Strøm aggregat/generator med mulighet for fjernstart

Startet av Røilern, oktober 13, 2012, 07:26:52

Røilern

Valg av strømaggregat kan være vanskelig. Man rives mellom pris, effekt, produsent og drivstoff.

Etter å ha forsøkt et 6,5 kw kina aggregat noen år som ifølge spesifikasjonen er mulig å fjernstarte, men som i praksis ikke er det,  leter jeg etter et nytt.

Kravene er som følger:
- må kunne fjernstartes på signal fra inverter
- stillegående, men det skal uansett bygges en lydtett motorrom rundt det
- effekt 5-6 kw

Hondas EU inverterserie er fristende, men de er fryktelig kostbare, og siden jeg allerede har investert i en 3KW inverter så tenker jeg som så at jeg allerede har dekket inn "lydløs" 220V intill 3000KW, og at behovet dermed blir
1) Dekke inverterens strøm behov ved ladning ca 2000W
Og
2) i tillegg kunne levere 2-3 kw strøm til komfyr etc
Og
3) levere enda mer strøm til ladning den dagen jeg kjøper enda en inverter og dermed trenger 4KW til ladning


Noen erfaringer eller tips?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Honda eu65is er jo akkurat det aggregatet du trenger. Jeg fikk bra pris på mitt ved å spørre litt rundt. Hvor holder du/hytta til?

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke


KES


Jeg kan anbefale dette aggregatet. Har brukt det i byggeperioden på hytta mi, og det fungerer utmerket. Kjempeservice også fra leverandøren med tilpassninger og ordinær service. Det løser og de behov du beskriver du har.

____________________________________________________


DIESELCRAFT STRØMAGGREGAT

ETP-Engines Transmissions Parts v/Morten: 995 21 000


Lukket aggregat, isolert for redusert støy. Kun 70db v/7meter.

Fjernstyrt, kan startes med trådløs fjernkontroll. Standard: 300 meter. Trådløas starter med rekkevidde opp til 14km er mulig å etterbestille/ettermontere.

Klargjort for start/stopp med SMS melding, pluss klargjort for servicemeldinger som: Lite diesel på tanken, nå er det tid for oljeskift, bytt dieselfilter/luftfilter, lite olje på motor osv.

Aggergatet er utstyrt med følgende utstyr:

VisionX mikroprosessorstyrt ladesystem som sikrer optimal strøm på batteriet. Vision X er leverandør av systemer til den amerkianske romfartsorganisasjonen NASA og deres utstyr brukles på blant annet romkjøretøyer.

Tilpasset drift med brukt frityr/planteolje (gratis)
1 kontakt 240Volt
1 kontakt 400Volt 3-fas (ikke bruk for 3-fas? Da kan vi hjelpe deg med et sikringsskap med 3-fas inn og 1-fas kurser ut! Eller vi kan hjelpe deg med kabelrulle med 3-fas inn og 4 kurser 1-fas ut. Obs! Ekstrakostnad)

ATS - ved tilkobling som nødstrøm til hus starter aggregatet automatisk ved strømbrudd. (Må monteres av godkjent innstallatør)

12 Volt ladeuttak 8.3 Amp
Nøkkelstart og fjernstart
Sikring
Oljevakt
Haze Batteri
Kan tilpasses individuelt

Aggregatet er testet og starter uten problem helt ned til -35 grader Celcius. Leveres med 36Ah AGM spesialbatteri fra Haze.

Røilern

Tja,

Jeg må nok innrøme at dette ligner mistenkelig på det diesel aggregatet jeg har, samme boksen, litt annen farge. Jeg har bygget inn glødeplugg i mitt for å det til å starte i kulda.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bibbibo

hva er pris på dette agregatet her a? :) vil jo ikke si at 70 DB ved 7 meter avstand er KUN, det er jo nok det.. når honda leverer sine EU, som holdert ned til 52DB :) honda sine arbeidshester EC og ECM serien bråker jo mindere 67 DB

Røilern

Da ble det et proff aggregat fra Honda. EM 5500CXS

Hvorfor ikke et inverter aggregat?
Tja, siden jeg allerede har en Victron inverter som tar seg av strømforbruk opp til 3Kw, så trenger jeg bare et aggregat som dekker store strøm behov + lading av batteriene. En inverterer er dyr, og jeg var ikke villig til å betale det ekstra en EU65 koster. Da vil jeg heller kjøpe en inverter til og mer batterier.

Vi ønsker oss Elektrisk komfyr, og tanken er at når denne brukes og trekker 3Kw så er det fortsatt 2Kw igjen. Det er det som inverteren trenger for å lade batteriene med 120A.

Første oppstart virker lovende - det går stille, og reagerer rask på belastning

Honda skriver:

De nye EM modellene har blitt betydelig oppdatert og leverer ytelse i toppklasse som vil tilfredsstille selv den mest krevende bruker, både innen proff og fritid. Utstyrt med I-AVR spenningsregulering i kombinasjon med ny iGX 390 motor, gir disse aggregatene en strømkvalitet du tidligere bare kunne drømme om fra denne type industriaggregat
I-AVR (intelligent automatisk spenningsregulering)
I tillegg til digital automatisk spenningsregulering (D-AVR) er også disse aggregatene utstyrt med elektronisk regulering/overvåking av turtall på motor. Kontinuerlig overvåking av turtall på motor og utspenning gjør at dette aggregatet leverer en strømkvalitet som gjør at det kan benyttes til batteri- ladere og annet utstyr med følsom elektronikk.

Utstyr og forbedringer på ny versjon av EM:
l I-AVR, meget stabil spenning og frekvens (maks. 1 % avvik i spenning og 0,3 % avvik i frekvens) l 8 % lavere drivstoff forbruk sammenlignet med tidligere versjon
l Håndtak og hjulsett inkludert i prisen
l Tomgangsautomatikk
l Elektrisk start
l Voltmeter
l Forberedt for fjernstart
l Redusert lydnivå med 2,5 dB(A)
l Leveres med batteri integrert i ramme bak deksel
l Ny iGX 390 motor, 11 % høyere effekt
l Servicevennlig, nytt design på oljepåfyling og utvendig oljevakts-bryter l Miljø,


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bibbibo

Artig løsning! :)
Har nå bestemmet meg selv for at jeg går eu 30is nå, blir ombygget halvautomatisk choke, og mulighet til og ringe og starte aggregater, og da legg jeg opp 220v på utsiden av veggen og igjennom veggen, bruk til støvsuger etc.. Resten blir drevet av to solcellepanneler (2x80w)
Noen som har synspunkter?

Røilern

Hvis 220V bare behøver å væretilgjengelig når aggregatet går, så er dette en fin løsning.

Ringe til løsning er også bra, selv har jeg laget en løsning med et startrele som jeg kan fjernstyre fra internett eller fra en App på telefon. App'n gjør at jeg enkelt kan starte og stoppe aggregatet fra sofaen eller skjulet - ganske praktisk :-)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bibbibo

Aha! Det kommer en større kombi inverter ettervært, blir aggregat nå først, pga en del bygging til våren. Men hvordan løsning er dette? Er ikke a2? Fortell gjerne mere:)

Røilern

Jeg var lei løsningen med å ringe til Cami ovnen for å fjernstarte den, dekningen er såder på hytta og alt for ofte så kom jeg ikke frem.

På nettet fant jeg controlbyweb.com,  de har løsninger for fjernstyring via web. Hytta er allerede på nett via en ICE ruter, og demed var veien kort til ny løsning for starting av ovn. Jeg kjøpte en x-300, den har 3 releer og mulighet for 8 temp givere.

Via x-300'n styrer jeg ovnen og aggregatet, controlbyweb har egen app som fungerer fint fra telefon. Den gir også en logg over temp., jeg har satt den opp med timesavlesning.

Jeg har Victron'en stående i lademodus, slik at hvis jeg fjernstarter aggregatet så kan jeg få ladet batteriene

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Synes jo det argumenteres bra for denne løsningen, men er alle Honda-aggregatene like vriene å koble opp mot Victron?

Victron Multipluss 12/ 3000/ 120 har jo to strømuttak; 1. som bare virker når aggregatet går og 2. som trekker fra batteribanken. Klarer den da å omforme "grov" strøm fra aggregatet til "fin" strøm ut av Multiplussen, uten å gå via en ladeprosess?
Og kan en da trekke mer en 3000w ut av Multiplussen ved bruk av begge uttak, om både aggregat går og banken er ladet?
Med dette oppsettet, så synes det jo som Multiplussen klarer å prosessere 5,5 kw til både lading og ut-strøm.

Vi har rimelig god telefondekning på hytta, så hyttevokteren funker så langt greit, men det er jo en gammeldags løsning, nå som alle har smartphones..

Er det noe debatt om forbruk av drivstoff (og brannfare); bensin eller diesel? Diesel bråker vel mer og å bygge lydtett rom er vel ikke bare bare om eksosen skal ut.

Røilern

Meg bekjent har Victron kun mulighet til å slå et rele av eller på, mens Honda aggregatene altså krever start og stopp implus på 5 sekunder. Tror det gjelder alle Hondas aggregater.

Når aggregatet starter så venter Victronen med å koble det til inntil strømmen er stabil og inverteren synkroniserer seg med aggregatet. Forøvrig er strømmen fra Hondas strømaggregater meget bra og ikke langt unna Sinus inverterne til Victron. Jeg tror at inverteren slipper strømmen rett igjennom men det er mulig at UPS funksjonen som du kan slå av og på påvirker dette. Mao er strømmen du får i de to uttakene den samme. 

Boost funksjonen til Victron kan helt riktig kombinere strømmen fra aggregatet med inverteren og dermed kan du belaste systemet med 3000W + det aggregatet kan levere. Husk bare at det finnes to forskjellige varianter av Victron 3000/120. En som kan belaste et aggregatet med 16A, og en som kan belaste med 50A. For begge variantene kan du beskytte aggregatet ved å bestemme hvor stor belastning det skal tåle. Jeg har 16A varianten men skulel ønske jeg hadde 50A. 
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Antlas på august 03, 2013, 09:51:54

Er det noe debatt om forbruk av drivstoff (og brannfare); bensin eller diesel? Diesel bråker vel mer og å bygge lydtett rom er vel ikke bare bare om eksosen skal ut.


Hvis det først begynner å brenne så er vel ikke det ene noe særlig bedre enn det andre. Jeg har løst sikkerheten ved å flytte aggregatet ut i eget hus. som det forøvrig er mulig å få ganske så lydtett. Det krever bare tilførsel av friskluft, utløp for varmluft og selvfølgelig må eksosen ut. EU serien til Honda har jo en fin løsning for kombinert eksos og varmluft. Tilførsel luften legger man via en lydfelle.

Eksosen finnes det flere løsninger på. Jobber litt med dette  om dagen. Kommer tilbake når jeg har konkludert. Her er en løsning som en amerikaner har laget: https://plus.google.com/photos/110979388690716770927/albums/5785954905109999617/5805296238522171090?banner=pwa&pid=5805296238522171090&oid=110979388690716770927
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

så bra,
men ser ut som dette aggregathuset er bygget for et sted i utgangspunktet er varmt og tørt,  ser vel for meg at behovet på fjellet er størst når det er kaldt og mye snø.
Jeg går med tanker om å utvide og isolere kjelleren som i dag er på omlag 4 kvm; kald om sommeren. Det hadde vært fint å hatt den frostfri, med vannpumpe og sentralfyr. Det er tilgang til pipe, evt eget rør for eksos. Kanskje man kunne laget/støpt et avlukke her for aggregatet og benyttet overskuddsvarmen, om aggregatet går litt når det er ekstremt kaldt. Om man i tillegg i hovedsak satser på å lade batteriene når en har reiset fra hytta, så blir vel ikke støy/vibrasjoner så stort problem heller.

Jeg er veldig fristet i forhold til dette aggregatet du har valgt. (ser noen tar 55t for et opplegg med EU 65is; levrandørene av kraftpakkene benytter gjerne EU versjoner..) Det er vel ulik kvalitet på strømmen fra EU og EM aggregatene og om Multiplussen kjører strømmen rett igjennom i aggregatuttaket; betyr det at du kjører pc, tv og annen finelektronikk fra batteristrømmen da, også e.eks stekovn fra aggregatsiden?  

Finner forresten ikke lydnivået for ditt EM-aggregat, men ser lydeffekten er 94 og det er jo en del mer en EU-aggregatene.

Røilern

Han bor i Wisconsin, tror de har full vinter. Valg av byggematerialer er vel uansett veldig Amerikansk. Det var mest eksosløsning jeg tenkte på.

Kjelleren kan du sikkert utnytte, greier du og ta vare på overskuddsvarmen er det jo enda bedre.

Hva gjelder EM55 så tror jeg aggregatet har like bra strøm som EU serien. Husker jeg ikke feil så har EM55 94db og det er ganske stille for et 5Kw aggregat. Det vanlige er 96-97ish og forskjellen er dramatisk.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

august 05, 2013, 17:41:49 #17 sist endret: august 05, 2013, 19:41:54 by Antlas
ja, kjempefint å se eksemplet, men tenker litt på dette med to meter snø. I båt er det visst viktig å lufte ut evt bensindamp før oppstart; kanskje det samme gjelder for kjellere.

Sitat fra: Røilern på august 05, 2013, 16:37:42
Hva gjelder EM55 så tror jeg aggregatet har like bra strøm som EU serien. Husker jeg ikke feil så har EM55 94db og det er ganske stille for et 5Kw aggregat. Det vanlige er 96-97ish og forskjellen er dramatisk.

ok, det var nytt for meg, men det gjør jo EM enda mer attraktivt. Da er det vel mest lyden som skiller.  For EU65i oppgis tilsvarende verdier: 82-89, det er kanskje det en evt betaler 20-30t for da. Man kan jo lydisolere litt for den prisen, men inverterteknologien skiller også, uten at jeg helt har skjønt hva det egentlig er..
Mer her:
http://powerequipment.honda.com/generators/selecting-a-generator

Røilern

Sitat fra: Antlas på august 05, 2013, 17:41:49
ok, det var nytt for meg, men det gjør jo EM enda mer attraktivt. Da er det vel mest lyden som skiller.  For EU65i oppgis tilsvarende verdier: 82-89, det er kanskje det en evt betaler 20-30t for da. Man kan jo lydisolere litt for den prisen, men inverterteknologien skiller også, uten at jeg helt har skjønt hva det egentlig er..

EU aggregatene har litt bedre lydisolering, men den viktigste grunnen til at de er dyre er inverteren. Jeg tenker som så at fordi jeg allerede har en inverter som takler strømforbruk opp mot 3Kw, hva skal jeg da med et aggregat som gjør det samme, selvom det er stille. Jeg synes det er herlig å kunne bruke sirkelsag og annet håndverktøy en hel dag uten å høre noen form for aggregatlyd.

Når jeg først kjører aggregatet  vil jeg heller at det skal levere nok strøm til å  lade batteripakken maksimalt, og være istand til å f.eks drive en komfyr samtidig. I tillegg er det slik at et 5Kw aggregat so bare belastes med 2Kw, går ganske stille i seg selv pga den lave belastningen.

Hvis du studerer ebay og finn-annonser så vi du også se at det dukker opp EU aggregater med defekt inverter av og til. Jeg synes det er en fordel at aggregatet ikke har denne kostbare komponenten.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Beklager at jeg er så treg, men jeg skjønner ikke helt dette.

Har forsøkt å google "inverterteknologi", men det synes å være et så stort felt. Etymologisk betyr "inverter": "Elektrisk vekselretter, apparat som omformer likespenning til vekselspenning." Og aggregat: "I maskinteknikken kombinasjon av flere enkelte maskiner som er koblet sammen til et bestemt formål, f.eks. en turbin mekanisk forbundet med en generator for produksjon av elektrisk energi. Kan også være en frittstående strømforsyning med (bensin/diesel)motor og vekselstrømsdynamo."

Betyr dette at EU-aggregatene først produserer likestrøm (12v), som så inverteres til 220v veksesltrøm og at dette gir spesielt fin sinuskurve..?
Et EU-aggregat med ødelagt inverter skulle i følge dette gi 12v likestrøm.
Og aggregater uten inverter, er det da motorer som er koblet direkte på en vekselstrømsdinamo (derav "dårligere" strøm)?

Det er nok noe vesentlig mekanisk som er ulikt i EM og EU aggregatene, som dermed gir store utslag på lydbildet.  Prøver bare å fortså hva som er ulikt; EU65i er jo høyt priset, spesielt med alt ekstrautstyret som kreves.

Er helt med på dette med å ha et stort aggregat (og fjernstyring!); planen må være å bytte ut de to EU20i-aggregatene jeg nå har. Ser for meg at en kunne klart litt aggregatbråk når en vasker ut av hytta, for så å kunne kjører oppvaskmaskin, støvesuger og kanskje vaskemaskin med sengetøy.
Ellers er det ok å lage mat på gass; har en 60-talls gasskomfyr med tre bluss, men med tvilsom gass-stekovn... 




Røilern

Dette er kompliserte greier så det er lov å stille spørsmål, men du har fått med deg det viktige.

Et vanlig aggregat får spenning og herz fra turtall, mens et inverteraggregat for energien fra en DC dynamo(muligens 12V, men mest sannsynlig 24 eller 48V)  som en inverter gjør om til 220V AC på akkurat samme måte som en Victron Multiplus gjør, eneste forskjell er at Victronen henter energien fra en batteripakke. Fordi inverteraggregatet ikke er avhengig av en fast rpm for å lage 50Hz 220V så kan det regulerer hastigheten på motoren etter behovet for energi. Et vanlig aggregat må gå på kontinuerlig hastighet og det er hovedårsaken til at de bråker mer.


Hvis inverteren i en Honda EU ryker får du ingen ting - det er helt dødt.

Honda EM55 er et aggregat som har litt av begge deler. Det har en liten inverter som den bruker ved lavt forbruk og som gjør at aggregatet kan gå på "tomgang" og levere 200V og når du trykker på knappen på sirkelsaga så voktner det til liv. I tillegg har det noe avanserte "greier" som passer på å holde spenningen på 220V og frekvensen på 50Hz

Et godt vanlig aggregat kan levere perfekt sinusstrøm, det er jo tross alt denne måten strøm produseres  på i alle kraftverk. Dårlige aggregater som ikke makter å respondere raskt på øket kraftbehov vil miste hastighet og det gir lavere spenning og lavere Hz, men sinuskurven vil forbli perfekt. Det er kun billige "firkant" invertere som ikke leverer skikkelig sinus strøm.

Vi gav opp gasstekeovnen fra Primus sist vinter og gikk for standard 220V rimelig innbyggningsovn fra IKEA med "hytte-look"
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Takker så mye for svar; da tror jeg endelig begynner å skjønne det.

Har nettopp vært oppe og forsøkt et EU20i mot Multiplusen og jammen løper turtallet en del opp og ned.

Da er man på utkikk etter et stk EM 5500 CXS..

Røilern

I sin iver over å være forsiktig med ACkilden enten det er en dårlig 10A kurs på en brygge eller et aggregat så forsøker Victronen å belaste aggregatet med litt strøm av gangen, hvis aggragatet strever litt reduserer Victronen belastningen. EU20 har vel mulighet til å kjøre full gass hele tiden, det kan være et tips
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

ja, har valget mellom konstant "hare" eller "skilpadde -hare"; på" hare" gir den vel 1600w og i begge tilfeller kan en gå opp til 2000w i kortere perioder.

Hva gir EM 5500 CXS på det lave nivået da?



Røilern

Sannelig ikke helt sikker jeg - testet dette litt i helgen.

Jeg trodde at det bare var to trinn, men jeg registrerte at det var iallefall tre.

"Lyspære" rett over tomgang
"500W Halogen arbeidslampe" - mellomregister
5000W kontinuerlig - "full speed" ca 22 Amp
5500W kortere perioder CA 24 Amp

Utfordringen jeg har er at Victronen "bare" har 16A transfer switch, og dermed kan jeg ikke  belaste aggregatet med mer enn 16A med mindre jeg kjører belastningen utenom inverteren. Det kan jeg få til ved hjelp av en ekstern switch, men ulempen med det er at den helautomatiske aggregat start/stop funksjonen til inverteren blir ødelagt ved at Victronen mister oversikten over  behovet for strøm fra aggregatet.












Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Minner jo stadig mer om inverteraggregat, uten at jeg skjønner hvordan det virker.

Nå er jeg ute å kjøre med en formel her, men da blir 16A alt for mange watt..(?):
P = rota av 3 * U * I ?
Watt = 1,732 * 230V * 16A = 6373W

Sitat fra: Røilern på august 13, 2013, 19:38:58
kjører belastningen utenom inverteren
Betyr det å benytte det uttaket fra Multiplussen som bare fungerer når aggregatet går, eller å hente strømmen direkte fra et av aggregatuttakene samtidig?

Er det da slik at Multiplussen maks tar inn ca 3000w fra aggregatet og kan gi ut maks 3000w fra aggregatuttaket og 3000w fra uttaket fra inverter/batteripakken?

Det skulle bety at når/om du kjører stekovn; så tar du det direkte fra aggregatet og 3000W kjøres videre til multipluss og lading mm. Hva skjer da om stekovnen i en periode f.eks krever 3000w; klarer aggregatet da å gi mindre strøm til uttaket som går til multiplussen og nok til uttaket for stekovnen?

Røilern

Sitat fra: Antlas på august 14, 2013, 07:56:45
Nå er jeg ute å kjøre med en formel her, men da blir 16A alt for mange watt..(?):
P = rota av 3 * U * I ?
Watt = 1,732 * 230V * 16A = 6373W

Hva er 1,732?

Watt = Volt * Ampere -> 230 * 16 = 3680W
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Røilern

Sitat fra: Antlas på august 14, 2013, 07:56:45
Minner jo stadig mer om inverteraggregat, uten at jeg skjønner hvordan det virker.

Det er iallefall noe elektronikk i bakgrunnen her som "hjelper til" litt

Sitat fra: Antlas på august 14, 2013, 07:56:45
Betyr det å benytte det uttaket fra Multiplussen som bare fungerer når aggregatet går, eller å hente strømmen direkte fra et av aggregatuttakene samtidig?

Er det da slik at Multiplussen maks tar inn ca 3000w fra aggregatet og kan gi ut maks 3000w fra aggregatuttaket og 3000w fra uttaket fra inverter/batteripakken?

Det skulle bety at når/om du kjører stekovn; så tar du det direkte fra aggregatet og 3000W kjøres videre til multipluss og lading mm. Hva skjer da om stekovnen i en periode f.eks krever 3000w; klarer aggregatet da å gi mindre strøm til uttaket som går til multiplussen og nok til uttaket for stekovnen?

Hvis du har en 3000-120/16 slik som meg så betyr det at Vitronen maksimalt kan belaste aggregatet med 16A (3680W) og hvis du ønsker å belaste aggregatet mer så må dette gjøres ved å koble forbruket "rett på" aggregatet før strømmen kommer til inverteren?

Det hjelper ikke og bruke utgang nummer to fordi den inngår i maksimalbelastning som inverteren sørger for ikke å overskride.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

Sitat fra: Røilern på august 14, 2013, 14:04:51
Sitat fra: Antlas på august 14, 2013, 07:56:45
Nå er jeg ute å kjøre med en formel her, men da blir 16A alt for mange watt..(?):
P = rota av 3 * U * I ?
Watt = 1,732 * 230V * 16A = 6373W

Hva er 1,732?

Watt = Volt * Ampere -> 230 * 16 = 3680W
Tror det var for trefase..

Antlas

Sitat fra: Røilern på august 14, 2013, 14:25:54
Sitat fra: Antlas på august 14, 2013, 07:56:45
Det skulle bety at når/om du kjører stekovn; så tar du det direkte fra aggregatet og 3680W kjøres videre til multipluss og lading mm. Hva skjer da om stekovnen i en periode f.eks krever 3000w; klarer aggregatet da å gi mindre strøm til uttaket som går til Multiplussen og nok til uttaket for stekovnen?
Hvis du har en 3000-120/16 slik som meg så betyr det at Vitronen maksimalt kan belaste aggregatet med 16A (3680W) og hvis du ønsker å belaste aggregatet mer så må dette gjøres ved å koble forbruket "rett på" aggregatet før strømmen kommer til inverteren?
Det hjelper ikke og bruke utgang nummer to fordi den inngår i maksimalbelastning som inverteren sørger for ikke å overskride.
Ja, har 16A; 50A koster vel pussig nok omtrent det samme.
I dette tilfellet ville kanskje EM 4500 CXS holdt da.
Men hvordan fordeles strømmen mellom de to utgangene på aggregatet, jamfør mitt siste avsnitt over; kan en utgang prioriteres jamfør eksemplet over med stekovnen, mens resten går til multiplussen?

Røilern

Min Victron har bare en utgang så jeg har ikke erfaring med dette, men av dokumentasjonen mener jeg det fremgår at den eneste forskjellen på utgang 1 og 2 er at utgang 2 bare får strøm hvis aggregatet går. De  utgangene har da en felles kapasitet på 16A + evt boost fra inverteren.

Løsningen er i hovedsak laget for en situasjon hvor den eksterne strømforskyningen er ustabil som f.eks en båthavn eller campingplass. Denne ekstra utgangen skal sørge for at batteriene ikke tømmes hvis denne strømforskyningen svikter mens man har en vaskemaskin gående eller kanskje man han har en energikrevende varmtvannsbereder.

I en norsk hytteløsning hvor man har kontroll over aggregatkjøringen selv så er  dette kanskje en mindre viktig funksjonalitet.

Den store forskjellen på å hente strøm til slikt utstyr via denne ekstrautgangen kontra å koble seg rett på aggregatet er at inverteren tar dette forbruket med i beregningen av hvor mye strømforbruk man kan belaste aggregatet med. Dette sikrer at aggregatet ikke blir overbelastet og stopper.

Prisforskjellen mellom 16A varianten og 50A varianten er marginal og jeg forstår ikke hvorfor 16A selges til Norske hytteeiere i det hele tatt. Men du har helt rett, en EM4500 som leverer kontinuerlig 4000W passer bra til denne inverteren.

Jeg valgte EM5500 varianten fordi jeg ville ha litt å gå på hvis jeg skulle oppgradere på invertersiden (kanskje en Multi til eller en oppgradering til en 24V 5000W). Min strategi er å sikre at når aggregatet går så lades batteriene maksimalt selv om årsaken til aggregatkjøring er steking av rundstykker til frokost ;-)

Dette oppnår jeg bare delvis idag fordi jeg drifter komfyren via inverteren. Når denne drar strøm så lades bare batteriene med 80A, men hver gang termostaten slår ut så spretter den opp til 120A. Med en 50A variant av inverteren ville jeg fått 120A gjennom hele stekeperioden. Alternativ til dette er å koble komfyren rett på aggregatet, men da må jeg starte og stoppe aggregatet manuelt, nå foregår det helt automatisk.







Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Antlas

desember 03, 2013, 13:21:16 #31 sist endret: desember 03, 2013, 17:14:39 by Antlas
Falt litt ut her, men kommer nå sterkere tilbake; med 6500 watt!

Det ble til slutt et EU 65is aggregat her. Da kommer utfordringene med fjernstart opp igjen. Viktron har jo ekstra uttak for å lade dette startbatteriet også er det vel en mulighet for start og stopp i forhold til batterispenning.

Jeg drømmer om en frostfri kjeller. Tanken er å kjøre bare eksosen ut og la varmluften bli igjen. Dermed skulle jeg gjerne også fått aggregatet til å starte om det ble minusgrader og stoppe igjen ved f.eks 20 grader. Kanskje aggregatet kunne gått et kvarterstid om natten i de kalde periodene.

Bruker hyttevokteren i dag for å starte Wallasen og den har jo temp.-sensor og vel flere uttak; kanskje dette kunne kobles sammen?
Vil vel også kunne starte og stoppe aggregatet når en vil også, via telefonen.

Kan en forresten koble større bensintank på på slike aggregat? Har sett noen gjøre dette med på youtube med noe som likner, EM og us-modell:
http://www.youtube.com/results?search_query=honda+eu+65is+fuel+tank&page=2
http://pinellaspowerproducts.com/

torn

Er i forhandlinger om kraftpakke nå. Det er mulig jeg kommer til å gå for Victron multiplus 5000/48V og batterpakke med agm deep cycle 2v 600ah. Altså 28,8kwh totalt.

multiplusen har innebygget 70A batterilader.
Hvordan er det man regner ut wattbehov fra aggregat igjen?

57,6V ladespenning x 70 er 4032 watt. Blir det riktig? Er vel i tillegg noe tap?

Hvor mye kontinuerlig effekt må et aggregat gi for å kunne forsyne laderen maksimalt?

Om jeg trenger aggregat for tilleggslading er jeg interessert i så korte kjøreperioder som mulig. Inverteren tar seg av alt forbruk.

Røilern

Dette er en skikkelig kraftpakke. Det er helt korrekt å gå for 48v. Inverteren vil trekke rett i overkant av 100A på maks. Dette har stor betydning for kabling og effekttap.

Ja det er tap i alle invertere. Min forståelse av Victron invertere er at det er en sterk sammenheng mellom inverterstørrelse og ladekapasitet. Jeg ville valgt et 5000W aggregat for en 5000W inverter, selvom det teoretisk er 10% overkapasitet.

Med batterier godt under null grader kan ladespenning komme opp i overkant av 60V. Det er 4200w ved 70A, ved 90% effektivitet (samme som invertereffektivitet) så gir det 4666w.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

erstokke

Sitat fra: Antlas på desember 03, 2013, 13:21:16
Falt litt ut her, men kommer nå sterkere tilbake; med 6500 watt!

Det ble til slutt et EU 65is aggregat her. Da kommer utfordringene med fjernstart opp igjen. Viktron har jo ekstra uttak for å lade dette startbatteriet også er det vel en mulighet for start og stopp i forhold til batterispenning.

Jeg drømmer om en frostfri kjeller. Tanken er å kjøre bare eksosen ut og la varmluften bli igjen. Dermed skulle jeg gjerne også fått aggregatet til å starte om det ble minusgrader og stoppe igjen ved f.eks 20 grader. Kanskje aggregatet kunne gått et kvarterstid om natten i de kalde periodene.

Bruker hyttevokteren i dag for å starte Wallasen og den har jo temp.-sensor og vel flere uttak; kanskje dette kunne kobles sammen?
Vil vel også kunne starte og stoppe aggregatet når en vil også, via telefonen.

Kan en forresten koble større bensintank på på slike aggregat? Har sett noen gjøre dette med på youtube med noe som likner, EM og us-modell:
http://www.youtube.com/results?search_query=honda+eu+65is+fuel+tank&page=2
http://pinellaspowerproducts.com/


Jeg hadde ikke tatt sjansen på å ha aggregatet i kjelleren,  pga muligheten for at du ikke får ut all eksosen. Min Eu 65 is står i et glissent uthus, og jeg synes det lukter eksos selv om jeg har ført eksosrør ut gjennom veggen. Så hos meg går all overskuddsvarmen fra aggregatet tapt.

nessie02

Har også en Honda 65is. Varmen fra aggregatet går rett inn i huset til biotanken til Jets toalettet. Fremskynder komposteringen med varmen.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod