Lade opp hytta med el-bilen?

Startet av Røilern, oktober 17, 2017, 21:02:10

Røilern

Med en ny el-bil i stallen med tilstrekkelig batterikapasitet, så har tankene begynt å snurre rundt muligheten til å bruke den til å frakte energi til hytta.

Regnestykket er ganske enkelt:

På de mørkeste dagene av året er energiunderskuddet for en helg i mitt anlegg i området 6-10kwh - det greier min el-bli glatt å levere via en 1000W inverter tilkoblet bilens 12V "bil batteri" Det har seg nemlig slik at vanlige el-biler har en innebygget 12V lader som kan produsere i området 1000W fa bilens hovedbatteri.

En 20 liters jerrykanne gir ikke mer enn 25kwh når innholdet brukes til å produsere strøm via mitt aggregat.  Et par "helge turer" med el-bil tilsvarer fort en kanne bensin.

Synspunkter på dette?

PS - Bilen er ikke produsert  i California

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

etsvends

Morsom tanke. Tenkte litt samme opplegg hvis aggregat skulle streike med dieselbilen. Bråker mindre en aggregatet, men hvor effektivt det blir er vel kanskje tvilsomt. Med elbil blir det litt annerledes.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Hod

Jeg har nettopp bestilt den nye leafen 40kwh, som har Nissan vehicle to home.
Prøvde å intervjue selger ift dette og bruk på hytta. Men han snakka da om at dette var noe som ville komme som en integrering mot "smarte hurtighladere" som du kan ha hjemme. Type 11kw/22kw. Litt skuffa.

Jeg har 30min til hytta så drømmen er jo å droppe utvidelse av batteripakka og heller bruke bilen.

Men mener du med dette at el-bilen har ett uttak som kan belastes 1kwh? heftig i så fall!
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Røilern

Ikke direkte, men det er ganske enkelt.

Jeg ble inspirert av en Youtube channel jeg følger: "Transport Evolved" - den  anbefales

De fleste elektriske biler har fortsatt et 12V batteri som driver de vanlige bilelektriske tingene som lys, radio, instrumenter, varmesete etc. I tillegg leverer dette batteriet strøm til noen heftige releer som kobler til bilens hovedbatteri.

Dette 12V batterier trenger lading, og det får det fra en DC-DC konverter som konverterer bilens hovedbatteri fra f.eks 400V ned til en typisk ladespenning på i underkant av 14V.

Det er denne konverterens evne til å produsere 12V DC strøm man kan utnytte ved å koble til  en liten 12V inverter rett på 12V batteriet. Det hevdes at de leverer mellom 1000W og 2000W

Så er det bare å koble til inverteren, strekke kabel frem til hyttas batteripakke, koble ledningen til batteriladeren og slå på bilen - Vola!



Her er linken til videoen som inspirerte meg: https://youtu.be/ADqk4IjzjXs
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Toillball

Skulle hatt et direkte uttak på batteripakken koblet til inverter etter nedtrapping av spenning og likeså laderrgulator til batteripakken så hadde bilen blitt hyttas batteripakke.   

Vært moro prosjekt med eldre Opel ampera så har du aggregat også  ;D
Budsjettskraftpakke 🤣

Mpp solar pip hs2424 kombiinverter
1x 255w 60 cellers panel.
6x 72ah 12v fritidsbatteri
Gebe 5500GL

Røilern

Sitat fra: Toillball på oktober 19, 2017, 10:54:55
Skulle hatt et direkte uttak på batteripakken koblet til inverter etter nedtrapping av spenning og likeså laderrgulator til batteripakken så hadde bilen blitt hyttas batteripakke.  

Kanskje noen flinke bilforhandlere kan lage "hytteladebilen" med eget 230V uttak som man kan plugge hytta rett inn i. Hvis løsningen også kunne stoppe ladingen når det var igjen nok strøm til å komme hjem igjen så hadde løsningen vært perfekt.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

KjellG

Biler med DC hurtigladerkontakt har jo den fysiske porten. Spørsmålet er hva som skal til av «lurium» for å få strøm på porten. Ligger sikkert noe sikkerhet her.

En må da trolig forholde seg til kanskje 400V DC.

Røilern

Sitat fra: KjellG på oktober 21, 2017, 19:44:07
En må da trolig forholde seg til kanskje 400V DC.

Det er en ganske heftig "kontroll" bak teknikken som kobler DC 400V til fast charge porten. Jeg tviler på om det er mulig å få den koblet til, ikke sikker på om det er ønskelig heller. 400V DC med potensiale for  400A er farlige greier.

Ettersom bilene allerede har en DC DC 400-12 omformer på 1000-2000W så er det nok tryggest å bruke den
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod