Billig solcellepanel i Sverige?

Startet av langtidsminne, oktober 11, 2012, 22:01:48

langtidsminne

Hei! Jeg lurer på om dette solcellepanelet hadde vært et lurt kjøp. Er jo svensk pris i tillegg til at det er tilbud nå. Er jo bare å bestille og hente det i Strömstad så slipper man toll også  ;).
Er det noen som har erfaringer med solcellepaneler fra Solarlab Sweden?

langtidsminne

Eller hva med denne? 90W for 1800 er jo billig! Monokrystallinsk!!

Røilern

Hvis jeg skulle tatt meg en Sverigetur ville jeg heller valgt denne: http://solarlab.se/solpanel/solceller-140w-poly.html

Men,

Valg av paneler for meg har følgende prioritet:
- Pent!
- Effekt /m2
- Produsent
- Solid konstruksjon

Den første er lett å vurdere, og den er individuell. Selv liker jeg paneler som er helt mørke og hvor cellene ikke fremstår som et rutenett. Jeg synes rammen skal være mørk.
Det utelukker dessverre mange paneler.

M2 effekten er lett å regne ut, men jeg tror at vi overser en viktig parameter - temperatur. For meg er det viktigst at jeg får mest strøm når det er -10° ute enn pluss 30. Dermed er monokrystalinske paneler mindre viktig fordi deres viktigste egenskap er høyere effekt ved stor temp. Ved lav temp får man høy spenning, men denne får man bare utnyttet om har en mppt regulator.

Punkt 3 og 4 får man hver enkelt vurdere, nr 4 er litt vanskelig basert på web annonser,

Lykke til :-)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

langtidsminne

Det aller viktigste for meg er vel pris /effekt. Er ikke monokrystallinske bedre enn poly-? Har lest at de er mest effektive selv i overskyet vær, men i kulde er de altså dårligere??

Vel, utseende har jo litt å si, men ikke så mye egentlig. Er det noen her som finner billige og bra solcellepaneler så MÅ dere si ifra.
Produsenter har jeg ikke noe peiling på.

Røilern

Måtte Google litt for å få klarhet i dette. Fant en Australisk side som belyser tema.

Der hevdes det at forskjellen er mindre idag fordi teknologien er mer utviklet, ogat produsent og produksjonsmetode er viktigere enn mono vs poly,  og jeg husket feil, det er de polykrystalinske som tåler varme bedre.


http://www.solarchoice.net.au/blog/monocrystalline-vs-polycrystalline-solar-panels-busting-myths/
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod