Ser der er kommet en ny modell med lavere egetforbruk og vesentlig lavere pris enn den gamle Multiplusèn.
Noen grunn til at man ikke bør gå for den nye modellen i forhold til den man er kjent med fra før?
https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=2904&category_id=240&option=com_virtuemart&Itemid=39
Ser ut til å være en helt grei enhet dette, kan jo lure på hvorfor man skal betale 25% ca mer for den opprinnelige.
Dette ser ut til å være etterfølgeren.
Så på denne videoen den der forteller litt om enheten.
https://www.victronenergy.com/inverters-chargers/multiplus-ii#pd-nav-video
Skulle jeg kjøpt ny inverter nå hadde jeg gått for denne!
Det ligger en sammenlikning på Victron mellom Multiplus2-Multigrid og Multiplus. Kan heller ikke finne noe som peker seg ut i fordel multiplus. Siden prisen også er lavere for multiplus2 så virker saken grei.
https://www.victronenergy.com/upload/documents/MultiPlus-II-to-MultiGrid-and-MultiPlus-comparison-EN.pdf
Får inntrykk av at Multiplus fases ut og erstattes av Multiplus2 fra denne notisen.
https://www.victronenergy.com/upload/documents/MultiPlus-MultiGrid-product-range-changes-EN.pdf
Denne fremstår for meg som designet for løsninger er "on-grid"
Har vært i kontakt med Victron med spørsmål om forskjellen mellom Victron Multiplus I og II. La frem for de hvordan oppsettet er tenkt med BMS 24kWh Lithium pakke fra Leaf, Multiplus II og Smartsolar MPPT offgrid.
Svar fra Victron: "Yes, for this purpose the Multiplus II is a perfect fit."
og på spørsmål om hvorfor Multiplus I koster mer enn Multiplus II.
"The newer models is indeed less expensive to produce."
Noen med løsning på autonom drift mot en EU30iFS på denne?
Autonom drift fikser du best via CCGX eller Venus. Uansett har ikke Honda aggregatene "av/på" implus men krever egen start og eget stopp signal.
Det finnes noen tråder her på dette team