To batteriladere til en bank

Startet av ivarw, november 27, 2015, 13:04:59

ivarw

Har en batteribank med 4x290 Ah koblet til solcellepaneler og backupløsning med 50Ah lader koblet til agregatet. I de solfattige månedene blir det en del agregatkjøring for å holde ladenivået oppe. Har vurdert å gå opp til en 100Ah lader, men lurer på om det lar seg gjøre å heller supplere med en 50Ah lader til og kjøre de to samtidig på batteribanken ..? Er det mulig?
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Røilern

Ja det er mulig. Mener å huske at du ikke skal stille de helt likt, men tror ikke det er noe stort problem - OS, Synspunkter?

Heftige ladere med god ladestyring koster imidlertid flesk, og jeg er litt usikker på om 2 x 50A ladere av god kvalitet er noe rimeligere enn en skikkelig en på 100A. Jeg er generelt skeptisk til rimelige ladere, f.eks ladere uten temp kompensering skal man etter min mening ikke benytte. Man kan korrigerer spenningen manuelt men det er en risiko for at batteriene blir underladet om vinteren

Før jeg konverterte til kombinert lader/inverter for noen år siden laget jeg meg en billigløsning med en 6Hk Briggs & Stratton og en 130A lader med en separat tre trinns regulator. Billigere 130A lader skal man lete lenge etter særlig hvis man har en motor "liggende". Bare husk at en 130A lader på 15V leverer nesten 2KW (2.85Hk) og at effektiviteten i løsningen er ca 50% - Mao 6Hk er helt på grensen. for en 130A alternator

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Hei,

Ja to ladere går helt fint men erfaringen min er at du aldri får lading lik summen av de to så det beste er èn større lader. Røilern skriver at du ikke skal stille de helt likt og det er nok jeg som sa det en gang. Jeg tok feil der. Grunnen til at de må stilles likt er at f.eks hvis den ene har absorption spenning lik 14.4V mens den andre har 14.2V vil sistnevnte gå over i absorption 0,2V før den første. Ikke noe stort problem sommerstid men når det er kaldt må denne spenningen temperaturkompenseres og da må de to laderne ha lik temperaturkompensering også. Har den ene det må den andre ha det for at det skal være noe poeng i en ekstra lader.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

ivarw

Takk for kyndige svar!

Mitt oppsett er som følger. 4x290Amp AGM batterier 3 år gamle) fra Hyttebutikken. HB30 MTTP-regulatir, 2x140W panerler fra Sparelys, inverter 1500W konstant pure sinus (bilde) og en 50Amp fra Hyttetorget (bilde). Bruker ca. 200-250 Amp +/- pr døgn. Anlegget funker fint til mitt bruk, men det bvlir vel mye støyete aggeregatorkjøring, nå vinterstid.Aggeregatet kan levere 5Kw konstant, så det bør ikke være en begrensende faktor.
Kvalitetsladere med høy effekt, koster som nevnt kjetting, og det ville på mange måter være greies å kunne utvide oppsette jeg har nå. Hvis målet er raskere ladning med nåværende oppsett, ser jeg for meg tre alternativer:
a. Anskaffe en 50Amp lader og koble den på batteribaken sammen med den andre (con. får ikke fulle 100 Amp)
b. Selge lader på finn og legge i og kjøpe en 70 Amp på Hyttetorget (kr 5.000)
https://www.hyttetorget.no/energi-solcelle/batterier-ladere/4-trinns-batteriladere. (con. lite mereffekt og dyrt)
c. selge eksisterende lader og inverter og anskaffe en Victron Kombi lader/inv 3000W, MultiPlus 12/3000/120-50 (kr. 20.000) (con: dyrt)
http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=959&category_id=88&option=com_virtuemart&Itemid=39

Noen innspill, forslag til oppsett og produkter?=
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

Røilern

Etter min lille detour via en hjemmelaget DC lader gikk jeg for Multiplus fra Victron.

Jeg tror imidlertid fremtiden vil vise at vi akkurat nå er "stuck in the middle" i et teknologiskifte.

Lading av batterier ved hjelp av generator og batterilader er håpløst ineffektivt. Mesteparten av energien blir til varme, og det hele kommer med ganske mye støy.

Fremtiden er åpenbart brenseceller hvor energi konverteres direkte fra brennstoff til strøm, og en inverter uten ladefunksjon. Brensecellene begynner å bli kommersielt tilgjengelige med forskjellige typer brennstoff, sprit, propan eller hydrogen.

Båtfolket som er enda mer intolerante overfor støy en hyttefolket, har allerede begynt å satse på brenselceller fra Eføy, ikke billige, og med et helt idiotisk priset drivstoff, men du verden så stille.

Hadde jeg måtte velge idag - så hadde jeg nok kjøpt brenselcelle istedenfor et dyrt Honda aggregat og dyre ladere.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Hei. Kaster meg litt inn i denne tråden da jeg også som mange andre lrer litt på hvor stor batteri lader man skal velge. Jeg har i dag en 45a lader fra Welltron som fungerer bra på min 520Ah batteri bank.

Jeg skal i løpet av kort tid doble dette til 1020ah med 4 nye batterier.og fase ut de gamle.
Lurer derfor på om laderen blir litt liten da.
På den annen side,  så er det jo sjelden at gir maks Ladestrøm ut,  men vedlig ofte regulerer strømstyrken ned etter en tid, føler jo nærmest at drt blir litt ''bortkastet'' å ha kraftigere lader.
Bruker et dometic Tec29 aggregat sammen med løsningen,  som er helt super

Noen innspill til valg av lader
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Røilern

AGM batterier tåler typisk 0.3C lading.  Din  nye  batteribank tåler dermed en 300A lader, med en 45A ladere blir det  svært mange timer aggregat kjøring for å lade opp batteriet.

Det er riktig at strømmen reduseres når landingen nærmer seg slutten. Når batteriet er ca  80%  øker motstanden og strømmen reduseres.

Jeg lader sjeldent batteribanken forbi 80% pga av dette. Den siste landingen overlater jeg til solpaneler.
Hvis batteriladere din når dette stadiet relativt rask såbetyr det ofte at batteribanken ikke lenger har opprinnelig kapasitet.

Husk at du ikke kan koble sammen dine gamle batterier med nye.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Liverpool

Har to stk 290ah batterier, bruker denne laderen:

https://www.rk-smia.no/produkt/httpwww-rk-smia-noprodukteraggregater-og-omformerevekselrettere-og-ladereladerebatterilader-50a-12v-detail-html/

Vurderer å kjöpe en ekstra akkurat maken men hvordan kobler man da evt to slike ladere til batteribanken?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod