Lading av Lithium-batterier på vinteren

Startet av dybis, juli 22, 2018, 22:00:12

dybis

Jeg vet at dette har vært diskutert før uten noen klar konklusjon og jeg har søkt mye på internett for å finne svar. Noen påstår at man kan lade 0.02 på -30 grader, men jeg har ikke klart å finne kilden til denne påstanden.

En ting som meg her om dagen. Nissan Leaf har batterivarmer på batteriene. Ved en gitt batteritemperatur slår denne inn og kobler seg av igjen ved ca -10c (gitt at man har over 30% batterikapasitet igjen). Det må vel bety at man da kan lade relativt raskt ved f.eks. -10c? Spesielt ved den kjemien som brukes i Nissan Leaf, kanskje andre også. Eller er det noe jeg har misforstått eller glemt?

Eller så står det i alle datablader jeg har snublet over at man ikke skal lade ved kuldegrader. Dette er litt motstridene.

Hva tenker dere som har el-bil eller andre lithiumbatteri på hyttene? Håper at det går bra? Lader kun når det er varmt? Jeg har forstått det som at hurtliglading går saktere når det er kaldt, men jeg tenker mest på lading fra solcelle <1kw. Jeg tenker lading ned til -10c og kutte lading ved kaldere temperatur kan gi mening?

jkirkebo

Det stemmer nok at man kan lade saaakte i streng kulde. Vi har kjørt Leaf på hytta noen ganger tidligere og etter noen dager parkert i -25 så ville den ikke lade med mer enn 500W. Men det er jo 0,02C da. Varmeteppe? Ja, det slår seg av ved -17 grader. Kaldere enn det blir det aldri inni hytta.

Så da har jeg forholdt meg til 0,02C, som jeg også har sett andre steder. Siden mitt batteri er på 56kWh brutto betyr det ca. 1100W. Mer effekt enn det får jeg neppe fra solcelleanlegget i desember/januar, som er den tiden på året det kan bli skikkelig kaldt inne. I mer solrike måneder er temperaturen inne mye høyere pga. at hytta varmes opp av sola. Dermed varmes også batteriene, som igjen tåler raskere lading. Så jeg tror dette regulerer seg selv, for de som har batteriene innendørs.

Står batteriene i et kaldt uthus ville jeg vært mer skeptisk.

dybis

Takk for svar! Da tenker jeg at jeg er godt innenfor hvis jeg skrur ned ladingen til 0.02C og kutter helt under -12 eller noe sånt på vinteren. Det vil vel i praksis si å lade alt man klarer likevel.

Leaf'en er vel kanskje et "bevis" på 0.02C regelen i praksis, hvis den da ikke bruker det første kvarteret på å varme batteriene (men det tror jeg ikke, varmeteppet dekker bare noen av batteriene og det vil ta lang tid å jevne ut temperaturen, samt med 300w på 200-300 kg tar nok litt tid).

OS

En jeg kjenner har Wibston Lithium (LiFeYPo4) batterier. De kan lades på 0,5C ned til -45C:
http://www.evlithium.com/thunder-sky-winston-battery/lifepo4-100ah-a.html
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod