Hvordan utnytte overskuddsenergi fra solpanel - link til Solarpaneltalk.com

Startet av Røilern, januar 13, 2013, 10:34:44

Røilern

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Offpist

Litt OT men på huset mitt hjemme har jeg et 8000W watt solcelle anlegg.
Der er det en ekstern kontroller som er koblet opp mot min 2 veis strømmåler og mot solcelle inverterene. Den kan starte ting som varmtvanntank, oppvasmaskin og vaskemaskin for å optimalisere egetforbruk.

Jeg får betalt av Hafslund for hver KWH jeg eksporterer, men "tjener" bedre på å bruke strømmen selv på dagtid om jeg kan.

Den er programmert til å kjøre varmtvann-elementet minimum 6 timer pr dag, men den velger selv når på dagen den aktiverer dette. For det bruker den værmelingen og erfaringer fra siste 4 ukene.

Man kan følge med her: http://www.sunnyportal.com/Templates/PublicPageOverview.aspx?plant=53adbb42-1d8c-4890-b522-02a6b98fbeec

Desverre er taket dekket med snø nå og jeg er selv på ferietur.. men se igjen fra mars og utover.. ;)
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Amatøren

Sitat fra: Offpist på februar 15, 2013, 01:28:16
..... på huset mitt hjemme har jeg et 8000W watt solcelle anlegg. ......

Kostnad ved installasjon?
Man lærer så lenge man lever.

Offpist

Det er bare en håndfull med firmaer som gjør slike installasjoner i Norge pr i dag og prisen er litt stiv så jeg har gjort alt selv, og skaffet infoen fra selv-import fra USA/England/Tyskland. Fikk bare elektriker til å koble inn den siste delen i sikringsboksen og rapportere inn endringen til Hafslund slik at jeg fikk ny strømmåler. Jeg er forøvrig den første i Norge med en slik måler.

Det finnes mye å få kjøpt i dette segmentet fra Kina, men det bør man holde seg unna. Inverterene derfra er ikke godkjent. Og selv om panelene som produseres derfra kan være bra, så kan man være uheldig å få tidelt en dårlig batch.

Bedre å kjøpe fra Tyskland eller USA fra en seriøs forhandler.

Mitt tak er øst/vest vendt så jeg regner bare å utnytte ca 85% av kapasiteten i forhold til et sør-vendt tak. Bra i mai/juni.. ikke så bra i desember/januar.


Når det gjelder konkret pris så havner man tett opp under 100 000 kr for et anlegg i denne størrelseorden. 8000W krever et tak på 55 kvadratmeter og det er det ikke alle som har med mindre de kjører øst/vest som meg. 4000W er en mer "vanlig" størrelse for et privat hustak.
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

Offpist

Så er det sikkert mange som spør seg, "Men, er dette lønnsomt da?".
Og svaret er nei. Med dagens lave strømpris og uten støtteordninger for PV solceller så vil nedbetalinstiden være så lang, at det heller vil lønne seg å invistere i andre strømsparende tiltak som varmepumpe osv.

De fleste land i verden har støtteordninger som hjelper PV som gjør dette lønnsomt.
Norge kommer nok etter snart, håper jeg.

Jeg hadde NRK innom hos meg i januar som laget et lite innslag.
Det kan ses her: http://tv.nrk.no/serie/morgennytt/nnfa07011013/10-01-2013#del=1&t=50m20s
Følg med på min solcelle produksjon her:
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13188&sid=11097

dybis

Jeg klarer ikke så for meg en enkel løsning på dette. Holder selv på å bygge en hytte uten strøm og kunne tenkt meg det samme.

Hva med en krets som kobler ut last i 1 sek, måle spenningen, og så legger på en variabel last helt til spenningen går ned ved hjelp av en op-amp og tilbakekobling? Kjøre dette i 30 sek, og så resample referanse spenning uten last? Evt periodisk skru ned lasten litt for å se om referansespenningen går opp.

Det burde ikke være helt umulig å få til, men kan sikkert klusse til lade-algoritmen. Må sjekke spekken på boksen jeg har før jeg vet om det er mulig for min del. Jeg har en Rogue Power Tech (er bare laget i bare noen hundre eksemplarer)  som har en "7" trinns ladealgoritme. Jeg tror det kan fungere med denne da den har en time-out på et et av ladetrinnene som er strømstyrt (dvs trinnet er ferdig når strømmen går under et nivå).

Det blir kanskje ikke det første jeg bygger, må få på plass gulv først kanskje... Men hadde vært bare og brukt strømmen til varmekabler i dotanken f.eks.

OS

Sitat fra: dybis på februar 16, 2013, 14:48:15
Jeg klarer ikke så for meg en enkel løsning på dette. Holder selv på å bygge en hytte uten strøm og kunne tenkt meg det samme.

Hva med en krets som kobler ut last i 1 sek, måle spenningen, og så legger på en variabel last helt til spenningen går ned ved hjelp av en op-amp og tilbakekobling? Kjøre dette i 30 sek, og så resample referanse spenning uten last? Evt periodisk skru ned lasten litt for å se om referansespenningen går opp.

Det burde ikke være helt umulig å få til, men kan sikkert klusse til lade-algoritmen. Må sjekke spekken på boksen jeg har før jeg vet om det er mulig for min del. Jeg har en Rogue Power Tech (er bare laget i bare noen hundre eksemplarer)  som har en "7" trinns ladealgoritme. Jeg tror det kan fungere med denne da den har en time-out på et et av ladetrinnene som er strømstyrt (dvs trinnet er ferdig når strømmen går under et nivå).

Det blir kanskje ikke det første jeg bygger, må få på plass gulv først kanskje... Men hadde vært bare og brukt strømmen til varmekabler i dotanken f.eks.
Hei dybis! Jeg har også en Rogue regulartor (MPT-3024). Har interfacet den til et mikrokontrollerkort jeg har laget og sender alle data ut på nettet og viser det i display på Android telefon.

Har hatt noen tilfeller av at regulatoren har kræsjet og sendte den i fjor tilbake til fabrikanten. Han gjorde noen endringer i software og siden den gang har den ikke kræsjet. Har du hatt problemer med din?

OS
mvh
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

dybis

Kult! Har du noe doc på api'et eller noe kode? Da burde en liten microkontroller + mosfet kunne gjøre akkurat det jeg trenger.

Jeg har ikke fått skrudd opp panelene enda. Når fikk du din levert? Noe spesielt som trigget krasjen?

OS

Sitat fra: dybis på mars 10, 2013, 06:29:52
Kult! Har du noe doc på api'et eller noe kode? Da burde en liten microkontroller + mosfet kunne gjøre akkurat det jeg trenger.

Jeg har ikke fått skrudd opp panelene enda. Når fikk du din levert? Noe spesielt som trigget krasjen?
Har ikke noe doc på api annen enn e-mailer til/fra Marc som lager regulatoren. I tillegg brukte jeg en serieport-analysator til å dekode meldingene som gikk frem og tilbake mellom kontrolleren og PC-programmet. Jeg kan sende deg koden som henter ut data hvis du er interessert. Send meg en PM med e-mail.

Jeg kjøpte min i april i fjor. Fikk den levert på hotellet på tur i USA.

Jeg tror kræsjen ble utløst av vannpumpa.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Hod

Mulig jeg misforstår men, har ikke geteks MPPT lader mulighet for å tilkoble dumpload og dermed eks koble på en liten eks varmekilde?
http://www.getek.no/brosjyrer/Optimizer%20-%20MPPT.pdf
300w solcellepanel
100/30 Victron mppt regulator
12/2000-80 multiplus
Victron batterimonitor
Honda eu20i aggregat

pt 2x 290ah batteri. Sunwind dritt

Røilern

Nja, tror ikke dette er noe annet enn at regulatoren også kan benyttes som dumplast regulator i forbindelse med vindmølle. En tilsvarende funksjon sammen med solpanel er jeg usikker på om er mulig.

Nedenforstående inlegg har jeg lagt ut på Solarpaneltalk:


A small progress report.

Spring is in the air, night temp is minus 5-10 Celsius and I am trying to use excess energy to keep the bath room above freezing temp.

It's partly manually for now, but it looks like I would be possible to automate it with the help of a PLC and the use of MODBUS/TCP

Set-up is as follows:

- Victron 220V 3000W
- X-300 Controlbyweb - control unit
- Tristar 60 MPPT
- 550W panel capasity

The X-300 can start and stop the inverter manually or based on a temp sensor in the bathroom, On the 220V side the only consumer is a 220V heater set to 200W (max 500W).

When the temperature drops during night the X-300 switch on the inverter and the heater heats the bathroom. When the room temp has increased approx 5 deg, the inverter switch off. As the sun "wake up" the batteries are charged by the panels and approx 1000 Watt hours is consumed for this purpose. As the Tristar charger leaves the bulk charge and switch into absorption I pay attention from my remote location (using the Tristar web interface) and when absorption watt (A x V) is reduced with 250W I turn on the X-300 relay manually - still remotely. This secure that the batteries has priority and get as much charge as they can take, and the 200ish Watt of the excess energy is used to heat the bathroom. This daytime heating of the bathroom above the minimum temp works like an extension of the battery and "stores" energy in the form of heat. Approx 1000-1500Watt hours goes into heating of the room. Because the heater consume 200w static I miss around another 500-1000 Watt hours that could have been utilized.

So.........

this is not much you say, and in addition it's manually!

Well - next step is to do this automatically, and I believe it can be done. Both the Tristar and the X-300 can be controlled using the MODBUS/TCP standard and a PLC can be programmed to do exactly what I do manually. Any inexpensive PLC suggestions is highly appreciated. I might start by using my Iphone and a free PLC Modbus app

The only missing element is that my heater can not be remotely adjusted to different heat level. 100W, 200W, 300W, 400W and 500W. A variable MODBUS controlled unit would have been nice.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Røilern

Nja, dette ser ut til å være utstyr til bruk når solanlegget eksporterer overskuddsenergien til nettet. Når anlegget er selvstendig og lader batterier blir set straks mye mer komplisert
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Noe nytt på denne fronten? (litt gammel tråd...)

Har lest litt rundt hos Victron o.a. og fundert litt på følgende mulighet:

- Bruke Victron Hub-1 med denne policy:
https://www.victronenergy.com/live/assistants:self_consumption_hub-1_policy-5
- Koble et AC-relé fra reléutgangen på Victron BMV. Denne kan konfigureres til å lukke ved f.eks. 100% og så åpne igjen ved 95%. Og så koble en varmeovn på AC-reléet.

Forstår det sånn at Hub-1 oppsettet da vil instruere MPPT-kontrolleren om å gi ekstra strøm så lenge det er AC-laster. Og reléet på BMV vil sørge for at dette kun skjer når batteriene er tilnærmet fulle. Kan vel også gjøres med reléassistenter i MultiPlus som nevnt i tråden på solarpaneltalk, men ser for meg at å bruke SOC på BMV er mer nøyaktig.

Ikke variabel last, men bør kunne fungere.

Ulempene er vel:
- Hub-1 støttes kun av de feite og dyre MPPT-regulatorene til Victron. Det står en plass på hjemmesiden til Victron at de mindre vil støttes når en VE.Direct til VE.Bus kabel var klar, og dette var forventet til høsten 2015...
- Man må ha en relativt ny inverter for å kunne bruke assistenter (Hub-1). Men et superenkelt oppsett for å ha en liten lunk når batteriene er fulladet burde jo fungere kun med reléet på BMV (men vil ikke da få maks ut av panelene).
- Inverteren må stå på hele tiden om man ønsker Hub-1.

Et enda enklere oppsett er vel et 12V varmeelement som styres direkte av reléet på BMV, kun basert på SOC.

Tenkte ihvertfall i mitt hode at dette måtte være et ganske enkelt, rimelig og sikkert oppsett for å få til iallefall noe av dette (uten variabel last) ??

Røilern

Tråden er fortsatt aktuell den så det er fint å friske den opp litt.

Jeg testet en "hel manuell" løsning i påsken får å få en forståelse for hva som trengs. Det fungerte som følger:

-Når regulatoren gikk over til absorpsjon (fra MPPT) begynte effekten fra panelene å synke
-Når den hadde sunket med 100W slo jeg på ovnen på badet med 100W
-Effekten fra panelene steg med 100W
-Effekten fra panelene fortsatte å synke (det gjør den når man er i denne fasen)
-Når effekten hadde sunket 100W til, økte jeg ovnen til 200W
-Effekten fra panelene steg med nye 100W
-osv

Hvis effekten fra panelene ikke steg med 100W når jeg økte varmeovnen med 100W så ble belastningen for stor, spenningen falt, og regulatoren gikk tilbake til MPPT. Løsningen da var å redusere effekten med 100W

Uten noen nøyaktig måling så er min vurdering at jeg hentet ut 1500Wh på en fin soldag i påsken. Det hadde vært god varme å tilføre et baderom som hjelp til frostsikring på fine høst og vårdager.

Hvorvidt en løsning basert på Victon komponenter faktisk kan gjøre dette, er jeg usikker på. Jeg tror at man må han en eller annen form for regulering frem og tilbake for å kunne balansere forbruk mot tilgjengelig overskuddsenergi.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

kristianh

Min tanke var at man kan få til noe av dette (ikke fullt så effektivt som med variabel last) med relativt enkle grep.

Dette vil vel være mest aktuelt når man ikke er tilstede og batteriene er mer eller mindre fulladet. Mange av "variablene" sånn som gjennomsnittlig lading etc. er kjente.

Sånn som jeg leser og forstår Hub-1 vil den ikke endre på hvilken ladefase (absorption, float etc.) regulatoren er i. F.eks. i float vil den holde på gitt spenning (f.eks. 13.7V) men hente ekstra effekt fra panelene så lenge det er AC last. La oss si du normalt ville hatt 100 watt lading i float på 500 watt paneler. Så skrur du på en ovn på 400 watt. Hub-1 vil da sørge for at 100+400 watt hentes fra panelene samtidig som spenningen holdes på 13.7V og uten at regulatoren "faller tilbake" til absorption (noe jeg vil tro kan skje om regulatoren ikke vet hva som foregår).

Iom at batteriene er fulladet når dette er aktuelt, kan man vite relativt godt hvilken last som skal til for at regnskapet skal gå i null, ut i fra normal gjennomsnittslading.

F.eks. la oss si følgende gjelder når man er borte:
- Gjennomsnittlig daglig "tilgjengelig" lading er 1 kWh
- Gjennomsnittlig daglig forbruk på andre ting (internett e.l.) er 200 Wh.

Da har du et gjennomsnittlig daglig overskudd på 800 Wh.

Enkelt alternativ 1:
- Skru på en ovn på f.eks. 200 watt med timer i 4 timer, totalt 800Wh. Og så justere litt antall timer i forhold til sesongen.
- Bruke relé på f.eks. BMV og skru av og på en ovn basert på SOC

Noen dager går man kanskje litt i minus, andre dager i pluss, avhengig av været. Bruker man timer bør man vel justere litt ned ift antall timer påskrudd slik at man ikke risikerer å tappe batteriet over tid. Styrer man via SOC er man sikker på ikke å tappe batteriet over tid.

Dette vil jo selvfølgelig ikke gi like stort "utbytte" som med en variabel last, men man oppnår som jeg ser det noe av det samme uten store investeringer (i penger og tid) :)

Ludo

Sitat fra: Røilern på juli 09, 2013, 19:37:26
Nja, dette ser ut til å være utstyr til bruk når solanlegget eksporterer overskuddsenergien til nettet. Når anlegget er selvstendig og lader batterier blir set straks mye mer komplisert

Har jeg forstått det rett benytter du allerede Morningstar produkter. Det skulle funke å benytte en Ts modell uten MPPT sammen med Mppt regulatoren du har og dele informasjonen over en meterhub. TS settes da i "diversion mode" og du kan benytte et varmeelement tilpasset maks strømmen til regulatoren, den må kunne brenne av all energi panelene dine produserer når batteriene er fulle.
I tillegg bør du trolig kjøre manuelle utjevninger av batteribanken da jeg tror det kan bli vanskelig å få synkronisert dette optimalt (for batteriene sin del).

Zappa

Dette er interessant. Jeg har også gjort dette på den manuelle måten i påsken. Hver dag med god sol satte jeg på VVB på formiddagen. Vi fikk da varmet opp vannet, og batteriene var fulladet igjen til middag.

Det hadde vært elegant å fått dette automatisert, f.eks. ved at VVB blir koblet til når SOC når 100% og koble fra hvis SOC går under, f.eks. 85%.

Er det slik at gjennom HUB-1 kan BMV informere Multi om at SOC=100% og at Multi da kan åpne AC-out-2 utgangen?

Nå har jeg Multi med gammel prosessor slik at jeg ikke kan benytte meg av Assistants og HUB-1.  Det er da interessant med BMV m/relé løsningen til kristianh. Hvordan kan den realiseres?
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

OS

Jeg har større behov for ekstra strøm i de mørke månedene enn varmt vann så jeg har i vinter testet ut noe annet.

Når batteriene mine er fulladet lader jeg en ekstra batteribank (mine gamle batterier som fremdeles er ok) som jeg bruker til å lade de nye i de mørke månedene. Sistnevnte styrer jeg remote via nettet men ladingen av reserve har jeg gjort manuelt hittil.

Det går selvfølgelig bort mye svinn i ladere osv men likevel bedre enn at energien ikke blir brukt.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Sitat fra: Zappa på april 12, 2016, 08:31:50
Dette er interessant. Jeg har også gjort dette på den manuelle måten i påsken. Hver dag med god sol satte jeg på VVB på formiddagen. Vi fikk da varmet opp vannet, og batteriene var fulladet igjen til middag.

Det hadde vært elegant å fått dette automatisert, f.eks. ved at VVB blir koblet til når SOC når 100% og koble fra hvis SOC går under, f.eks. 85%.

Er det slik at gjennom HUB-1 kan BMV informere Multi om at SOC=100% og at Multi da kan åpne AC-out-2 utgangen?

Nå har jeg Multi med gammel prosessor slik at jeg ikke kan benytte meg av Assistants og HUB-1.  Det er da interessant med BMV m/relé løsningen til kristianh. Hvordan kan den realiseres?

Hei, ifølge mine studier på sidene til Victron burde dette være rimelig enkelt. Nå er dessverre assistentene litt dårlig dokumentert, så en må lese kommentarfelt etc. eller spørre for å finne ut av de.

For det første kan du bruke assistants på gammel prosessor, men ikke hub-konfigurasjoner (med unntak av Hub2 v2 som fungerer på gammel prosessor). Les her:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/manual-VE.Bus-firmware-versions-explained-EN.pdf

Du trenger jo forsåvidt ikke bruke BMV-reléet og BMV-SOC for å gjøre dette (kan være basert på SOC fra Multien såvidt jeg forstår), men det vil jo bli mye mere nøyaktig.

Da ville jeg koblet reléet fra BMV inn på Aux-inngang på Multi. Basert på dette kan en rekke ting utføres i assistanter. Se her for noe lignende som det vi ønsker (men de bruker det for å koble vekk AC inn i nettilkoblet system):
https://www.victronenergy.com/live/dc_coupling:using_bmv_soc_in_a_vebus_assistant_setup

Da bruker du "programmable relay" assistenten. Etter det jeg har lest (har ikke prøvd noe av dette ennå) kan du legge inn mange instanser av denne for å oppnå mere kompleks logikk. Men rekkefølgen du legger de inn i er viktig.

Se vedlagt screenshot hentet fra diskusjonen under denne artikkelen:
https://www.victronenergy.com/live/assistants:overview_of_available_assistants
Her ser det ut som du kan bruke "programmable relay" til å styre AC Out 2.

Et annet alternativ vil være, etter det jeg forstår, assistenten som heter "safety switch".

Se vedlagt screenshot av denne hentet fra samme diskusjon som over. Det virker som denne kan brukes til å skru av hele inverteren basert på input på Aux-inngang (som f.eks. er koblet mot BMV). Dersom alt annet AC-utstyr er avslått når man er borte kan man jo da antageligvis spare noen watt på egenforbruk til inverteren.

Understreker at jeg ikke har testet noe av dette, men det virker som interessante muligheter ut fra det jeg har lest.

En tredje mulighet uten bruk av assistenter er å trigge et eksternt relé direkte fra reléutgangen på BMV, f.eks. noe sånt:
https://onnshop.onninen.com/no/EFO/Releer/REL%C3%88-ITL16A-1NO-24VAC-12VDC-A9C30111/p/GCJ725

kristianh

Sitat fra: OS på april 12, 2016, 08:49:31
Jeg har større behov for ekstra strøm i de mørke månedene enn varmt vann så jeg har i vinter testet ut noe annet.

Når batteriene mine er fulladet lader jeg en ekstra batteribank (mine gamle batterier som fremdeles er ok) som jeg bruker til å lade de nye i de mørke månedene. Sistnevnte styrer jeg remote via nettet men ladingen av reserve har jeg gjort manuelt hittil.

Det går selvfølgelig bort mye svinn i ladere osv men likevel bedre enn at energien ikke blir brukt.

Ikke dumt. Sent i høst flyttet jeg batteriene til et uthus/anneks og endte da opp med 40 meter kabel fra batteriene til der mesteparten av forbruket er, og det er litt mere spenningsfall enn jeg liker (men ikke mere enn at 12V kjøleskap har gått fint).

Har syslet med tanken på et "bufferbatteri" inne i hytta, typ 100 Ah. Dette for å ta strømtoppene/startstrøm. Lading av noe sånt vil jo også kunne automatiseres f.eks. med BMV-reléet basert på SOC skulle jeg tro.

Lader du de ekstra batteriene med AC->DC eller DC->DC?

Har kikket såvidt på Ctek D250S Dual (DC->DC lader) og batteri til batteri-laderne som tbbecker.no forhandler.

Må jo i tilfelle ha en form for skille mellom batteriene, og føler en vanlig skillediode eller relé kan føre medføre risiko for plutselige og store strøm-mengder over en lang kabel som ikke er dimensjonert for det. Så må ha noe som begrenser mengden strøm.

(litt avsporing, men føler det er innenfor tema "utnytte overskuddsenergi")

OS

Sitat fra: kristianh på april 12, 2016, 14:15:20

Lader du de ekstra batteriene med AC->DC eller DC->DC?


Hovedbanken min er 24V og reservebanken 12V. Jeg bruker Victron DC/DC til å lade batteriene begge veier. Victron har en type DC/DC med variabel utspenning som kan brukes som lader. Jeg brukte i starten en rimelig DC/DC kjøpt på eBay men den ble for svak.

Alt er koblet via rele (fra Biltema) som styres med modul fra ControlByWeb så dioder el. har jeg ikke behov for.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

kristianh

Kom på litt mere muligheter her nå iom at AC Out 2 ble nevnt.

Dersom man gjør følgende:
- Skru av alt annet AC-utstyr når man forlater hytta
- Koble et 100w element på AC out 1
- Koble et 200w element på AC out 2

Og bruker programmable relay til å styre disse inngangene basert på SOC og spenning har man plutselig mulighet for tre-trinns variabel dumplast (100w,200w eller 100+200=300w).

Og har man en CCGX i tillegg (som kan settes opp til generatorstart basert på SOC, spenning, tidspunkt etc.) kan man styre ennå et element med reléet på CCGX, f.eks. 300w med følgende kombinasjonsmuligheter: 100w,200w,300w,400w,500w,600w.

La oss si:
Du vet at absorption begynner på ca. 80% SOC, da slår du på AC Out 1 vha. BMV-relé
Du vil skru på neste element på 90% SOC, da kan CCGX-relé brukes til dette og trigge et eksternt relé
Du vet at Float-spenning er 13.7V, da skrur du på AC Out 2 vha programmable relay-assistent.

@OS:
En vanlig DC-DC omformer vil jo fungere bra ja, både til å begrense strømmen mellom batteribankene (husene i mitt tilfelle) og holde batteribankene adskilt. Og mye billigere enn en DC-DC 3-4-trinns lader :)

OS

Sitat fra: kristianh på april 12, 2016, 14:56:57
@OS:
En vanlig DC-DC omformer vil jo fungere bra ja, både til å begrense strømmen mellom batteribankene (husene i mitt tilfelle) og holde batteribankene adskilt. Og mye billigere enn en DC-DC 3-4-trinns lader :)
En vanlig DC/DC vil koble ut med en gang du skrur den på hvis den er koblet til et tomt batteri. Du må ha en som som kan fungere som lader.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Zappa

Dette er spennende muligheter som jeg må se nærmere på. Jeg hadde begravet Assistants og så nå på bruk av eksternt rele (ditt tredje alternativ), men ser at hvis det likevel kan realiseres via en assistent i Multi´en så er det mer elegant

Det ønskelige er om man både kan lade fra batteri når SOC > 85% og med aggregat når det går.

Ny firmware er "bestilt"
Multiplus II 48/5000/70-50
Victron SmartSolar 100/20
4x255w solceller (2p2s)
Honda EU65is aggregat
24kWt lithium Leaf 14p7s, Rec Q BMS, Venus GX
CAMI, El stekeovn, a+++ kjøleskap og fryser

Røilern

Med kuldegrader om nettene, hytta i "frostfri" modus og fulladet batteri er det litt irriterende å ikke kunne utnytte vårsola bedre.

De siste dagene kunne jeg glatt hentet 1-2Kwh fra panelene hver dag.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod