Dårlig utvalg og kvalitet på DC koblingsmateriell og sikringsmateriell

Startet av Hyttesol, februar 27, 2021, 21:18:56

Hyttesol

Det er vel forskjellige faktorer som avgjør materialet. Motstand, mekanisk styrke, oksidering/korrosjon på overflate, om metaller reagerer kjemisk med hverandre, ekspansjon ved temperaturendringer, termisk ledeevne. Og sist men ikke minst, pris.

Uansett hva som ligger i valget av materiell, så er det bare greit å understreke at ikke alle skruer og bolter nødvendigvis er like.

På victron busbarsene brukes det vel stål siden det er mekanisk sterkt og kan strammes hardt for å gi kabelsko god kontakt med overflaten. Og skruen blir ikke ansett som en del av det strømførende. Men det kan være greit å tenke over hvis man f.eks. skrur 2 kabelsko inn på samme bolt, at disse da må være i direkte kontakt. Legger man en skrueskive av stål imellom eller skrur en ny kabelsko utenpå den første stålmutteren, så vil strømmen ledes via stålet før det når selve kobberen i busbaren. Og da kan man få varmgang til tross for at det er stor kontaktflate. Hadde bolten og mutteren vært av messing, ville det gått fint (om det så ikke er helt ideelt).
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Hyttesol

Jeg fikk tilslutt tak i slike busbars til serielasking mellom batterier fra aliexpress. Det er litt ryddigere og har færre svake punkter enn å lage mange korte mellomkabler med kabelsko.

Kjøpte noen victron busbars til hoved-pluss og hoved-minus for å samle alle batteristrengene og laster. Er også en shunt på minuspolen som ikke er så synlig hvor MP og MPPT er koblet til.


Jeg er likevel ikke fornøyd med sikringløsningen, hvor en "mega" sikring bare er skrudd direkte på batteriet uten noe strekkavlastning, og mye av det strømførende er eksponert. Jeg skal klamre fast de løse ledningene litt mer neste gang og flytte ladekontrolleren. Det går jo an å montere sikringholdere, men da vil det være et stykke med kabel som går ubeskyttet frem til sikringholderen. Om den f.eks. løsner og kortslutter mot noe annet så vil ingen sikring slå ut. Ellers er egentlig batteribanken sikret på en slik måte at hvilken som helst lang ledning som løsner, skal kunne kortslutte mot hva som helst, og en (eller flere) sikringer vil da ryke og kutte strømmen.

Noen forslag til hva jeg kan bruke for å dekke til batteripolene? Eksponerte strømledende ting på en såpass stor batteribank + metallredskaper er ikke akkurat heldig. Snakker om en batteribank som kan levere i størrelsesorden 10.000A her. Kabelkanal eller noe slikt? Jeg tenker også at kanskje alle disse plexiglassplatene fra butikker kommer på billigsalg etterhvert som korona er forbi. Kunne da hatt gjennomsiktige dører med hengsler som dekker foran alt (i tillegg til beskyttelse av polene), men litt mellomrom for lufting av avgassing fra batteriene.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Cornelius



Powered by SMFPacks Ads Manager Mod