Nytt anlegg hvor elbil lading er en hovedårsak, planlegging

Startet av drsteen80, november 25, 2021, 05:10:19

drsteen80

Hei!

Mitt første innlegg her; har lest endel rundt og funnet at dette virkelig er forumet for mitt prosjekt nå, og setter pris på innspill.

Jeg skal sette opp et litt stort solcelleanlegg hvor mye av årsaken til at jeg setter det opp, er for å ha muligheten til å lade Leafen min der på fine soldager, samt å ha god kapasitet til å lade opp hyttebatteriet effektivt når solen først skinner.

Jeg har tenkt å kjøpe inn 3600w paneler (8*450w), som vil stå sørvendt i 45 grader fast vinkel. Koble disse til en Easysolar II GX 48/5000 250/70 enhet
som igjen er koblet til et relativt lite 5-7kwh 48v batteri. (Vurderer et Chainpro 7kwh batteri fra sparelys, noen som har erfaringer med det?)

Det jeg lurer på er om det finnes noen greie instillinger i Easysolaren, som gjør at Aux-out2 utgangen kun aktiveres når solcellepanelene genererer nok strøm til å dekke strømmen som leaf-laderen trenger (ca 2000w).

Dermed kunne jeg hatt leafen tilkoblet til Aux2-utgangen og ikke vært redd for at 5kwh hyttebatteriet raskt ville blitt tappet ned hvis det plutselig kom skyer og effekten fra panelene forsvant ned. Jeg har ingen erfaring med Victron produktene enda og hvilke innstillinger de har, men hadde dette vært en mulig ting å konfigurere hadde det passer utmerket.

Er dette en levelig plan tror dere? Tar gjerne imot innspill eller ideer.

Hyttesol

Hei og velkommen. Det høres ut som et spennende prosjekt.

Når det gjelder å dimensjonere anlegget litt større enn du egentlig trenger for å lade elbil så bør du tenke litt over hvor stor ekstrakostnad dette innebærer og om det faktisk lønner seg. Siden man aldri er garantert sol, så vil det alltid være behov for en alternativ reserveløsning (som å bruke en ladestasjon eller aggregat). Og når man likevel har den reserveløsningen tilgjengelig, blir det å regne på hvor lang tid det tar før investeringen betaler seg tilbake.

Å bruke overskuddsenergi til lading av elbil på anlegget man har installert er smart, men det er ikke sikkert at det å bygge anlegget større enn man ellers ville gjort for å lade elbilen, lønner seg.

Når det kommer til det med Aux2 reléet, så har jeg snust litt på en lignende løsning selv, men da for å f.eks. styre en liten varmtvannstank. Andre på forumet bruker det til å starte ovner. Det er litt utfordrende å tenke ut hvordan man vil sette opp "logikken" for hvilke kriterier som skal til for å sette opp et system som fungerer bra.

En utfordring er at når solcelleladeren er i float (vedlikeholdslading) eller absorption (mot slutten av ladingen når batteriene nærmer seg full), så vil solcelleladingen begrenses til det hyttebatteriene trenger/tåler, og da vet ikke solcelleladeren hvor mye ekstra energi den egentlig har "tilgjengelig" på toppen som ikke utnyttes.

La oss si hyttebatteriene nesten er fulle, og ladingen kun er 400W, der det egentlig er 800W tilgjengelig med solenergi, så må den skru på elbilladingen for å "teste". Først når elbilladeren starter, vil effekten fra solcellene stige, slik at solcelleladeren "ser" hvor mye effekt den får fra panelene. Som da bare er 800W og ikke nok til å dekke behovet til elbilladeren på 2000W. Da blir den liggende i limbo der man stadig må switche av og på for å "teste", noe som sikkert kan slite mer enn nødvendig på komponenter.
Det andre scenarioet er når det er lite strøm på hyttebatteriene og man får full effekt fra solen. Da vet solcelleladeren hva den får, men spørsmålet da er: skal man prioritere å lade hyttebatteriene, eller elbilen først? Det er derfor litt komplisert logikk å sette opp. Ihvertfall uten et litt mer dynamisk og intelligent system som f.eks. kunne signalisert til elbilen om å justere ladestyrke opp og ned.

Men det er flere her på forumet som har satt opp logikk på sine systemer for å bruke overskuddsenergi til ovner for oppvarming. Men har forstått det slik at det er et litt plundrete system. Det er sikkert også mye å finne om løsninger på victrons forum. Victron sine multiplus (og sikkert også EasySolar) har noe som heter "Assistants" der man kan sette opp kriterier for å skru av og på Aux2 releet. Om du laster ned VE Configure 3 (PC software for å gjøre innstillinger på victronenhetene) så kan man starte den med "Fake target" hvor man kan eksperimentere med innstillinger i softwaren uten å koble til en fysisk enhet. Det kan være et greit sted å starte for å orientere seg litt om muligheter man har for å sette opp slik logikk.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

drsteen80

Tusen takk for svar. Interessant poeng det med at solcelleregulatoren ikke nødvendigvis vet hvor mye effekt som er på panelene når de er i float.

Det tilsier vel kanskje at man heller bør stille inn parametrene for aktivering av Aux2-utgangen til SOC, eller voltnivå på batteriet istedenfor.

Lurt det med å varme en varmtvannstank av 'overskudds'-energi når man ikke trenger å lade bilen. Er ikke helt fornøyd med gassvannvarmeren jeg har nå, synes opplevelsen i dusjen er litt lite brukervennlig og lite konsistent. Så har tenkt på å sette inn en vanlig godt isolert elektrisk varmtvannstank. Har et Hunda EU20i aggregat som kan drive diverse når det er helt mørkt. Men tenker ikke å lade bilen fra aggregat, da det er en hurtiglader ikke langt unna som vil funke da.
Liker bare tanken om å høste gratis strøm til elbilen fra solen, og tenker mindre på lønnsomheten her. Tar nok mange mange år for at dette skulle ha møtt break even punktet i forhold til å lade på hurtigladeren som er 4km unna.

Hytten er på Radøy, og siden dette er på vestlandet tenker jeg at jeg overdimensjonerer panelene litt for å ha størst mulig evne til å sluke solen når den først finner veien frem. Kan jo gå lenge mellom hver gang vet jo alle som har bodd på vestlandet  ;D

Skal laste ned VE Configure 3 og eksperimentere litt med innstillinger, takk for tipsene!

ThomasR

En mulighet er å bruke state of charge (SOC) til å trigge.
For eksempel at lading starter når soc = 100% og stopper når soc faller under f eks 95%.
Da prioriteter du at batteriene er oppladet.
Her kan det jo eksperimenteres litt også, f eks starte lading ved 90% soc. Da utnyttes nok overskuddsenergien enda bedre, siden ikke effekten struper ned før 100%. Avhenger litt av batteritype.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Hyttesol

Det ser ut til å være dette som er å foretrekke. Det eneste jeg ikke helt liker med den løsningen er at dette vil føre til at batteriene lades og tappes flere ganger. 20 ganger med 5% utlading gir en full ladesyklus, og hvis dette skjer mye så kan syklusene gå inna. I tillegg så bruker laderen mer tid i spenningsområdet over 13.8V hvor (bly)batterier er i en litt mer ømfintlig ladefase. Jeg er redd at det kan tørke ut batteriene fordi laderen hele tiden skal finberegne når den skal gå fra absorption til float, og at batteriene vil ventilere gass.
Men mulig at dette er annerledes med lithium.

En mulighet jeg har tenkt på for at systemet skal kunne vite hvor mye sol det er, er å skaffe et lite solcellepanel på bare noen få watt (5-10W)  som er montert på samme sted som de større panelene, og koble dette til en liten enhet som måler effekt/strøm fra dette lille panelet. På den måten kan systemet alltid vite hvor mye strøm som er tilgjengelig, fordi man vet at hovedpanelene genererer f.eks. 200x så mye strøm som det lille panelet. Og dermed implementere dette i noe logikk som kan starte og stoppe dumplaster og elbillading. Da slipper man at SOC vandrer opp og ned, og man slipper at dumplaster kobles inn når det egentlig ikke er nok overskudd til å drive dem. Men igjen, det blir i teorien. Hvordan dette skal implementeres i praksis er en annen sak.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

etsvends

Sitat fra: Hyttesol på november 26, 2021, 19:44:19
Det ser ut til å være dette som er å foretrekke. Det eneste jeg ikke helt liker med den løsningen er at dette vil føre til at batteriene lades og tappes flere ganger. 20 ganger med 5% utlading gir en full ladesyklus, og hvis dette skjer mye så kan syklusene gå inna. I tillegg så bruker laderen mer tid i spenningsområdet over 13.8V hvor (bly)batterier er i en litt mer ømfintlig ladefase. Jeg er redd at det kan tørke ut batteriene fordi laderen hele tiden skal finberegne når den skal gå fra absorption til float, og at batteriene vil ventilere gass.
Men mulig at dette er annerledes med lithium.

En mulighet jeg har tenkt på for at systemet skal kunne vite hvor mye sol det er, er å skaffe et lite solcellepanel på bare noen få watt (5-10W)  som er montert på samme sted som de større panelene, og koble dette til en liten enhet som måler effekt/strøm fra dette lille panelet. På den måten kan systemet alltid vite hvor mye strøm som er tilgjengelig, fordi man vet at hovedpanelene genererer f.eks. 200x så mye strøm som det lille panelet. Og dermed implementere dette i noe logikk som kan starte og stoppe dumplaster og elbillading. Da slipper man at SOC vandrer opp og ned, og man slipper at dumplaster kobles inn når det egentlig ikke er nok overskudd til å drive dem. Men igjen, det blir i teorien. Hvordan dette skal implementeres i praksis er en annen sak.


For litium har neppe dette sykluser så mye å si når det kommer til klattlading. BMS kan uansett settes opp til å bare lade opp til si 90%.
Uansett kan man vel sette opp slik man unngår å holder seg unna absorbsjonsfasen og heller tappe ned litt på batteriene.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Jutulhaugen

Lading av elbil fra solcelle på hytta blir neppe en lønnsom investering, det er vel bedre å gjøre det motsatt  ;)
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

drsteen80

Sitat fra: Jutulhaugen på november 29, 2021, 21:09:41
Lading av elbil fra solcelle på hytta blir neppe en lønnsom investering, det er vel bedre å gjøre det motsatt  ;)

Det skal ikke være lønnsomt, men kult :)
Så når dommedag kommer så kan eg ihvertfall lade bilen min fra eget supply :)

Og har tenkt på motsatt ja; å lage hytten fra elbilen mener du? Det tenkte jeg også å få til :)

Jutulhaugen

Sitat fra: drsteen80 på november 30, 2021, 00:36:39

Det skal ikke være lønnsomt, men kult :)
Så når dommedag kommer så kan eg ihvertfall lade bilen min fra eget supply :)

Og har tenkt på motsatt ja; å lage hytten fra elbilen mener du? Det tenkte jeg også å få til :)

Hadde jeg skulle bruke penger på noe morsomt, hadde det blitt på noe annet enn et i beste fall dårlig ladeanlegg til en elbil.. Men hver sin lyst  :D
4 x 300w solcelle
4 x 290Ah agm 12v
EP solar mppt 
2000w Inverter
Wallas 40CC
Jets 12v
Lofra gasskomfyr/ventilator
Gasskjøleskap
Honda EU30 TFS

Røilern

Hei

Dette er helt klart mulig å få til.

Selv bruker jeg SOC sammen med et Smarthus tek til å høste overskuddsenergi.

I tillegg til SOC har jeg en manuell parametre jeg bruker - "Blir det sol?" og noen automatiske.

Hvis  SOC er 100% og jeg har slått på "Blir det sol" og solen har stått opp (og ikke gått ned) så slår jeg på 1700W med panelovner. Hvis det virkelig er Sol er det ikke mer enn anlegget leverer.

Hvis solen går bak en sky synker SOC og ved 98% kobler jeg ut. Hvis den stiger til 100% kobler jeg inn igjen.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod