gjerne fortere ved lav SOC. Men det fungerer, om så kanskje levetiden blir kortere enn for forbruksbatterier.
Hei , ja de er 24V/35Ah . Tåler mye juling . Når vi lader de på jobb for kapasitetstest er vi oppe i over 30v . De dropper relativt lite på volt v stor belasting . Laget av Concorde . Vi bytter de ut hvert 2 år i fly . Hatt de nå i 4 år og merker vel at kapasitet har gått litt ned . De er produsert i 2012 de fleste jeg har ,så begynner å dra på årene faktisk .
Du får vente og se om det plutselig dukker opp flere, og koble inn sammen med de andre.
Batteriene blir jo absolutt den dyreste investeringen med solcelleanlegg om man må kjøpe nytt, og så er de "forbruksvare". Greit å ha en jobb hvor det kan dukke opp brukte batterier med litt gjenværende levetid på.
De jeg har skaffet meg, er batterier som byttes mer på faste intervaller, og ikke nødvendigvis fordi det er oppdaget noe feil/dårlig kapasitet på de. Så de kan fort ha noen leveår igjen. Mine er fra 2012 og 2014, og har en oppgitt maksimal levetid på 12 år forutsatt at de er i helt riktig miljø (20C, riktig ladespenning osv). Men det er flere miljøfaktorer der man må trekke fra leveår om det ikke er ideelt. Men disse batteriene har egentlig stått i ganske så ideelle miljø og jeg ser for meg at de kan gå i 2-3-4 år til. Håper å slippe å punge ut for batterier av egen lommebok, og at det dukker opp nye med jevne mellomrom så jeg kan rullere på de. :D Jeg er gniten og åpner ikke lommeboken så veldig lett.