Spenningsfall ved forbrukt på 12V-anlegg

Startet av Jlr, oktober 07, 2022, 20:41:48

Jlr

Vi har et enkelt solcelleanlegg på hytta, med 2 stk 240Ah AGM-batterier. De er ca. 14 år gamle.

Vi opplever at spenningen faller ganske betydelig ved forbruk (ned til 11,5V), selv om anlegget er fulladet (i underkant av 14V) tidligere på dagen. Anlegget består av enkle lampetter (hovedsakelig LED-pærer), så det er ingenting som drar nevneverdig strøm. Spenningen faller ned til dette nivået når en håndfull lampetter er på.

- Er dette et typisk symptom på at batteriene er utslitt? Eller kan det være andre ting som ligger bak, som jordingsfeil feks?

Hyttesol

Basert på det at de er 14 år gamle så er de nok utslitt, og jeg ville ikke mistenkt noe feil med anlegget.


Det du måler (hvis du måler direkte på batteriet) stemmer også greit med at de er utslitt.
Vanlige symptomer er at du får store svingninger i spenningen og generelt dårlig kapasitet. At ved små laster dropper spenningen mye, og at et utladet batteri hopper opp til 14.4V ganske raskt og lurer laderen til å tro at det er "fullt" uten å ta til seg noe særlig med strøm.

Et friskt og fulladet blybatteri bør klare å holde 12.5-12.8V når det leverer små til moderate mengder strøm.


14 år er overtid for AGM-batterier.
De fleste blybatterier er vel specmessig beregnet på å klare "inntil 12 år" i et helt ideelt miljø, men det listes også faktorer som trekker fra leveår, så i praksis kanskje 8-10 år for et godt behandlet batteri. Batterier i solcelleanlegg har sjelden ideelle forhold.

Victron Multiplus II 48/3000, Honda EU20i
Victron SmartSolar MPPT 150/35, 6x300W Mono
20x AGM 12V/86Ah (48V, 20.6kWh)
230V kjøleskap, oppvaskmaskin, stekeovn. Gasskomfyr, gassvannvarmer, dieselvarm

Jlr

Takk for svar!

Jeg har ikke målt direkte på batteriet - kun avlesning på regulatoren.

Det ser ut til at vi får planlegge for innkjøp av et nytt batteri.

StefanPal

Kan være interessert å gjøre et belastningstest for å finne ut kvarvarende batteri kapasitet.
Lade batteriet fult. La det stå en tid for stabilisering, eks. over natten. Avles spenningen. Koble på en kjent last (A) som tilsvarer eks. C10 og ta tiden til spenningen er nede på på 50% kapasitet.
Du finner opplysninger du trenger på databladet til batteriet.
Du vil da ha alle opplysninger du trenger for regne ut kapasiteten.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

Wim_Runar

Jeg tok en slik belastningstest på et par "utslitte" 140 Ah AGM batterier fra Sparelys.

Fulladet dem med en 40A lader via aggregat (det gikk fort). Og så satte jeg på en kjølebag fra Biltema som trekker ca 50 Watt inntil batteriet viste ca 11V. Ca 2 til 3 timer.  Dvs batteriet inneholdt ca 100 - 150 Wh = 8 - 12 Ah.
Kjølebagen virket helt ned mot 7-8 V !!  Spenning på batteriet steg opp til ca 11 V da jeg koblet kjølebagen fra.

Batteriene er kassert og nye kjøpt inn.


Tottoa

Batterier er som oss, de trenger trening. Særlig gjelder det blycelle batterier, men også Nihy og NiCd får "minne" når de brukes lite. Dermed vil lagret effekten avta.

For å "trimme" batterier som har stort tap av kapasitet, kan man gi det noen deep cycle utladninger, samt lade de med høyere spenning, 15-16 volt for 12v batterier. Dette vil fjerne oksydasjon mellom platene inne i batteriet, og gi batteriene økt kapasitet. Lading med høyere spenning forutsetter at ladetiden kontrolleres, for å unngå "koking" av cellene. Det finnes info om dette på nett og youtube.

etsvends

Merker at våre 2 350ah (paralell) agm fra sparelys begynner å tape seg etter 5 år. I fjor så jeg at spenningen falt litt lavere enn før når jeg koblet vaffeljernet på via Multipluss, i år tåler de ikke 700w støvsuger  og inverter kobler ut om de ikke er helt fulladet. Lave belastninger til Lys, bredbånd og tv går fortsatt fint, dog ikke like lenge. Burde sikkert forvente bedre levetid, men må nok skylle meg selv litt at de nok fikk for lite ladning med 85w panel og noe dårlig kobling første par årene.
Vurderer nå 4x100Ah lithium fra sparelys i 12v oppsett. Egentlig lyst på 48v opplegg, men da ryker det på ny inverter og mer til. Var egentlig fornøyd med oppsettet vi hadde med 12v og Multipluss 2000w.
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

Cornelius

 Når jeg overtok hytta for 3 år siden, så ga de to (antatt ca. 5 år gamle da) 6V, 250Ah AGM batteriene meg ca. 40Ah før de var nede på 12,0V hvilespenning (50% SoC. Stort sett ladet med et 80w panel, og lett bruk.

Ny Multipluss 1200/50; 2-3 utladninger til 50% SoC med tilhørende c/5 ladinger (50A), og de ga meg så, gode 125Ah ned til 50% SoC.
Nå, 3 år etter, så sér det ut til at de har tapt ca. 20Ah totalt - men de har nå blitt godt brukt de siste årene da... ;)

Noen kraftige oppladinger med rundt 20% av kapasiteten kan ofte vekke opp trøtte batterier... :) Overlading (equalize) skal man være litt forsiktig med på AGM...

ivarw

Sitat fra: etsvends på oktober 13, 2022, 06:50:09Vurderer nå 4x100Ah lithium fra sparelys i 12v oppsett. Egentlig lyst på 48v opplegg, men da ryker det på ny inverter og mer til. Var egentlig fornøyd med oppsettet vi hadde med 12v og Multipluss 2000w.

Vet ikke hvilke lithiumbatterier du har i tankene, men jeg tror ikke det er anbefalt å parallellkoble så mye som 4 lithiumbatterier av typen som har innebygget BMS. Du vil ha 4 BMSer som ikke "snakker" sammen. Hver innebygde BMS utligner spenningen mellom cellene internt i batteriet, men i liten grad / kun indirekte mellom hver batterienhet. I sikkerhetsdokumengtene fra Sparelys står det at du kan parallellkoble, men de fleste leverandører anbefaler ikke dette med mer enn to enheter. Maks tre. Se f.eks. her: https://earthxbatteries.com/lithium-battery-series-parallel-operation-2/ Jeg prøvde meg selv på dette med 3x200 Ah fra Sparelys. Fikk tilbakemelding på at dette var på genesen, og erfaringen var at det på kort tid utviklet seg ujevnheter mellom hvert batteri (selv om de var samme type av samme batch).
Jeg solgte mine innen det hadde gått fire måneder og investerte i 16 300 Ah Winston-celler og en REC-BMS fra Farco. Det svei på lommeboken, men har ikke angret et sekund.
En mulig løsning er 4 200 Ah celler (https://www.farco.no/batterier/selvbygg/wb-lyp200aha) og en aktiv REC-BMS (https://www.farco.no/batterier/selvbygg/rec-aktiv-bms-4s-for-12v-system-victron-comp). Det koster. Du  får det du betaler for. Alternativt en ferdig montert power pack eller et enkeltbatteri med større kapasitet, f.eks.: https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-12v-300ah-bluetooth
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40

StefanPal

Eller kjøpe en Lithium batteripakke med brukte elbilseller fra eks. Alternativ Energi.
De har en enkel BMS men jeg har hatt de i snart 3 år og det har fungert fantastisk for meg.

Vi har 24V og jeg ser at de nå bare annonserer for 24/48V. Men man kan høre om de og kan levere 12V.

Alternativt kan man bare bruke en 24/12V omformere.
2090W Solcellepaneler (2x255W i serie x 4)
Victron SmartSolar MPPT 150/85
2 stk 24V 8kWh Lithium fra Elbil (AE)
Victron Phoenix Inverter 5kW/24V & 800W/24V
BMV-700 monitor og Kipor IG3000 aggregat

etsvends

Sitat fra: ivarw på oktober 31, 2022, 01:52:00
Sitat fra: etsvends på oktober 13, 2022, 06:50:09Vurderer nå 4x100Ah lithium fra sparelys i 12v oppsett. Egentlig lyst på 48v opplegg, men da ryker det på ny inverter og mer til. Var egentlig fornøyd med oppsettet vi hadde med 12v og Multipluss 2000w.

Vet ikke hvilke lithiumbatterier du har i tankene, men jeg tror ikke det er anbefalt å parallellkoble så mye som 4 lithiumbatterier av typen som har innebygget BMS. Du vil ha 4 BMSer som ikke "snakker" sammen. Hver innebygde BMS utligner spenningen mellom cellene internt i batteriet, men i liten grad / kun indirekte mellom hver batterienhet. I sikkerhetsdokumengtene fra Sparelys står det at du kan parallellkoble, men de fleste leverandører anbefaler ikke dette med mer enn to enheter. Maks tre. Se f.eks. her: https://earthxbatteries.com/lithium-battery-series-parallel-operation-2/ Jeg prøvde meg selv på dette med 3x200 Ah fra Sparelys. Fikk tilbakemelding på at dette var på genesen, og erfaringen var at det på kort tid utviklet seg ujevnheter mellom hvert batteri (selv om de var samme type av samme batch).
Jeg solgte mine innen det hadde gått fire måneder og investerte i 16 300 Ah Winston-celler og en REC-BMS fra Farco. Det svei på lommeboken, men har ikke angret et sekund.
En mulig løsning er 4 200 Ah celler (https://www.farco.no/batterier/selvbygg/wb-lyp200aha) og en aktiv REC-BMS (https://www.farco.no/batterier/selvbygg/rec-aktiv-bms-4s-for-12v-system-victron-comp). Det koster. Du  får det du betaler for. Alternativt en ferdig montert power pack eller et enkeltbatteri med større kapasitet, f.eks.: https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-12v-300ah-bluetooth

Hmm.. tenkte det ville bli som å parallelkoble andre batterier. Selvfølgelig er det viktig med en god balansert oppkobling, men det er kanskje forskjeller i lademottaglighet som gir ubalanse.
Jeg så for meg denne typen fordi de ga mest for pengene:
https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-12v-100ah-surge
Dette ville gitt meg omtrent samme eller litt bedre kapasitet en 2x350ah AGM som brukes i dag. Dette har egentlig vært bra nok, og jeg hadde håpet å slippe investeringer til ny Inverter/lader, laderegulator, 48-12v omformer osv..
Kanskje vil et 300AH batteri som du linker til gi oss det vi trenger og bare marginalt dyrere.
Ser at Det har litt lav kapasitet på lading/utladning (anbefalt 60A/150A). Spørs hvor mye man skal legge seg opp i anbefalt og maks verdier her. Med en multiplus 2000w-12-80A vil jeg gå litt over anbefallingene, men holde meg godt under maks på lading og sporadisk være i nærheten av 30 sek utladningsgrensa.

2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

HiperTypeR

Jeg har den litt utskjelte løsningen med 4x100Ah LiFePo4 batterier i parallell for tiden. I tilleg har jeg begått dødsynden å koble batterier fra 2 ulike leverandører med ulik alder. Dette fungerer helt greit det, og jeg testet et av de eldste batteriene jeg har (kjøpt i 2014), og dette gav fortsatt 102Ah.

Jeg vil likevel anbefalt å kjøpt et batteri f.eks https://provolt.no/product/1362650/ritar-lithium-batteri-12v-300ah-lifepo4-bms-100a som dekker behovet. Dette er tryggere, og en slipper flere koblingsprunkter som kan gi problemer. En skal heller ikke se bort i fra de ekstra kostnadene en får i kabler i riktig dimmensjon og gode kbaelsko for å få en trygg installasjon med parallell koblete batterier. Event vurdere en 24V - 48V løsning for å kunne redusere kabeldimmensjoner osv.

SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

etsvends

Sitat fra: HiperTypeR på november 04, 2022, 08:39:02Jeg har den litt utskjelte løsningen med 4x100Ah LiFePo4 batterier i parallell for tiden. I tilleg har jeg begått dødsynden å koble batterier fra 2 ulike leverandører med ulik alder. Dette fungerer helt greit det, og jeg testet et av de eldste batteriene jeg har (kjøpt i 2014), og dette gav fortsatt 102Ah.

Jeg vil likevel anbefalt å kjøpt et batteri f.eks https://provolt.no/product/1362650/ritar-lithium-batteri-12v-300ah-lifepo4-bms-100a som dekker behovet. Dette er tryggere, og en slipper flere koblingsprunkter som kan gi problemer. En skal heller ikke se bort i fra de ekstra kostnadene en får i kabler i riktig dimmensjon og gode kbaelsko for å få en trygg installasjon med parallell koblete batterier. Event vurdere en 24V - 48V løsning for å kunne redusere kabeldimmensjoner osv.



Jeg ser den at det faktisk går litt penger for å få en korrekt kobling, men også tid og potensiale for feil. Batteriet du linker til har nok for dårlig utladingskapasietet, 110A i maks 1 sek ved 25 grader. må opp på 200A. Da Virker sparelys sitt bedre sånn på papiret i allefall
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

HiperTypeR

Et kompromiss for å fordele påkrevd stømstyrke kan være å begrense seg til 2 batterier i parallell, og der har Sparelys alternativer på både 200Ah (max. 150A) og 225Ah (max. 200A). For en sånn løsning har du antaelig kabling fra tidliger AGM løsning du kan gjenbruke.


SmartSolar MPPT 150/35
525W – panel
4.8kWh Sunwind/Heter LiFePO4 batterier
Victron Multi 2000W/80A 12V
2kW "Kina" aggregat
Wallas 40CC

etsvends

Sitat fra: HiperTypeR på november 04, 2022, 13:27:56Et kompromiss for å fordele påkrevd stømstyrke kan være å begrense seg til 2 batterier i parallell, og der har Sparelys alternativer på både 200Ah (max. 150A) og 225Ah (max. 200A). For en sånn løsning har du antaelig kabling fra tidliger AGM løsning du kan gjenbruke.



Ja sikkert en bedre løsning. Kommer man unna med rett i overkant av 20k føler jeg det er greit, blir det over 30k blir avstanden opp til 48V og ny inverter kortere og mer fristende.
Men vis vi ønsker å holde investeringene nede vil jo også nye AGM fremstå som et ok og billig alternativ.

 
2x350ah AGM
355w panel
Victron smart solar mppt 100/50
Bmv-712
Victron multiplus 12/2000-80
Briggs & stratton 1,7kw aggregat

ivarw

Du har jo disse alternativene:
https://hyttebua.no/energi-batterier/lithium-batteri-heat-pro-ultra-12v-300ah-can-bus-400a-8-ars-garanti
https://hyttebua.no/energi-batterier/lithium-batteri-300-ah
https://hyttebua.no/energi-batterier/lithium-batteri-heat-pro-ultra-12v-200ah-can-bus-400a-8-ars-garanti

Første har både oppvarmingsmligheter, ok med kapasitet og det vil være en bms som har full oversikt.

Å koble to samme fungerer helt fint, men det vil garantert opptå noen spenningsforskjeller. Ingen litiumceller her helt like og i en serie er det den svakeste som setter premissene.
3x200W IBC Monosol
16x300Ah Winston 300AH LiFePO4@48V
REC Q BMS
Victron Cerbo GX
Victron BMV712
Victron MPPT SmartSolar 250/85
Victron Multiplus-II 48/5000/70-50
Honda EU70iS FS
Wallas 40


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod