Noen som har gjort seg noen erfaringer med lading av elbil på hytte uten strøm?
Jeg skjønner at det bare er å sette inn laderen og starte aggregat.
Men det er jo neppe en bærekraftig løsning.
Dometic Aggregatet bruker 0,7l pr t med 2,5kw last.
På sommeren er det jo enklere,
Skal investere i 3 nye paneler så det blir totalt 1600w
Synspunkter noen?
Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 17, 2018, 11:10:37
Noen som har gjort seg noen erfaringer med lading av elbil på hytte uten strøm?
Jeg skjønner at det bare er å sette inn laderen og starte aggregat.
Men det er jo neppe en bærekraftig løsning.
Dometic Aggregatet bruker 0,7l pr t med 2,5kw last.
På sommeren er det jo enklere,
Skal investere i 3 nye paneler så det blir totalt 1600w
Synspunkter noen?
Jeg lader elbilen på hytta ihvertfall 8 måneder pr. år. Men jeg har batteribank på 36kWh netto, 5800W med solcellepaneler hvorav 2600W på en dual-axis tracker og inverterkapasitet på ~10kW. Får 40kWh fra panelene på en god dag, da går 30-35 kWh til bilen i tillegg til at jeg drar ned batteribanken til 25% SOC eller så før vi drar fra hytta.
Kan lade nå også, men da blir det via Honda EU65iS aggregat. Det blir bare i nødsfall.
Med 1600W paneler kan du nok få ut ca. 10kWh på en god dag, bruker du 1-2 har du 8-9kWh igjen til lading av elbil. Minimum brukbar ladestrøm er 10A, så du bør ha minst en 3000W inverter (helst mer) og 24-48V batterispenning.
Jeg har forsøkt dette en gang og kommer nok til å gjøre det igjen neste år når hele bilparken er blitt elektrisk.
Jeg har mye mindre anlegg enn Jkirkebo så jeg begrenset ladingen til 6A (OPEL Ampera-e) og ladet kun når jeg hadde overskudd energi på panelene.
Jeg har ikke så langt til hytta at dette egentlig er nødvendig men det er litt gøy allikevel.
Særlig kostnadsregnestykket:
T/R hytta med el-bil med lading hjemme og litt lading på hytta 25,-
T/R hytta med diesel monsteret 250,- (inkludert bompenger)
Takk for innspill.
Jeg bor heller ikke veldig langt fra hytta, men dette blir jo litt for gøy.
Utfordringen her blir å kun lade bilen kun når man har overskudd, eksempelvis når laderen er i float.
Ser på det som helt urealistisk å lade med aggregat.
Det må i så fall være helt i nødstilfelle
Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 18, 2018, 19:19:47
Takk for innspill.
Jeg bor heller ikke veldig langt fra hytta, men dette blir jo litt for gøy.
Utfordringen her blir å kun lade bilen kun når man har overskudd, eksempelvis når laderen er i float.
Nja, sats heller på å starte lading når SOC er over 90% og stopp igjen om den går under f.eks 85%. Det er ca. slik jeg gjør det (manuelt), fungerer fint her.
Enig, det enkle er ofte det beste her!