48v batteri alternativer

Startet av HiperTypeR, februar 24, 2022, 23:08:25

HiperTypeR

Har samlet utstyr for å oppgradere fra 12v til 48v system. 3kVA Multiplus II, Orion 48-12 og nye solcellepaneler er på plass.
Det som jeg ikke klarer å bestemme meg for er hvilken batteriløsning jeg skal gå for.

Jeg har allerede 5kWh (4x12V lithium(LiFePo4)), som kan seriekobles for å gi 48v. Jeg trenger mer kapasitet, så disse kan suppleres med nye 48v LiFePo4 batterier da det har kommet flere alternativer på markedet, der noen har BMS som kan kommunisere med Cerbo.
Eksempel er:
4,9kWh til 17 495,- https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-4-9kwh
5,1kWh med can bus kommunikasjon til 22 995,- https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-48v-5-1kwh-rack
5,1kWh med can bus kommunikasjon til 21 900,- https://www.ienergi.no/?product=lithium-lifepo4-5kwt
Dette er en trygg kjemi, men har noen utfordringer med lading i kulde, så der må det tenkes på løsning for oppvarming av batteri.
Eksisterende batteri er noen år, og ikke av helt lik alder så det er ikke en ideell løsning å seriekoble disse og koble de med nye batterier til en større 48v pakke.

Andre alternativer er gjenbrukte elbil batterier. Disse batteriene takler bedre lading i kulde. Her er det noen kommersielle leverandører som Chainpro og Alternativ Energi, men disse tilbyr relativt små pakker med "dum" BMS.
Har derfor tanker om å bygge en egen pakke basert Leaf celler eller LEV50/LEV40 celler kombinert med REC BMS. Tilgangen til elbilbatterier er ikke så god for tiden, og prisene har gått opp, men jeg kan få tak 2012 IMiev pakke med ca. 90 000km lokalt. Jeg kunne nok ønsket meg et nyere og mindre slitt batteri om jeg skal sette i gang et slik prosjekt. Løse LiFePo4 celler kombinert med REC er også et alternativ.

Her er inne er det mange kloke hoder, som har tatt frem svært gode løsninger for sine offgrid hytter, så tenkte jeg skulle søke råd her inne før jeg bestemmer hvilen retning jeg skal ta.
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

Ygnastølen

Jeg kjøpte 112 stk LEV50 celler som jeg koblet sammen 16 parallell og 7 i serie (24Volt) og via REC-Q BMS. Kjøpte celler av en via Finn.no og BMS fra Farco.
Har aldri vært så fornyød med min offgride hytte, gjør som jeg vil ang strøm forbruk, stor lykke :-)
Victron MultiPlus 5000W/120A 24V
Victron MPPT 250/100
Victron Cerbo GX
2040W solcelle paneler
20kwt lithium 16p7s, Rec Q BMS
Cami diesel/parafin ovn

-stig-

Hei

ikke vær direkte mistroisk til LIPO batterier som har stått i bil en stund. Her kommer alt ann på pris.

Dersom pakker blir dårlige/byttet pga kapasitet så er det som oftest, som annet batteriutstyr, noen få celler som tuller og lager kaos for bilens BMS.

Disse problembarnene finner du ved en kapasitetstest/belastning av alle cellene i batteriet, og måler spenningsfallet over hver celle.

Jeg har mixet 2stk Microvett Fiat 500 batteri til en pakke som brukes på hytta, antallet her gikk ikke opp for mitt 48V system, så fikk noen celler til overs, det kom godt med til å luke ut problembarn. Kilometerstand på disse batteriene er totalt ukjent, men dette er jo gamle biler nå, med små batteri, så forventet at de ikke har hatt ett veldig godt liv. Merker egentlig veldig lite til slitasje på batteriene, og når de lades opp fra f.eks 10%, så stemmer forbrukt ladet energi målt med shunten ganske nært forventet kapasitet.
Victron EasySolar-II 48/3000/35-32 MPPT 250/70 GX
12x275w Poly NE275-30P
41kwh Kokam litium 8p14s
REC Q BMS

glamsland

Tror nok ikke du skal se deg blind på km stand på bilen, jeg leste for litt siden en artikkel om en som mener at biler som har vært aktivt brukt ,har mer sunne batterier grunnet at de ant ikke har stått parkert i uke etter uke med laderen i.. konstant toppladet..  han ville heller ha brukt batterier fra en eldre bil med km , enn en like gammel bil med få km..

Tror også at jeg ville ha bygget batteriene selv, virker som at du har en viss innsikt i hva som skjer.  Mye penger spart, men er jo litt arbeid.
Jeg har selv kjøpt ferdig, men skulle gjerne ha kjøpt en pakke på finn, for å bygge selv, jeg er allerede i gang med å bygge om den ferdigbygde pakka jeg kjøpte i høst. Jeg vil ha en bms jeg har full oversikt over via pc eller app.

Lykke til.
80m2 Hytte i sørlandskogen.
800w solcelle
"Suntracer" panelstativ
Epever 3000 hm 10022 hybridinverter.
24v/12kw lithium nmc  (kia Soul) el-bilbatteri.

HiperTypeR

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering på valgt løsning.
Har nå bestilt 16stk EVE 230Ah LiFePo4 battericeller fra en norsk leverandør, for å bygge egen batteripakke på 12kWh.
Disse skal kombineres med en JK BMS som har fått god omtale på en en utenlandske DIY forum.
Valgte dette da kjemien er stabil og har langlevetid. Pakken skal plasseres innvendig i hytten, så kjemi med lav risiko ble prioritert. I tillegg så er det ikke bilvei helt frem, så en løsning som kan transporteres delvis og monteres på stedet var viktig. 16stk som bare skal seriekobles er enklere å forholde seg til en 14s"x"p løsning basert på elbilceller.
Prisen blir noe høyere enn å kjøpe et elbilbatteri på et huggeri, men ikke høyere enn løsninger fra de leverandørene som jeg trakk frem i mitt første innlegg.
Batteriene er på vei, så det blir en spennende tid med kapasitetstesting og toppbalansering før bygging av batteripakke. Har on-grid solcelleanlegg i boligen, så batteriet skal prøvekjøres i garasjen før det fraktes til hytta.
 
SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod