Lading av elbil

Startet av Jgytterdal@gmail.com, november 17, 2018, 11:10:37

Jgytterdal@gmail.com

Noen som har gjort seg noen erfaringer med lading av elbil på hytte uten strøm?

Jeg skjønner at det bare er å sette inn laderen og starte aggregat.
Men det er jo neppe en bærekraftig løsning.

Dometic Aggregatet bruker 0,7l pr t med 2,5kw last.

På sommeren er det jo enklere,
Skal investere i 3 nye paneler så det blir totalt 1600w

Synspunkter noen?

Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 17, 2018, 11:10:37
Noen som har gjort seg noen erfaringer med lading av elbil på hytte uten strøm?

Jeg skjønner at det bare er å sette inn laderen og starte aggregat.
Men det er jo neppe en bærekraftig løsning.

Dometic Aggregatet bruker 0,7l pr t med 2,5kw last.

På sommeren er det jo enklere,
Skal investere i 3 nye paneler så det blir totalt 1600w

Synspunkter noen?

Jeg lader elbilen på hytta ihvertfall 8 måneder pr. år. Men jeg har batteribank på 36kWh netto, 5800W med solcellepaneler hvorav 2600W på en dual-axis tracker og inverterkapasitet på ~10kW. Får 40kWh fra panelene på en god dag, da går 30-35 kWh til bilen i tillegg til at jeg drar ned batteribanken til 25% SOC eller så før vi drar fra hytta.

Kan lade nå også, men da blir det via Honda EU65iS aggregat. Det blir bare i nødsfall.

Med 1600W paneler kan du nok få ut ca. 10kWh på en god dag, bruker du 1-2 har du 8-9kWh igjen til lading av elbil. Minimum brukbar ladestrøm er 10A, så du bør ha minst en 3000W inverter (helst mer) og 24-48V batterispenning.

Røilern

Jeg har forsøkt dette en gang og kommer nok til å gjøre det igjen neste år når hele bilparken er blitt elektrisk.

Jeg har mye mindre anlegg enn Jkirkebo så jeg begrenset ladingen til 6A (OPEL Ampera-e) og ladet kun når jeg hadde overskudd energi på panelene.

Jeg har ikke så langt til hytta at dette egentlig er nødvendig men det er litt gøy allikevel.

Særlig kostnadsregnestykket:
T/R hytta med el-bil med lading hjemme og litt lading på hytta 25,-
T/R hytta med diesel monsteret 250,- (inkludert bompenger)

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Takk for innspill.

Jeg bor heller ikke veldig langt fra hytta, men dette blir jo litt for gøy.

Utfordringen her blir å kun lade bilen kun når man har overskudd, eksempelvis når laderen er i float.

Ser på det som helt urealistisk å lade med aggregat.
Det må i så fall være helt i nødstilfelle
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

jkirkebo

Sitat fra: Jgytterdal@gmail.com på november 18, 2018, 19:19:47
Takk for innspill.

Jeg bor heller ikke veldig langt fra hytta, men dette blir jo litt for gøy.

Utfordringen her blir å kun lade bilen kun når man har overskudd, eksempelvis når laderen er i float.

Nja, sats heller på å starte lading når SOC er over 90% og stopp igjen om den går under f.eks 85%. Det er ca. slik jeg gjør det (manuelt), fungerer fint her.

Jgytterdal@gmail.com

Enig, det enkle er ofte det beste her!
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod