Innspill på planløsning

Startet av mga, desember 29, 2012, 18:18:56

mga

Hei,

Vi har som mål å ferdigstille tegninger etc i løpet av vinteren, og ønsker derfor innspill fra forumets medlemmer på de foreløpige planløsninger vi har fått fra byggmester. Fasaden er redigert av meg selv for å illustrere endringer på vinduer som ikke er gjort enda.

Vi er stort sett svært fornøyd med hytta, med unntak av trappa, som nå er plassert i stua (mtp støy). Men ser ikke helt hvor en ellers kan gjøre av den, gitt at en ønsker å beholde antallet rom/funksjoner. Vaskerom er tenkt som kombinert vedbod, ski-oppbevaring og vaskerom/grov-garderobe.

Alle innspill mottas med takk!  :)
Mvh Morten

Vårt hytteprosjekt på Brokke; http://furestoyl.blogspot.com

rogers

Døra til bad i 2 etg. bør slå utover og ikke inn i vasken.

Det mangler dør fra gang i 1etg og inn til stue.

Jeg ville også vurdert å flytte adkomst til bad i 1etg fra stuen til gangen.
Slik det er nå må man inn i stua for å komme på badet,  ikke praktisk når unger springer inn og ut hele tiden.
Alternativt plassere en ekstra toalett på vaskerommet.


Roger



Mitt hytte- og anneksprosjekt på ved Beitostølen : http://www.samdal.com/hytte.htm

Bidda

Har noen (....eller mange ) innspill  ;D

Ville ha valgt å ha alle våtrommene på 1. plan for å spare utgifter og kombinere toalett ved en inngang (her varskeromsinngangen).
Forslag til en løsning på trapp som gir gode stuearealer både oppe og nede.

mga

Takker for innspill fra begge to.

Dør på bad oppe er notert allerede, samt dør mellom gang/stue. Rogers prosjekt blir dessuten en flott inspirasjon, spesielt med tanke på detaljer innvendig, fargevalg etc.

Bidda; Synes løsningen med trappa ble fantastisk bra, både med tanke på å få avstand fra salongen nede og størrelse og luft i loftsstua. Men har i utgangspunktet ikke lyst til å gi opp badet oppe. Uten å øke størrelsen vesentlig blir det kanskje vanskelig å få det beste fra to verdener?

Har vært inne på tanken å flytte inngangen til badet til gangen, men blir ikke helt enig med meg selv akkurat her. For øvrig har vi uansett planer om å endre romløsningen inne på badet; med vasker mot yttervegg, dusjkabinett ved siden av badstue og wc enten mellom vask og dusj, eller på veggen mot kjøkken.

Hvor mye sparer en egentlig på å holde våtrommene i en etasje (gitt at alt bortsett fra støping av gulv og rørlegger jobb blir tatt selv)? Vi ser for oss å bruke hytta med mye besøk, og det vil være en fordel for privatlivets fred å ha et bad i "gjesteetasjen"

Ovnen er også litt misvisende på tegningen, da vi tenker å bygge peis i stedet for. Dersom noen vet om det er mulig å bruke stålpipe, men kle den på et vis over tak (ønsker skiferpanel) er jeg takknemlig. Hadde vært en fordel å slippe den ekstra bredden med en elementpipe.

Vurderer også skyvedør mellom kjøkken og stue for å kunne dele av litt her.


Mvh
Morten
Mvh Morten

Vårt hytteprosjekt på Brokke; http://furestoyl.blogspot.com

Bidda

Kan du ofre et soverom oppe mot bad og heller ha sovealkove i tilknytning til loftstuen?

mga

Antar at så lenge en bygger med visse økonomiske begrensninger vil det alltid måtte inngås noen kompromisser. På nåværende tidspunkt finner vi vel antall soverom viktigere enn løsningen med trapp, og tror derfor ikke det blir aktuelt å fjerne et soverom for å få det til.

Men helt klart et godt forslag  ;)

Før vi signerer kontrakt; Har noen innspill på hva som er overkommelig egeninnsats? Vi hadde i utgangspunktet tenkt ferdig isolert hytte med oppsatt stenderverk, men strengt tatt kunne det jo vært fristende å ta isoleringen og rominndeling selv, så lenge dette ikke er alt for hokkus pokkus?
Mvh Morten

Vårt hytteprosjekt på Brokke; http://furestoyl.blogspot.com

Bidda

Ved å bygge ut stuen ca 60cm og flytte pipen som foreslått så får du plass til badet oppe.

mga

Det var et utrolig bra forslag  :) :) :) Bedre plass i stua, mye bedre utnyttelse av plassen oppe, samt at en får mye bedre skille mellom 1. og 2. etasje. Vil selvfølgelig koste noe mer å utvide med 60 cm, men når ungene blir tenåringer mistenker jeg at den kostnaden vil være verdt det (og litt til...)

Takker for super hjelp, Bidda. Gull verdt.
Mvh Morten

Vårt hytteprosjekt på Brokke; http://furestoyl.blogspot.com

Bidda

Bare hyggelig å kunne hjelpe.
Vi også skal bygge til å få en loftstue som kan fungere som avlasyning for barn og etterhvert barnebarn....
Senere kan du sette inn dør på toppen av trappa å slippe å fyre opp loftarealet når dere bare er 2-3 som bruker hytta.

Du må følge oss opp med bilder osv. på hvordan det går videre  8)

God nytt byggeår!

mga

Bilder skal vi selvfølgelig følge opp med. Målet er å få gjort hvert fall grunnarbeider og såle i sommer, så får vi se hvor langt vi kommer. Det ideelle hadde vært å ha hytta klar til egeninnsats på forsommeren, slik at en kunne brukt sommerferien.

Har noen råd å gi i forhold til egeninnsats? Vi har vært litt i tvil om å få hytta levert ferdig utvendig, eller klar til rør og el, dvs ferdig isolert og med rom inndelt. Foreløpig pris på denne leveransen er 290 000 eks mva, og et kjapt overslag tilsier at materialene skulle la seg skaffe for ca 120 000 eks mva. (Av materialer inkluderer leveransen trapp, panel i alle innvendige tak, isolasjon og dampsperre, reisverk til innvendige vegger, innvendige dører, furugulv på soverom/loftstue og veggpanel i alle rom bortsett fra stue/spisestue).

I og med at de siste endringene til Bidda trekker budsjettet ytterligere opp (vel, kanskje noen andre punkter på ønskelista også...), er det fristende å spare der en kan, for å få så mye hytte som mulig for pengene.

Er de innvendige arbeidene noe en normalt nevenyttig person kan klare greit med god hjelp, uten å risikere dårligere kvalitet på det ferdige resultatet?
Mvh Morten

Vårt hytteprosjekt på Brokke; http://furestoyl.blogspot.com

Bidda

Kjenner ikke dine kvalifikasjoner eller livssituasjon men de fleste jeg har hatt kontakt med angåen selvarbeid på hytte angrer på at de ikke valgte større ferdigstillelsesgrad for tidligere å kunne nyte uten å være helt på knea pga arbeid. Har du mulighet så velg å kjøpe så mye som mulig, det blir nok av maling/beising/rydding og montasje av utstyr og uterabeid likevel. Du skla vel også ha anneks og garsasje? Jeg skal ihvertfall kjøpe listearbeidet for der går det mye meter ekstra og tid, om jeg skal plundre med vinkler  ;D

PS ønsker du mulighet for trappedør oppe så må du sette av veggplass slik ny skisse viser. Du får også en utfordring i å få avløpet fra bad forbi trapp hvis ikke bæreretning på bjelkelaget hensyntar dette.

DagH

Sitat fra: mga på desember 30, 2012, 21:39:30
Antar at så lenge en bygger med visse økonomiske begrensninger vil det alltid måtte inngås noen kompromisser. På nåværende tidspunkt finner vi vel antall soverom viktigere enn løsningen med trapp, og tror derfor ikke det blir aktuelt å fjerne et soverom for å få det til.

Men helt klart et godt forslag  ;)

Før vi signerer kontrakt; Har noen innspill på hva som er overkommelig egeninnsats? Vi hadde i utgangspunktet tenkt ferdig isolert hytte med oppsatt stenderverk, men strengt tatt kunne det jo vært fristende å ta isoleringen og rominndeling selv, så lenge dette ikke er alt for hokkus pokkus?


Hei

Jeg kjøpte ferdig hytte utvendig. Isolering gjør du greit selv på et par helger. Det samme med plast, lekter etc. Og har du tilgang til Bauhaus så sparer du mye på isolasjon også.

\DagH

Bidda

Ble det noe hytte på deg?

Bidda

For å avslutte denne tråden.
Hytte er bygget og jeg la ikke merke til mga sin link i signaturen....  ::)
Artig at løsningen ble som skissert i innlegg #6


http://furestoyl.blogspot.no/

mga

Den som leter, finner :-)

Hytta er ferdig, med unntak av lister mot skråtak. Vi er definitivt takknemlige for forslaget til Bidda om å flytte trappa, utgjør en enorm forskjell!

Så blir det nok litt arbeid på uteområder og støping av trapp etc i sommer og neste år.
Mvh Morten

Vårt hytteprosjekt på Brokke; http://furestoyl.blogspot.com

Bidda

Ser meget bra ut og fint at dere likte mine innspill. Når jeg teller etter så har jeg ca 200 kommentarer/skisser på hus og hytter liggende på data'n.... ;D

Du kan godt legge inn noen ferdigbilder her også  8)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod