Lading av lithiumceller i kulde

Startet av Skillenes, januar 15, 2020, 19:11:47

glamsland

høres positivt ut!

selv ha bygde jeg inn batteriskapet(stålskap 50x50x30cm) i 10cm isopor, kledd utvendig med finer. laget hurtigkobling på skruene i front for å kunne komme inn i kasse ved behov.

kassa mi står i uteboden, med et par leieboere av den firebeinte typen,- mus...  så derfor bruker jeg 50mm avløpsrør til trekkerør for kabler til el-skap. fungerer utmerket.

i tillegg så la jeg en 40watt varmekabel rundt batteriet sammen med en termostat som starterved 0 C.  den er i utgangspunktet koblet rett på 220v utgangen av inverter , som jeg kan fjernstarte hvis jeg ønsker det.  litt usikker på hvordan bruken blir, så får teste litt utover vinteren.  kan lese av temp osv via epever cloud systemet.

så kanskje varmekabelen kan startes når jeg kjører hjemmefra   , så er batteriet litt opptint etterhvert..,- hvis det trengs..



80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

ThomasR

Ja, ser ut som du har ordnet deg greit der, @Glamsland👍

Kan meddele at videre testing også har vært positive hos meg. Da jeg var på hytta for et par helger siden, hadde jeg kabelen på. Den koblet da inn ca 45 min to tre ganger i døgnet. Temp i batteriet holdt seg da på mellom +3 og +5 grader.

Testet også en fjernstart hjemmefra her en dag. Da var batteritemperatur 0 grader. Kabel sto på ca 1 time før den gikk av på termostat. Batteritemp steg da til +3 grader.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

ThomasR

I dag morges ser jeg det er minus 4 grader i hytta.
I batteriet, der jeg satte på batterivarmeren i går ettermiddag, er det pluss 4.

Altså en forskjell på hele 8 grader. Må si jeg er fornøyd med hvordan det har blitt👍
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Ygnastølen

Ser hva dere skriver, må få innstallert en varmekabel med termostat jeg også. Har selv isolert batterikasse, men batteritemp har sunket under null nå, og det lader ser jeg, bare 2.5 A, men likevel......
Må få opp tempen ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Røilern

Siden mitt 800Kg AGM batteri fortsatt holder "koken" og mitt LiFePO4 fortsatt står i garasjen har jeg bare fulgt denne tråden sånn halvveis, men.....

Med erfaring fra 2 elbiler som begge tåler lading i -20° og god dokumentasjon på mine LiFePO4 moduler så lurer jeg på om vi overdriver behoved for oppvarming av batteriene.

Det er ingen tvil om at kalde Lithium batterier ikke kan lades like hurtig som varme, men med mindre du har et svært lite batteri i forhold til solpanelene får du ikke problemer i "daglig drift", og selv med aggregat lading er det vel enkelt å ikke overlade batteriene.

Med alle mulige forbehold om at dette er forskjellig fra batteri kjemi til batteri kjemi, men mine LiFePo4 celler har ladebegrensninger som angitt i denne tabellen ved forskjellig SOC (State of Charge) og ved BOL (Beginning of life)

De tåler altså 3C (3 ganger "pålydende") til vanlig, og 0,1C (10%) ved -20°
Et 20Kwh batteri tåler da 2Kw lading i -20°, ved -10° tåler det 6Kw

Dette tenker jeg stemmer ganske bra med el-billading også. Her mener jeg å ha opplevd 0,3-0,4C i skikkelig streng kulde.

Som dere ser av tabeller er det først ved -30° at man skal slutte å lade batteriene.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Ygnastølen

Høres fornuftig ut, må jo si at lading på mine nå er veldig forsiktig, for å si det mildt....., kanskje jeg bare dropper det😀👍
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

ThomasR

Jeg er for så vidt enig med @Røilern:
Også databladet på mine LEV50 celler (som har sitter i en iMiev elbil) viser at cellene skal tåle lading i minusgrader ganske godt: Opptil 0,5C ved -10 grader.

Jeg må likevel si det er en god følelse å kunne holde de på plussiden, i alle fall før lading med aggregat. Gjorde som tidligere nevnt en relativt stor jobb med isolering pluss varmekabler i sommer, og angrer ikke på det..!!

Men så lenge man er godt innenfor kravene i databladene, så bør det jo ikke være noe stort problem uten heller.

Men ser jo også en annen fordel med ok isolering: Temperaturen holdes veldig mye mer stabil enn før. Dette bør jo igjen bety mindre kondens i batteriet.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Ygnastølen

Har forøvrig gjort en god isolasjons jobb på min jeg også, temp i batteri "kasse" er 0 nå, og det har vært kaldt ute frem til nå, jevnt -15 til -20...., så bare isolasjon har definitift noe for seg også ja ;D
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Ygnastølen

@ThomasR; Hadde det vært mulig å få en kopi av data blad du har på LEV50 celler?
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

ThomasR

Sitat fra: Ygnastølen på desember 31, 2021, 15:04:56
@ThomasR; Hadde det vært mulig å få en kopi av data blad du har på LEV50 celler?

Jepp👍
Vedlagt her!
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

Ygnastølen

Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Jgytterdal@gmail.com

Slenger meg på her som eier av lev50 batteripakke.
Dette med isolasjon av batteripakke og oppvarming for min del , har først og fremst å gjøre med ytelsen på batteriene.
Jeg opplever at de 35w med varmekabler jeg "spanderer" på batteripakke,  får jeg igjen og viel så det med høyere ytelse når vi bruker hytta.

En annen ting jeg fant ut ift Rec Q-bms , er at det var en default verdi som disabler lading ved tempr <-10c.
Det kan programmeres om . Jeg har opplevd dette ved et tilfelle sist vinter da det var meget kaldt i flere uker

Er nok enig med Røilern her at man bekymrer seg nok litt uten grunn her.
Vedr treg lading i kulde på elbiler er jo dette først og fremst hurtiglading. 2,5-3kw lading fra aggregat er jo ikke hurtiglading..
Min Tesla 3 lader på hjemmeladeren ved 16a uansett temperatur.
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

ThomasR

Lenge siden det har vært skrevet noe i denne tråden, men tenkte jeg ville dele min erfaring etter snart to vintre med varmekabel under batteriet og ekstra isolasjon rundt batterikassa (se lenger oppe i tråden)

* Etter at jeg isolerte boden der batteri og annet teknisk utstyr står, og samtidig la inn ekstra isolasjon rundt batterikassa i tillegg, så tror jeg kun det har vært minusgrader i batteriet et par ganger (har hatt det slik i snart to vintre nå)
* Setter på varmekabelen under batteriet via Victron Cerbo samtidig som jeg slår på elanlegget og varme hjemmefra ca et halvt døgn før vi reiser til hytta.
* Etter få timer når batteritemperaturen da minimum +3 grader. Kabelen slår seg automatisk av ved ca +5 grader. Har derfor releet som styrer kabel (rele 2 i Cerbo) på så lenge jeg er på hytta vinterstid.

Så kan man sikkert diskutere hvor viktig dette er med brukte elbilbatterier, som tross alt i følge databladet tåler relativt kraftig lading også i minusgrader.
Men jeg slapper i alle fall MYE mer av når jeg starter aggregatet for lading nå enn jeg gjorde før, da batteriene typisk kunne holde flere minusgrader.
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

glamsland

Flott at det fungerer som planlagt, @thomasR .


En liten oppdatering fra min side også; jeg har jo som nevnt tidligere også varmekabel under og rundt batteriet mitt. Frostvaktkabel med tilhørende termostat. Skrur seg på ved behov sålenge 220v er tilgjengelig. Har fungert helt fint sålenge jeg slår på inverteren på morgenen før jeg reiser opp på hytta.

Nå ser jeg imidlertid at det blir litt smått med 6.3kw på vinterstid. Blir litt for mye aggregatkjøring.
Jeg har derfor kjøpt meg et par moduler fra en Kia soul, samme som står i batteripakka jeg allerede har.
Nå skal jeg bygge dette til å bli en samme størrelse som den jeg har, og legger inn sammen med den. Blir bra😁.

Noe interresant jeg fant når jeg demonterte modulene var varmefolie på bagge sider av batterimodulen. Dette er nok til forvarming av pakka på kalde dager.

Hadde det ikke vært for at den endelige utformingen ikke helt blir som den orginale modulen, så kunne jeg kanskje brukt disse, men vi får nå se..
20230129_202145.jpg
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod