Frese asfalt

Startet av gordon, juni 24, 2020, 06:16:53

gordon

Hei,

På hytte feltet (fjellet) våres er vi plaget med mye støv (grus vei) og vurderer og få lagt frese asfalt.

Er det smart?

Hva er fordelene og ulempene?

Jeg ser for meg at vedlikehold kostnadene går ned også, siden mindre stein forsvinne blant anbet ved brøyting?

Sæters

Kun fordeler så langt jeg kan se. Nå er det forskjell på frest og knust asfalt, den knuste er nok best, da den er finere i korna og muligens raskere blir til fast dekke. Bakdelen er vist det freses eller brøytes hardt i en tid uten tele, kan den muligens forsvinne raskere enn veigrus/subbus. Støvplagen er som natt og dag i forhold til veigrus.

gordon

Takk for tilbakemelding.

Keg antar frest eller knust asfalt er mye dyrere enn vanlig vei grus, komplett med materiell og legging?

haskibr

Fresemasse fungerer bra de stedene jeg veit det er brukt. Støvproblemene er borte og veien tåler bedre styrtregn da vannet ikke graver som det kan gjøre i grus. Lagt ut med asfaltlegger og komprimert med valsemaskin blir det som asfalt å kjøre på.
Noen strør bare ut med lastebil uten å komprimere. Kjapt og billig. Da blir det mye løs masse utenfor hjulsporene i lang tid, men det fungerer greit nok der det er lite trafikk og veldig lav hastighet.
I mellomtiden så kan en jo kjøpe en 25Kg sekk med veisalt og ha på der du har hytte for å beskytte deg selv. Strødd i slutten av mai så holder det over sommeren og kanskje frem til vinteren.
3*310Wp paneler, Smartsolar 150/35, 2stk 48V 7kWh batteri fra Chainpro, BMV712, Multiplus II 48/3000, Orion TR48/12, Cerbo GX, Yamaha EF2800i, Wallas 26CC

Sæters

Jeg vil anta at det blir ganske kostbart å legge ut med maskin og komprimere med valser, men klart det vil være det beste. Det er stor forskjell på sjåførene som legger ut knust asfalt, men der vi har fått gjort det, har vi fått en meget dreven sjåfør til å legge for oss og han kjører fort og legger et jevnt tykt lag i hele veien. Kjører deretter noen turer frem og tilbake for å komprimere den nylagte så godt som mulig. Klart det hadde vært gjevt med en veivalser som hadde komprimert dette, for ser jo etter lengre tids bruk at det minner mye om vanlig asfalt der det har vært komprimert godt.

Knust asfalt er "ferskvare", den knuses i ganske fine fragmenter, nærmest som veigrus og den bør knuses rett på bil og kjøres direkte ut til kunde, eller så pakker den seg på feil plass. Frest asfalt kommer som den blir frest opp fra gammel asfalt, i små og større biter og er vel kanskje den varen som mange mottar.

Jeg har ikke inngående kunnskap om dette, men har snakket med andre brukere og har egen erfaring med veisystem på hytta, hvor vi de siste årene har begynt med knust asfalt. Er enig med haskibr i at det drenerer bedre enn veigrus og støplagen er som sagt minimal eller fraværende. Selve kiloprisen på knust asfalt er, så vidt jeg erindrer, ikke spesielt annerledes enn vanlig veigrus.

Jeg har hatt en del kontakt med hyttefelt som jeg tror har brukt frest asfalt, altså større fragmenter. Deres erfaring med denne er etter sigende meget god, så ikke sikkert det er så stor forskjell på dise to variantene.

I følge "proffen" som kjørte ut for oss, er det best å legge knust asfalt når solen ikke står for sterkt på, for da tørker den for fort ut før komprimering. Vi så dette meget klart ho oss, for det var litt vel varmt den dagen. Asfalten var mørk og jevn i fargen når den ble kjørt ut, men vi så at den tørket hurtig opp og ble lysere ganske fort. Tror også vanning eller nedbør under første tiden vil hjelpe til for et godt resultat. Ved frest asfalt er antagelig ikke dette like avgjørende.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod