byggehytte.no

Diskusjonsforum => Energi & Varme => Emne startet av: EG på november 09, 2020, 17:09:13

Tittel: Beregne batteriets reelle kapasitet
Skrevet av: EGnovember 09, 2020, 17:09:13
Hei. Har lastet ned data fra min Venus gx, og har beregnet hvor mange kwt det i realiteten er på mitt batteri. Beregnet forbruk fra et gitt tidspunkt etter sola har gått ned fram til sola står opp igjen på morgenen neste dag (regnet på en kveld med stort forbruk for å minske feilmargin). Fant så hvor mange % batteriet har sunket i samme periode. Da kan jeg regne på hvor mye energi det er tilgjengelig på batteriet fra 100%-24% (mitt litium batteri kobler ut på 24%).

Jeg brukte verdi for "batteri monitor, dicharge energy". Er disse tallene å stole på, evt regner dere ut reell kapasitet på annet vis?

Fant ut at mitt 20kwt batteri har 16kwt total energimengde, og ca 12 kwt tilgjengelig, før det kobler ut på 24%. Synes det var litt lite energi ut fra størrelsen jeg trodde det skulle være.

Flere som har regnet på dette?
Tittel: Sv: Beregne batteriets reelle kapasitet
Skrevet av: Røilernnovember 09, 2020, 20:47:21
Hvis din shunt er korrekt og du hadde et fulladet batteri, har du målt hvor mye av batteriet som BMS'en har gjort tilgjengelig for deg.

BMS'en har mest sannsynlig et betydelig buffer både i top og bunn.

Hvordan kommer du frem til 20,16 pg 12
Tittel: Sv: Beregne batteriets reelle kapasitet
Skrevet av: Jgytterdal@gmail.comnovember 09, 2020, 21:17:36
Hvorfor kutter du på 24%?,
Du kan benytte bortimot 90%
En annen ting er at batteriprosent er upålitelig med Rec bms.
Spenning er mere hensiktsmessig.
Jeg vet at mine Mitsubishi Lev-50 celler har 3,7v nominell verdi.
De kan allikevel lades opp til maks 4,1v
Jeg lader dermed min Batteri bank opp til 28,7 (12p7s)
De kan lades ut ned til 2,75v dvs 19,75v.
Jeg har satt bms til å kutte på 23,5v mao god margin.

Jeg ville nok mye heller ha fulgt nøye med på batterispenning en soc%
Dette er jo i rak motsetning til feks agm batterier.
Tittel: Sv: Beregne batteriets reelle kapasitet
Skrevet av: EGnovember 11, 2020, 18:13:27
Sitat fra: Røilern på november 09, 2020, 20:47:21
Hvis din shunt er korrekt og du hadde et fulladet batteri, har du målt hvor mye av batteriet som BMS'en har gjort tilgjengelig for deg.

BMS'en har mest sannsynlig et betydelig buffer både i top og bunn.

Hvordan kommer du frem til 20,16 pg 12

Ja det var tilgjengelig energi jeg ville finne ut av. Fant ut at fra lørdag ettermiddag til søndag morgen var det brukt ca. 3,92kWt i følge "battery minitor/dicharged energy". I det samme tidsintervallet var batteriet tappet fra 63,2% til 38%. Hvis jeg ganger opp til 100% blir dette ca. 16kWt.

Nå er det slik at batteriet mitt kobler ut ca. ved 23-24%. Da er verdien ca. 50,4V. Så fra 100 til 24 % har jeg ca. 12kWt tilgjengelig energi. BMS er satt opp fra leverandør, så noe mer om dette har jeg ikke kunnskap om... Men det jeg kjøpte var et 20 kWt 48V batteri (er nok brutto verdi).

Får ikke fulladet batteriet høyere enn til ca. 56,6V. Dette er vel litt lavt? Batteriet er brukte bilbatterier (litium) som er satt sammen i et metallskap (hyttepakke), kjøpt for 2-3 år siden.
Tittel: Sv: Beregne batteriets reelle kapasitet
Skrevet av: Jgytterdal@gmail.comnovember 11, 2020, 20:16:04
Det er sikkert et fornuftig oppsett, men jeg ser at det i mitt oppsett ligger mye ekstra energi ved å lade opp til 28,7V (57,4V) vs 28,3V (56,6)

Powered by SMFPacks Ads Manager Mod