Oppvaskmaskin på "strømløs" hytte

Startet av Lia, januar 09, 2013, 20:27:08

Lia

Noen som har tips eller efaringer med oppvaskmaskin på "strømløs" hytte (har aggregat).

Tenker på problematikk rundt vann i maskin/slanger/pumper. Har hørt at en benkemaskin kanskje kan overleve frost.

Noen med erafringer?


Pal.ah

Hei,

Vi har nesten samme problemstilling, men har strøm på hytta. Ønsker ikke å bruke mer strøm på oppvarming enn nødvendig når vi ikke er tilstede, og ønsker derfor å ha en lav innetemperatur. Feks 4 grader.
For å hindre at oppvaskmaskin blir ødelagt ved ekstremt lave temperaturer hvor innetemperaturen kanskje synker under 0, har jeg vurdert en Frostvakt som ligger i en kveil under oppvaskmaskin.

Feks en slik en:http://www.jula.no/frostvakt-20w-430016

Tror dere en slik frostvakt kan ha en hensikt om det ligger i sokkelen under oppvaskmaskinen??

Vil 20 eller 40W gi noen effekt?

Endeli

En skvett rødsprit eller isopropanol vil gjøre nytten

Amatøren

Sitat fra: Endeli på august 27, 2013, 20:09:48
En skvett rødsprit eller isopropanol vil gjøre nytten

Hvor? Kan det holde fra høstferien og frem til vinterferien? Og videre fra vinterferien  ut vinteren.

Vurderer selv en benkoppvaskmaskin.
Man lærer så lenge man lever.

Tverrdalen

Hva med vann? Må ikke maskinen ha en viss vannmengde og trykk for å fungere?

dybis

Kjører oppvaskmaskin på solcelle med gassvarming av vann. Bruker miele (gammel) maskin. Ser ut til å fungere. Blir lite trykk og strømning etter varmer.

Røilern

Har du bygget om maskinen og koblet ut varmeelementet?
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Endeli

Sitat fra: Amatøren på august 28, 2013, 14:09:26
Sitat fra: Endeli på august 27, 2013, 20:09:48
En skvett rødsprit eller isopropanol vil gjøre nytten

Hvor? Kan det holde fra høstferien og frem til vinterferien? Og videre fra vinterferien  ut vinteren.

Vurderer selv en benkoppvaskmaskin.


Rødsprit og isopropanol kan muligens fordampe hvis det står lenge men hvis døren til oppvaskmaskinen er igjen så bør ikke det være noe problem. Glycol fordamper ikke så lett.
Det er bare å tømme en skvett i bunn.
Hvis du velger glycol bør du bruke Trietylen glycol (TEG) ikke Monoetylen glycol (MEG) da denne er helseskadelig.

dybis

Jeg tenkte først å ta en oppvaskmaskin og røske ut logikken og lage det fra scratch. Men i søken etter et slakteoffer så fant jeg en gammel Miele maskin med akkurat det programmet jeg trengte, dvs den bruker ikke varmeelementet i det programmet. Programmet bruker litt mere vann enn et lite spareprogram, sikkert for å varme opp kopper og kar med vann etc. "Elektro spar" heter programmet.

Jeg vurderte også lenge å ta en oppvaskmaskon og koble om varmeelementet slik at det trekker mindre strøm for å redusere effektforbruk fra batteri. Jeg tenkte å kjøre en 220v til 110v trafo før varmeelementet og dermed redusere max effekt til "bare" 25%. Da får man en del mindre tap i batteri og ledninger, og man kan utnytte solcellepanelene direkte over lengre tid. Jeg vet ikke hvordan hjernen på vaskmaskinen ville ha reagert på det.

jijoh

Sitat fra: dybis på august 29, 2013, 07:02:36
Jeg vurderte også lenge å ta en oppvaskmaskon og koble om varmeelementet slik at det trekker mindre strøm for å redusere effektforbruk fra batteri. Jeg tenkte å kjøre en 220v til 110v trafo før varmeelementet og dermed redusere max effekt til "bare" 25%. Da får man en del mindre tap i batteri og ledninger, og man kan utnytte solcellepanelene direkte over lengre tid. Jeg vet ikke hvordan hjernen på vaskmaskinen ville ha reagert på det.

Hvordan vil du kunne redusere effekten på et varmeelement med å redusere spenningen til ca halvparten?
Det kan være en mulighet å koble om på selveste elementet for å redusere selve effekten til elementet, men selveste belastningen vil uansett øke når spenningen blir mindre.
Si at et element er 2000W og spenningen er 230V. Da blir strømmen 8, 7A.
Ved å redusere effekten på elementet til 1000W og spenningen til 110V blir strømmen 9, 09A
Mulig jeg har misforstått noe her men Ohms lov stemmer hver gang ;)

dybis

Ohms lov og effektlov etc:

Strøm ved 220v og 2kW:

2k / 220 A = 9A
U = RI
Dvs 220v = R * 9A
R = 24 Ohm

Effekt ved 110v ( U*U/R):

110*110/24 = 504W

jijoh

 Beklager, feil formulering av spørsmålet mitt!
Det er riktig utregning på avgitt effekt med 110V men strømtrekket vil uansett bli ca 18A på 110V.
Jeg ser bare ikke  nytten med denne løsningen for å få ned belastningen. Det blir jo bare høyere.
Dette er vel ikke ønskelig med  batteribank?


dybis

Senker man spenningen går strømmen ned. R er konstant, jmf ohms lov.

jijoh

Hvilken strøm forventer en å måle på primærsiden av trafoen da?

dybis

På primær siden vil det være 9/4 amp, altså litt over 2 amp. På 12v systemet vil det være rund 500/12.5 amp + tap.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod