Honda EU 30 is, er det virkelig mulig å selge gammeldags løsning til blodpris?

Startet av Sæters, juli 29, 2021, 19:43:33

Sæters

Unnskyld den saftige tittelen, jeg er egentlig Hondafan, så det sitter langt inne å klage. Både kona og jeg sliter med vonde ledd og dårlig rygg og har etterhvert problemer med maskiner med snorstart. Har i mange år hatt Honda EU 20 is, et flott aggregat, dog ikke uten noen særegenheter, men de har vi lært å leve med. Vanskleig å starte, når lenge ubrukt, må restartes 5,6,7,8 ganger når kaldt, da oljevakten slår ut er det mest irriterende. Dog er snorstarteren såpass lett at det kun er små irritasjonsmomenter, har den først startet, skal det kun et lett napp i snoren for å starte den på nytt.

Vi har ikke brukt denne spesielt mye, mest til verktøybruk og støvsuging, aldri som strømkolde til hytta.

Nå har alderen og vondtene innhentet oss, så nå ville vi ha en Honda med elektrisk start. Har også sett på andre rimeligere modeller med slikt, men har funnet ut at Honda er og blir Honda.

Har også Honda snøfreser med elektisk start, der er det eget uttak for lader, slikk at det bare er å plugge i laderen.

Stor var overraskelsen da det viser seg at aggregatet må demonteres for å komme til batteriet og dermed kunne lade dette. Hæ, i 2021 må man demontere et aggregat til snaue 30.000 kroner for å kunne lade batteriet? Ikke nok med det, billigaggregater til under kr. 10.000 kroner har timeteller, en grei sak for å sjekke når vedlikehold skal gjøres og eventuell retverdi på maskinen ved salg. Honda har ikke på sin EU 30 is klart å forsyne sin rådyre maskin med noe så enkelt som en timeteller, hva gir du meg? Hvor mye hadde det kostet Honda Motor Company å utstyre en av de dyreste aggregater myntet på fritidsbruk med en timeteller som antagelig koster knapper og glansbilder i innkjøp. Eller er det Berema, den norske importøren som er knipen?

Dette er rett og slett latterlig.

Utblåsing over.....foreløpig.

Hyttesol

EU20i er et ganske basic aggregat ja. Litt liten bensintank og ingen elektrisk start. Så om jeg skulle kjøpt noe nytt ville jeg nok ha sett på noe som lar seg fjernstarte. Slippe å kvie seg til å gå ut for å starte/stoppe/fylle bensin. Men det er et bra aggregat som leverer det som det lover.

Sliter litt med oljesensoren på vår EU20i også. Stopper kort tid etter den er dradd i gang. Må da støtte den litt opp med en planke på ene siden og la den gå slik de første par minuttene før den kan settes flatt ned igjen. Har forstått det slik at denne sensoren er vanskelig å skifte selv også, og at mange ender opp med å koble den ut. Men sikkert en smal sak for et verksted å fikse.


Hyundai har vel også greie bensinaggregater med litt finesser som fjernkontroll og tidteller? Aldri hørt noe dårlig rykte ihvertfall. Hyttetorget har disse.

Er vel litt dumt å måtte åpne EU30is for å komme til batteriet. Men aggregatet lader startbatteriet selv når det går, så hvis det er i bruk litt nå og da så burde det ikke gå seg flatt så ofte. Om det så hadde vært lett å komme til batteriet, så blir det fort en del arbeid med ekstern batterilader og alternativ strømkilde. Kan fort være lettere da å heller prøve å få start med snor (med hjelp fra en nabo om man ikke har kreftene selv) de få gangene man ikke skulle få start med batteri.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Sæters

Som sagt så har vi vært veldig fornøyd med vår EU 20, tross noen luner. Håper vi blir like fornøyd med EU 30 med elektrisk start. Trenger ingen fjernkontroll, da vi ikke bruker den som primær strømkilde, har mer enn nok batteribank for vårt beskjedne forbruk. Hadde EU 22 kommet med elektrisk start hadde vi nok nøyd oss med den.

I følge forhandler, Dokka jern og farge, en forhandler med lang erfaring med Honda aggregater, er det ikke egenlading av batteriet, har heller ikke, så langt, kunnet lese meg til det. Spurte spesielt om dette ved kjøp.   

Slyboy

Når det gjelder bekymringen for batteriet til EU30 vil jeg si den er ubegrunnet. Jeg kjøpte ett i 2016 som jeg skulle bruke på hytta men det endte med å bli stående ubrukt. Jeg starter det en gang i året og lar det gå ett par timer og det har aldri vært problemer med at batteriet er tomt.
Victron Multiplus II 48/5000, Cerbo + GX Touch, BMW 712 Smart
Smartsolar 250/60 MC4, 6 x Hyundai 395W mono
2x7kW Chainpro 48V LiFePO4, Honda EU20 & EU30iFs
Wallas 40, Gassbereder, koketopp & ovn.

Automatiker

Joda, aggregatet lader startbatteriet når det går, ingen problemer med batteriet slik.  Er enig i at det kunne vært en timeteller på aggregatet.

Sæters

Ok? Merkelig at det ikke er nevnt med et ord at det lader batteriet selv, men at det derimot står :

"Bruk ikke startmotoren lengre enn 5 sekunder. Vil ikke motoren starte,
slipper du tenningsnøkkelen og venter i 10 sekunder før du prøver å starte igjen.
Faller omdreiningshastigheten på motoren etter kort tid, er dette et tegn
på at batteriet trenger lading."

Dokka miljø (jern og farge, ved daglig leder svarte også negativt når jeg spurte om den ladet selv. De, som storforhandlere av Honda til hyttemarkedet burde vite slikt?

file:///C:/Users/lysak/Downloads/Honda_EU26i_EU30is%20(3).pdf


Hyttesol

Hvis du finner manualen og ser på side 57 hvor skjematikken er så ser du komponentene og at den har lading.

ChW ("Charge winding"?), REG og BAT.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Røilern

Sitat fra: Sæters på juli 30, 2021, 12:40:31
Ok? Merkelig at det ikke er nevnt med et ord at det lader batteriet selv....


Jeg tør påstå at alle aggregater med elektrisk start lader batteriet selv. Mitt Honda aggregat  har stått med "tenningen på" siden 2013. Jeg har aldri rørt batteriet.

Manglende timeteller er litt smålig, enig i det, jeg kjøpte en billig batteri drevet en som jeg må innrømme at jeg har sluttet å bruke fordi Victron CCGX'en holder kontroll på antall kjørte timer.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Sæters

Takk for tilleggsopplysninger, da kan jeg berolige kona, som har vært mest opptatt av elektrisk start og som ble meget skeptisk når vi ble fortalt at det ikke var selvlading av batteriet. Minus til Dokka miljø og farge for dårlig oppdatering hos ansatte inkludert daglig leder og dermed feil opplysning til oss.

Får prøve å få kjøpt en egen timeteller, synes det er viktig å følge med på i forhold til oljeskift og bruk. Mulig det er bortkastet vedrørende oljekift, for aggregatet blir nok ikke brukt mer enn at oljeskift 1 gang årlig vil være innenfor, men ting kan forandre seg.

Jeg har også en Honda snøfreser, der er det lagt ut egen kontakt til lading av batteriet, fulgte med egen lader til formålet. Har ikke klart å lade jevnt nok, med resultat at batteriet er gåent. Starter med annet 12 volts batteri når nødvendig. Merkelig at de ikke utstyrer alt av motorisert utstyr med selvlading, vil tro det er en bagatell på utsyr i 30.000 kroners klassen. Angrer på at jeg ikke valgte utgave med 220 volts starter, enklere å finne frem skjøteledning, enn tilgjengelig batteri.

Må jo også legge til at jeg synes det er dårlig at slik viktig opplysning ikke kommer klart frem i bruksanvisningen.

Røilern

Det er nok ikke unikt for denne forhandleren at de kommer med upresis info. Jeg synes den tekniske kompetansen forsvinner mer og mer hos de fysiske forretningene, og det samme gjør også lagerbeholdningen. Alt er bestillingsvarer, og betjeningen har gjerne ikke så veldig dyp forståelse av tingene de selger lengre............

Bra innlegg lagt ut i egen tråd for videre debatt

http://www.byggehytte.no/index.php?topic=3060.msg20408#new
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Jgytterdal@gmail.com

Man skal ikke ta noe for gitt.
Hadde en periode Dometic Tec29 aggregat.
(Basert  på Honda motor så vidt jeg vet)
Rådyrt aggregat og selvfølgelig bra kvalitet,  men der måtte man egenhendig laske en liten kabel for at aggregat skulle lade batteri.
Forstå det  den som vil.
Et aggregat som koster over 30 tusen  .
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Hyttesol

Hmm, rart. Det blir bare gjetting, men det kan være fordi aggregatet er ment å fastmonteres i bil/båt/campingvogn istedenfor å være et portabelt aggregat. At de derfor har gitt valgmuligheten med lading for at den skal kunne kobles på kjøretøyets 12V batteri uten å lade, siden man ofte har en egen ladeløsning for 12V der (dynamo).
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

KjellG

Fagfolk, her Dokka, er så mangt. Hva med en autorisert el-installatør som ikke kjenner regelverket for å sette opp en ujordet stikkontakt? I tillegg skjeller ut kunden som uvitende, når kunden har rett.
Eller byggmestere som ikke kan å montere en kilsperre og skjøter bærende toppsvill over vindu slik at dette ikke kan åpnes? Eller hytteleverandør som ikke har skråavstivning i veggene slik at hytta «velter»?

Det er mange «Dokka» der ute.


Sæters

Leser på FB at flere med Honda EU70 is har problemer med svakt startbatteri og forsyner det med eksternt bilbatteri eller kobler det opp mot batteribanken. Det virker ikke spesielt bra. Er det for lite batteri, eller er det for dårlig lading?


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod