Ladespenning litium fra elbil

Startet av ThomasR, juli 31, 2018, 16:52:34

glamsland

oktober 29, 2021, 08:17:34 #25 sist endret: oktober 29, 2021, 11:52:49 by glamsland
her er link til den som står i mitt batteri:

Ser nå at den har separate bms moduler på hvert batteri, som igjen går opp til kontrollboksen. kontrollboksen har releer som bryter leder på batteriet ved feil, samt en trykknapp for resetting av evt feil.
https://www.ev-power.com.au/product/bcu-ppak/

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

ThomasR

Sitat fra: glamsland på oktober 29, 2021, 08:17:34
her er link til den som står i mitt batteri:

Ser nå at den har separate bms moduler på hvert batteri, som igjen går opp til kontrollboksen. kontrollboksen har releer som bryter leder på batteriet ved feil, samt en trykknapp for resetting av evt feil.
https://www.ev-power.com.au/product/bcu-ppak/



Da er det i bunn og grunn samme BMS som de brukte da jeg kjøpte. Som sagt: Ser ut til at den gjør jobben greit, det er når det kommer til monitoring/oversikt/kontroll, den oppleves noe simpel...
Hjemme: 4500Wp solcelleanlegg
Hytta:
- Cerbo GX m Touch
- 1200 Wp solcellepaneler
- Victron MPPT 100/50
- Victron Multiplus 24/3000/70-16
- Dometic Tec 29 aggregat
- 8,2kWt litium 8p7s LEV50

glamsland

etter å ha sett meg både sliten og sår i øynene på diverse youtubekanaler og forum, så tenker jeg at jeg bytter ut bms`en men en litt mere brukervenlig type. Kommer til å gå for QUCC bms.  En Li-ion 200a 7S bms med rele . det selges også egne display med tuchskjerm til denne. den har også en bra app som man kan følge med på balanseringen, samt gjøre endringer på parametere. 

Bakdelen med den bms som følger med batteriet mitt er at man ikke vet hva som skjer, man må bare stole på at den gjør jobben sin...,- noe den sikkert gjør, men uansett interessant å kunne følge med for en duppedittfreak som meg..

Har lest så mye om dette temaet nå, at hadde jeg vist det jeg vet nå, så hadde jeg nok heller bygget mitt eget batteri.. , men nå har jeg nå det jeg har og trives med det..

Blir nok montering utpå nyåret. ;D

80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

glamsland

Det testes nå med en miniversjon av mitt 7s batteri hjemme på verkstedet. Den nye bms'en er koblet opp mot 7s 3.7v/3a celler. Dette simulerer da samne spenning som mitt hyttebatteri fra Alernativ energi.

Funker knall,- ladet opp og ned , og testet forskjellige senarier for å utløse utkobling. Veldig lærerikt kveldsyssel..

Men nå har det oppstått et nytt lite "problem".. jeg finner ikke ut hvilken type celler jeg har. Siden jeg nå planlegger å åpne opp et batteri som er laget av noen andre, og leveres med garanti, så tar jeg over ansvaret for hva som evt måtte gå galt med batteriet i ettertid.
Har kontaktet leverandøren ,fortalte min ombyggingsplan og fremla min forståelse av garantibortfallelsen, samt ba om celleinfo. de hadde ingen detaljinfo på batteriene , de viste bare at de kom fra xxx bil og brukte standard li-ion ladeparameter, samt at han kunne oppgi at den bms som de bruker kutter på nedre grense 3.1v.

Den er grei, jeg har jo hoved-parameterene, så sikkerheten skal jwg nok gå god for, men uansett, det kunne vært betryggende åvite nøyaktig hvilken kjemi som er brukt, anbefalte maxladespenninger fra produsent osv..

Har googlet rundt, men finner ingen andre bilder av samme som mitt batteri. Det likner på bmw sitt batteri, men er for høyt. Likner mere på volvo sitt hybrid batteri, men fortsatt ikke samme...
Vedlegger et bilde av cellene tatt fra siden. Det er mange celler, 3celler i parallell, så 7 i serie.
Så hver celle må være ca 3.7v/90 amp.

Noen som har,sett noen slike celler før?


hmm.. får ikke lastet opp bilder.. hvorfor ikke?  "finnes ikke bildemappe " er meldingen..
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

glamsland

Prøver å lage en link til bilde....

På bildet ser du cellene stå på høykant. Bms i den hvite boksen på toppen. Den blå kabel er en varmekabel..
Høyde ca40cm, hver celle bredde ca 2cm. Dybde ca 30cm.   

https://imgur.com/a/lOekrxB
https://imgur.com/a/lOekrxB
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

Jgytterdal@gmail.com

Har hatt mine Lev50 celler (16s7p) et par tre år nå, sammen med Rec bms.
Og jeg må bare si at hytteliv må regnes før og etter vi fikk disse batteriene.
De har vært helt strålende synes jeg. Om de har tapt seg ørlite grann er helt ubetydelig.
Den viktigste egenskapen bort sett fra kapasiteten, er evnen til å tåle stor belastning uten spenningstap.
Jeg kan belaste med ca 2,6kw (stekeovn) og synker spenningen med ca 0,35v
Det er meget bra.
Lader batteribanken opp til 28,7v (4,1v) og det fungerer helt greit, equalizer aldri da jeg ikke helt ser poenget med det. Bms vil optimalisere celle spenningen konstant,
Victron Smartsolar 250/100 +150/35<br />MP 24/5000/120/100<br Inmesol 12kw gen set<br />6x350w + 3x270w <br />20kwt lithium 16p7s, Rec Q, Venus GX<br />Wallas 40CC, El stekeovn, <br />a++ kjøleskap,

Ygnastølen

Det må jeg si meg enig i @Jgytterdal, hadde egentlig nye AGM, og like "stor" i kapasitet som litium, men det er som natt og dag i komfort og brukeropplevelse:-)
Som å ha 230V fra en dyr strømleverandør, foruten regningen:-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

Hyttesol

Blybatterier har vel en del mer "dødgang" i spenningen fra man lader til man belaster batteriet, og et 12V blybatteri kan sikkert svinge med 2V, der det knapt er merkbart på et lithiumbatteri. I tillegg til generell høyere indre motstand.
Tar man med et fulladet til et fullt uttappet batteri kan sikkert spenningen svinge med så mye som 5V per batteri innenfor "normalt spenningsområde". Så med en 48V batteribank kan batterispenningen svinge mellom 39-59V (39V lav SOC + belastning, til 59V absorbsjonsspenning når det kompenseres for kulde)

I praksis har jeg aldri opplevd at det å starte en stor last har konket ut inverteren, med mindre batteriene har vært lavt tappet ned og under anbefalt SOC i utgangspunktet. Jeg ser for meg at spenningstap kanskje er et større problem med litt mindre batteribanker, hvor man har batterier som er bra oppladet, men ikke store nok til å klare å levere nok strøm på en gang?

Det jeg derimot opplever er at når en stor last kobles inn, så blir det en liten dipp i AC-spenningen hvor man ser at lysene gir et lite blink (skjer også med rene resistive laster som stekeovn, varmeelement i oppvaskmaskin, og ikke bare induktive laster). Jeg har tenkt at det antagelig normalt og bare pga. at inverteren bruker noen millisekunder på å finne ut hvor mye strøm den må gi for å stabilisere seg på riktig AC-spenning ut. Det er ikke noe som plager meg eller noe jeg tenker at må fikses.

Men dere som har erfaring med både lithium og bly, har dere merket om det er forskjell her etter bytte til lithium?
Jeg har lurt på om kanskje blybatteriene kan ha litt å si her fordi samtidig som inverteren prøver å trekke mer, så faller DC-innspenningen, som igjen gjør at inverteren må øke pulsbredden enda mer enn den først "planla" for å kompensere for spenningstapet på DC-siden. Det blir som å skulle ta et hopp, hvor gulvet under gir etter i det man tar sats. Man når ikke helt opp der man tenkte, så må ta et nytt kraftigere hopp hvor man tar høyde for svikt i gulvet. Mens på lithium blir det mer som å hoppe fra et solid underlag hvor man når opp på første forsøk.
Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

glamsland

Da er jeg ferdig med ombygging av strømskapet og bytting av bms på lithium batteripakka. 
Det ble jo selvsagt slutt på all garanti fra batterileverandøren, men den sjansen tar jeg..

Den opprinnelige bms kunne ikke avleses på noe vis, så jeg hadde ingen anelse hvilken tilstand cellene befant seg i.

Etter en vinter med mye undersøkelser så gikk jeg for en QUCC smart bms. 200a.
Denne har bluetooth som man kobler til en app for å se batteri-info.

Byttingen gikk veldig greit, og faktisk så var balansen i batteriene helt grei med den gamle bms'en. Men som den tekno-nerden jeg er, så liker jwg å følge med på batteriene, så for min del var det verdt det.

På bildet her ser du hver celle, balansediferensen, ampereforbruk, og temperatur. Her kan selvsagt alle innstillinger enkelt endres. Alle mulige alarmgrenser som evt slår ut releet slik at batteriet ikke tappes mer enn det bør, eller heller ikke overlades hvis feks laderegulatoren ryker og sender inn for høy spenning osv..  veldig fornøyd👍
Screenshot_20220508-123825_xiaoxiang.jpg
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

glamsland

SitatMen nå har det oppstått et nytt lite "problem".. jeg finner ikke ut hvilken type celler jeg har. Siden jeg nå planlegger å åpne opp et batteri som er laget av noen andre, og leveres med garanti, så tar jeg over ansvaret for hva som evt måtte gå galt med batteriet i ettertid.
Har kontaktet leverandøren ,fortalte min ombyggingsplan og fremla min forståelse av garantibortfallelsen, samt ba om celleinfo. de hadde ingen detaljinfo på batteriene , de viste bare at de kom fra xxx bil og brukte standard li-ion ladeparameter, samt at han kunne oppgi at den bms som de bruker kutter på nedre grense 3.1v.

Den er grei, jeg har jo hoved-parameterene, så sikkerheten skal jwg nok gå god for, men uansett, det kunne vært betryggende åvite nøyaktig hvilken kjemi som er brukt, anbefalte maxladespenninger fra produsent osv..

Har googlet rundt, men finner ingen andre bilder av samme som mitt batteri. Det likner på bmw sitt batteri, men er for høyt. Likner mere på volvo sitt hybrid batteri, men fortsatt ikke samme...
Vedlegger et bilde av cellene tatt fra siden. Det er mange celler, 3celler i parallell, så 7 i serie.
Så hver celle må være ca 3.7v/90 amp.

Noen som har,sett noen slike celler før?


hmm.. får ikke lastet opp bilder.. hvorfor ikke?  "finnes ikke bildemappe " er meldingen..


Oppdatering;  har nå, via en kar på et annet forum fått høre at mitt "bmw" batteri er fra en KIA soul!  Fortsatt meget overrasket over at leverandør som bygget denbe pakka hardnakket påstår at det kommer fra en bmw.. som jeg sa til han tidligere i vår, så har ikke bmw denne typen eller dimensjoner på sine celler . Dette er ncm pouch celler. Han som ga meg info, sendte meg også datablad og bilder av orginalbatteriet for sammenlikning. Ingen tvil. 

Men uansett greit å være ferdig med det, å slippe å tvile..👍Screenshot_20220509-171438_Office.jpg
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod