Jets toalett stopper ikke

Startet av hel1017, juli 06, 2019, 17:59:57

hel1017

Hei,

Jeg har er Jets toalett som har begynt å krangle.
Når jeg skrur det på så starter vakuumpumpen og vannpumpen i en vanlig syklus, normalt så stopper det etter en syklus når det skrus på,  men nå fortsetter det bare med nye sykluser gang på gang på gang.
Og det later ikke til å ville stoppe.

Det er 230v pumpe med separat vanntank og det er koblet til 230v fra en Multiplus 24/3000.
Lithium batteri som er fullladet.

Jets anbefaler jo ikke strøm fra inverter, men toalettet har fungert helt fint fram til nå.

Jeg har også forsøkt å kjøre toalettet på strøm rett fra aggregat.
Honda EU30IS
Men det utgjør ingen forskjell.

Noen som har vært borti tilsvarende?
Eller noen som har forslag til feilsøking eller feilretting? Brukermanualen fra Jets dekker ikke denne problemstillingen.  ???

jkirkebo

Sitat fra: hel1017 på juli 06, 2019, 17:59:57
Hei,

Jeg har er Jets toalett som har begynt å krangle.
Når jeg skrur det på så starter vakuumpumpen og vannpumpen i en vanlig syklus, normalt så stopper det etter en syklus når det skrus på,  men nå fortsetter det bare med nye sykluser gang på gang på gang.
Og det later ikke til å ville stoppe.

Det er 230v pumpe med separat vanntank og det er koblet til 230v fra en Multiplus 24/3000.
Lithium batteri som er fullladet.

Jets anbefaler jo ikke strøm fra inverter, men toalettet har fungert helt fint fram til nå.

Jeg har også forsøkt å kjøre toalettet på strøm rett fra aggregat.
Honda EU30IS
Men det utgjør ingen forskjell.

Noen som har vært borti tilsvarende?
Eller noen som har forslag til feilsøking eller feilretting? Brukermanualen fra Jets dekker ikke denne problemstillingen.  ???

Det kan ikke være så enkelt som at bryteren har kortsluttet/hengt seg så den står inne hele tiden da? Prøv å koble den fra?

hel1017

Takk for tips. Har forsøkt dette, uten at det hjalp.

Lurer på om det kan være et relé eller noe i styringsboksen som er kaputt.

Jeg har bestilt ny styringsboks, så får vi se om det hjelper.

Hefla

Hva viste feilen seg å være?

Vurderer å kjøpe Jets og kjøre den via en Victron 48/3000 inverter, men er litt skeptisk siden Jets ikke anbefaler å gjøre det sånn...

jkirkebo

Sitat fra: Hefla på desember 12, 2020, 20:11:22
Hva viste feilen seg å være?

Vurderer å kjøpe Jets og kjøre den via en Victron 48/3000 inverter, men er litt skeptisk siden Jets ikke anbefaler å gjøre det sånn...

Vi kjører Jets via 3x3kW 48V Outback invertere, null problem det. Har man en inverter av god kvalitet så leverer den normalt bedre strøm enn man får i stikkontakten hjemme. Hvorfor de ikke anbefaler det vet jeg ikke, annet enn at det kanskje fungerer dårlig med kina-invertere på "3000W" som egentlig klarer 750W kontinuerlig...

SeSe

Jeg fikk samme anbefaling fra Jets,De sa 'bruk DC'. Forklaringen fra Jets - representanten var 'ikke-vitenskaplig'. Bare vagt vås.   Valgte å se bort i fra den p.g.a. ulemper med DC. DC med store strømmer har ulempe med kabeltversnitt.
Jeg valge å bruke 220VAC, har fungert utmerket i flere år

Vi har Jets på AC, AC levert av en Victron Multiplus 24/3000 på hytta

hel1017

Hva som egentlig var feilen vites ikke. Jeg bestilte et nytt styringspanel og monterte dette. Etter bytte av styringspanel så har alt fungert utmerket, så jeg har ikke brydd meg noe mer med å feilsøke det gamle styrepanelet.

Jeg har heller ikke fått noen god forklaring på hvorfor Jets anbefaler 12VDC kontra 230VAC via inverter.
Men jeg vil anta at det er et forsøk på å spare seg for masse henvendelser fra brukere som har underdimensjonerte batteripakker og invertere, og derfor anbefaler løsningen med et dedikert 12VDC batteri til toalettet.

Det fungerer imidlertid utmerket med Victron Multiplus 24/3000 og 8kwh lithium batteripakke fra Alternativ Energi.

Hefla

Her er svaret jeg fikk da jeg spurte Jets om Victron 48/3000:

SitatHei,
Vacuumarator™ pumpen i et Jets vakuum toalett system har en 3-fase motor og en elektronisk motorkontroller som omformer 1-fase tilførsel spenning om til 3-fase til motoren. For at denne elektroniske motorkontrolleren skal fungere kreves det ren sinus spenning og ikke modifisert sinus som mange invertere leverer.
Alle pumper har en startstrøm, men Jet Vacuumarator™ pumpe med elektronisk motorkontroller reduserer denne i forhold til en pumpe med såkalt direkte start. Vi kan dessverre ikke si noe om startstrøm på vår pumpe da det er mange faktorer som spiller inn som bl.a. hvor mye væske, papir, etc. som er igjen i pumpa når den starter.

Hovedårsaken til at vi fraråder installasjon av 230VAC pumpe i et inverter system er at vi ikke kan gå god for de ulike invertere sin kvalitet på spenning og hvor mye effekt/strøm den faktisk leverer. Vi har opplevd att oppgitt effekt på enkelte invertere ikke er gjeldende ved motordrift, men ved såkalt ohmsk belastning. Dette er hovedårsaken til at vi ikke anbefaler en slik konfigurasjon.

Jets Vacuum AS kan dessverre ikke si noe om kapasiteten til inverteren du ønsker å bruke er tilstrekkelig til å forsyne vakuum toalettet med nok spenning og strøm.

Vedlagt finner du tekniske datablad på Vacuumarator pumpen i et Jets vakuum toalett system. Bruk dataene der til å sjekke med leverandøren av inverter for å finne ut om kapasiteten er tilstrekkelig.

Hyttesol

Høres ut som et greit begrunnet svar det der. Men vil da tro at inverteren vil drive det fint. Victron leverer som lovet, og enda litt til. Problemet ligger nok i styringen på et vis.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Sitat fra: Hefla på desember 17, 2020, 18:16:26
Her er svaret jeg fikk da jeg spurte Jets om Victron 48/3000:

Sitat
....... For at denne elektroniske motorkontrolleren skal fungere kreves det ren sinus spenning og ikke modifisert sinus som mange invertere leverer.......

....Hovedårsaken til at vi fraråder installasjon av 230VAC pumpe i et inverter system er at vi ikke kan gå god for de ulike invertere sin kvalitet på spenning og hvor mye effekt/strøm den faktisk leverer.

Vi har opplevd att oppgitt effekt på enkelte invertere ikke er gjeldende ved motordrift, men ved såkalt ohmsk belastning. Dette er hovedårsaken til at vi ikke anbefaler en slik konfigurasjon........


Jeg tenker at dette gjelder de mange dårlige og billige inverterne som finnes der ut.
Jeg tror at en skikkelig inverter med tilstrekkelig kapasitet ikke er noe problem.

Jeg har en Bosch Gjerdesag som er sparker skikkelig fra i oppstarten, min nye Victron 2Kw VTC inverter liker den dårlig, mens 5Kw Multiplussen takler den fint.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Geiri

Samme skjedde med vårt toalett. Det hang seg opp i spylingen så den fylte skåla.
Fikk beskjed om å bytte solenoidene uten at det hjalp.
Endte opp med nytt panel med seneste VOD og alt har fungert siden.
Mulig det går å oppdatere panelet og få nyeste VOD (programvare)
Men vi brydde oss ikke om å teste det, var bare glad vi fikk fikset dassen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod