Batterispenning i "vintermodus" - valgets kval

Startet av ThomasR, oktober 15, 2021, 07:48:31

ThomasR

Etter å ha kjørt kontinuerlig drift (Multiplus konstant på) siden slutten av februar, så må man vel innse at sommeren nå slipper taket også i Agder :P
Jeg har hatt innstilt ladespenning på mine LEV50 Li-ion celler på 4,05V/celle (totalt 28,35V), med periodevise ladinger til 4,1V/celle for bedre balansering. Gjennom døgnet sykler batteriene typisk mellom ca 28,0V og 28,35V når ingen er på hytta.

På grunn av mørkere tider, kommer jeg snart til å slå av MP når jeg ikke er på hytta.
Sermed blir det lite forbruk som står på, kun ruter, Cerbo Gx og ladekontroller. Batteriet vil dermed holde seg mer konstant rundt 4,05V/celle (28,35V) gjennom hele døgnet.

Det jeg grubler litt på, er om jeg nå skal stille ned ladespenningen til 4,0V/celle (28,0V totalt) i de periodene vi ikke er på hytta. For så å stille opp igjen like før vi skal opp. Dette lar seg enkelt gjør i VR-portalen.

Fordelen er jo at batteriene "lagres" ved en litt lavere spenning
Ulempen er jo definitivt at hvis sola uteblir, så rekker ikke panelene å lade opp batteriet til 28,35V igjen hvis jeg får vite torsdag at noen skal opp på hytta i helga..

Hva ville dere gjort, eller evt hva gjør dere?
Fortsatt holde ladespenningen på 4,05V/celle?
Eller gå ned til 4,0V/celle og gamble på at man rekker å lade opp igjen til 4,05V/celle en dag eller to før man skal opp?

Edit:
Et tredje alternativ er jo selvsagt å fortsatt ligge på 4,05V/celle i det daglige og stille helt opp til 4,1V/celle et par dager før ankomst. Da ville vi fått litt ekstra energi tilgjengelig i en tid der man som regel får lite lading underveis mens man er på hytta. Batteriene er jo egentlig laget for lading til 4,1V/celle, så fryktelig ødeleggende er det neppe i kortere perioder...

Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Cornelius

Spørsmålet blir vel om du har nok energi tilgjengelig for en helg  ved 4,00V/celle? Lithiumceller trives jo utmerket delvis utladet, og er igrunn å foretrekke ved lengre tids inaktivitet...

glamsland

Har også tenkt litt på dette.. hva definerer "lengre tids inaktivitet? 1mnd? 3? 6? Eller et år?
Min leverandør av lithium (elbilbatterier) sa at de bare kunne kjøres på float lading hele året, ingen problem..

Så er dette et reelt problem å måtte skru av batteriet før det når topplading/fullt?

Har selv lest om forsøk som er gjort som viser at levetiden øker ved bruk av "skru av batteriet" teknikjen, men samtidig sier oppegående batterifolk at det ikke er så viktig?..

En annen plass leste jeg at " med lithium er det viktig å ikke lagre det fullladet over lengre tid, så husk å bruke det og la det tappe seg og fylle seg minst hver 6 måned"  .. så da er vi jo innafor normal noersk hyttebruk.

Er dette blitt noe som vi har hengt oss litt for mye opp i?
Ikke ment som kritikk, bare tenker høyt her..
Runar
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

ThomasR

@Glamsland:

Nei, som du er inne på: Spørsmålet er jo litt hvor mye det faktisk forlenger batterilevetiden...

Ulempene med å komme til hytta med 4,0V/celle vinterstid kontra 4,1V/celle, er jo definitivt til stede. Det øker sjansen for at man må til med aggregatdrift i løpet av oppholdet. Så hvis det kun forlenger levetiden med 1-2 år, er det neppe verd det.

Jeg har nok troa på at 4,05V/celle i det lange løp kontra 4,1V/celle kan utgjøre mer enn 1-2 års levetid. Men tror ikke man vinner like mye ekstra på å senke videre fra 4,05V til 4,0V.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Hyttesol

Det er vel ikke noe som tar knekken på batteriet sånn umiddelbart eller over natten. Men mer at det akselererer aldringen av batteriet. Om batteriet er bygget for å leve i 6000 døgn med 50-70% lading, så kan det være at for hvert døgn, telles det om at batteriet har stått i f.eks. 2 døgn om det er ladet til 100%. Hvor mye det faktisk har å si, vet jeg ikke.

Men jeg vet at laptopbatterier som står i en laptop som alltid er på, kan bli ødelagt etter bare 1-2 år. Da er det både varmt og fulladet samtidig, og følger da oppskriften på hvordan man raskest tar knekken på batteriet.

Har du noe datablad på batteriene dine? Ofte pleier databladet å oppgi "designed lifetime" på X antall år, med gitte forutsetninger om ting som temperatur og ladestatus. Deretter forskjellige faktorer som påvirker levetiden i positiv og negativ retning hvis disse faktorene endres.

Blybatteriene mine har f.eks. en oppgitt levetid på inntil 12 år, som da gjelder ved 20C og ved riktig lading. Hvis batteriet skal stå i 30C, eller avviker fra det helt ideelle lademønsteret må man trekke fra så og så mange prosent av levetiden. Mulig det også finnes slike data for lithiumbatterier som sier noe om levetid basert på SOC.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Zachen

Ikke direkte sammenlignbart med din situasjon, men jeg skal snart sette «elbilpakken» min i vinterdvale. Dvs stenge hytten for vinteren (ca 4 måneder). Planen er da å skru av strømmen til batteriet (både lading og forbruk). Sendte mail til ChainPro og spurte om hva som var optimal hvilespenning for lagring av batteripakken. De svarte ca 52,5V noe som skulle tilsi 3,75V per celle.
ChainPro elbilpakke 7KWH, Victron Multiplus 48V/3000W, Smartsolar 135/30 og 100/20, Cerbo GX og 1600W med paneler

ThomasR

Sitat fra: Zachen på oktober 19, 2021, 20:14:01
Ikke direkte sammenlignbart med din situasjon, men jeg skal snart sette «elbilpakken» min i vinterdvale. Dvs stenge hytten for vinteren (ca 4 måneder). Planen er da å skru av strømmen til batteriet (både lading og forbruk). Sendte mail til ChainPro og spurte om hva som var optimal hvilespenning for lagring av batteripakken. De svarte ca 52,5V noe som skulle tilsi 3,75V per celle.

Det er nok en ganske ideell lagringsspenning, ja. Og fungerer jo fint hvis hytta ikke skal brukes i det hele tatt i perioden.

For oss som bruker hytta jevnlig i vinterhalvåret også, så blir det jo en avveining mellom det ideelle og det praktiske. Så sånn sett er det vel mye som tyder på at oppsettet mitt i dag med 4,05V/celle også "blir med meg" gjennom vinteren. Fordelen med Victron og VRM-portalen er jo dog at jeg kan gå inn og gjøre justeringer når jeg måtte ønske. Så mulig jeg legger opp til et mer dynamisk løp der jeg periodevis struper ladespenningen til 4,0V/celle. Vi får se.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

StefanPal

Noen som har tanker på hva som er best for lithium batteriene nå som vinteren kommer og hytten ikke er like hyppig i bruk.

1) Sette ned ladning fra 4.1V til 4,05V
- Batteriene vil da stå lagret med mindre spenning men man får ikke brukt overskuddsenergi

2) Beholde 4.1V og sette på en liten panelovn som står på til man er nede på 4.05V - Batteriene vil da hovedsakelig stå med mindre spenning men ha hyppigere ladesykluser. Bruker opp overskuddsenergi og får litt tørrere luft i hytten

3) Sette ned ladning til 4.05V og sette på panelovn til man er nede på 4.0V
- Lagring med mindre spenning men balansering av batteriene skjer kun ved 4.1V hos meg. Hvor ofte må man da kjøre manuelt trigget balansering?

Noen som har tanker om og erfaringer på dette?
Jeg har så langt brukt alternativ 1 og 2.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod