Gammelt audio light annlegg

Startet av Bibbibo, februar 19, 2013, 10:41:08

Bibbibo

noen som veit om det går ann og bytte batterier og vente med panel og regulator til eventuelt til neste år? regner med at det nåværende systemet er ifra hyttas byggeår, dvs: 75, mulig midten av 80 også, er en brun laderegulator, med 3 dioder(grønn, gul og rød) dem var helt ok til og ha lys på, men tv'n klarte dem ikke, og redd det ikke er så mye og lade på heller.

batteriene er gule og brune, 110 ah, målene og vekt, er vel som 2 stk 290 ah batterier satt dobbelt. tunge beist av noen batterier! ho!

takker for svar

nik

Hei.

Ja det skulle ikke være noe i veien for å bytte ut batteriene selv om panel og regulator er gammelt. Bare sørg for at de nye batteriene er full-ladet når de monteres. Og forsikre deg om at solcellen faktisk produserer strøm. Om du har moderat forbruk kan det godt hende det lader tilstrekkelig til ditt bruk. Når tiden er inne for å skifte ut resten, bør du nok se om kabling mellom de forskjellige komponentene også bør skiftes.

Røilern

Det mangler litt info for å kunne hjelpe deg. Hvor stort er panelet? Hva slags forbruk har du?, hvor befinner du deg - solmessig altså?

Regulatoren du nevner virker kjent, det var den første regulatoren vi hadde (+20 år) og den var koblet til et 20W panel.

Jeg ville ikke spandert nye batterier til et slikt anlegg, nesten garantert at det ikke går bra.
- for lite lading
- feil spenning
- ingen temp kompensering
Osv osv

Start med å beregne forbruket. Har du LED pærer er det ikke lys som er problemet. PC, Mobil tlf, og TV er noe ganske annet.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bibbibo

Røilern
Hytta ligger i Østfold, la opp alt nytt i fjor, nye ledninger nye kontakter, det var høyttalerkabel som strømledning(0,75m2) nå er det 2,5 m2, byttet lamper og satt inn 3w led. Lys på hytta er 34w pluss tv og RiksTV, tv'n drar 18w uten DVD, med DVD 30w.
Og har ikke peiling på hvordan jeg regner om til ah, fikk en formel av en kompis, med den ligger jo på hytta.

Panelet er vel rundt 60w tenker jeg, også har jeg den pakken fra hyttetorget på 80w uten lampene.

En tanke jeg har gjort meg, kjøpte et nytt panel fra hyttetorget og koble det sammen med det jeg har fra før av, ny regulator og 2 nye batterier?

Røilern

A = W / V

Så 36W (for å forenkle regnestykket) er 3A forbruk => 3 x 24 = 72Ah per dag.

Et 150At batteri kan "tappes" ned med 50% og passer til et slikt forbruk, men jeg antar at lyset ikke står på hele tiden. :-)

Mange gode tråder her om dette tema - anbefaler at du studerer dem.

Kabel tykkelse 2,5 mm2 er laget for 220V og er normalt utilstrekkelig for 12V med mindre vi snakker om lave strømmer og korte avstander. Når kabelen er for tynn forsvinner energien i varme og spenningen synker. Det er derfor lyset blunker når du kobler til en ekstra forbrukskilde. Normal kabeltykkelse i 12V nett er 4,6,8,10mm2 og mer, jeg har endelig blitt kvitt det meste av 12V kablene hos meg - jippi, de er ingen fryd fo øyet.

Et 60W panell leverer 3,5A via en PWM regulator og på gode soldager blir det 20-25At (ampere timer). En MPPT regulator gir typisk 20-30% mer.

Så nå er det bare å regne ;-)
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Har jeg oversett noe eller mangler info om batteritype på de nye batteriene?

Nå selges mest AGM batterier i følge de jeg har snakket med på utsalgsteder for hytteutstyr (ikke Biltema, Torhovbil, o.l som også selger fritidsbatterier).

Høres ut som du har samme regulator som min far installerte i 81/82. Vår tar maks 40 Watt med panel og har maks ladespenning på 13,8 volt, ingen temperatur kompensasjon og "shunter" (kortslutter) panelene til jord når maks spenning er oppnådd (jeg tegnet av skjema før montering).  Dermed er det indre komponenter som gjør at vår ikke kan ha større samlet panelstørrelse enn 40W.

Da jeg bytte batterier ble det AGM batterier og de trenger høyere ladespenning for å bli toppladet. Da gikk jeg for MPPT regulator fra Phocos. Det er mudul systemet som kan bygges ut som ble mitt valg. Kjøpte også med kontroller enhet (MPPT regulatoren kan kjøres i "stand alone" modus og heller få MCU senere) så jeg kan hente ut statistikk på lading sol forhold mm.

Man lærer så lenge man lever.

Bibbibo

Det er jo i mine øyne en selvfølge og bruke amg batterier, og bruke noe annet er jo bare tull. :) det blir vel kjøpe nytt panel fra power controls(140w), og batterier fra sundwin(2x150ah) og regulator fra sparelys (morningstar)

Amatøren

Kan faktisk anbefale Sparelys! De hadde rask og grei levering samt meget rask respons på spørsmål da jeg handlet fra de.

Kjøpte selv denne regulatoren og tok med MCU (kontroller).

Neste blir vel to MPS45 satt som forbrukstyring for å ha to forskjellige prioriteringer på forbruk.
Man lærer så lenge man lever.

Bibbibo

Sparelys er fantastisk! Har bare positive ting og si om dem! Kjøpte 12 volt arbeidslamp der i fjor i sommer, rask levering, god service. Måtte bytte den etter 2 uker. Så dem har jeg kun positivt og si om, og dem er billige!

Har ikke noe erfaringer med phocos, er du fornøyd med systemet?
Amatøren: Og hvordan aggregat har du?

Amatøren

Ja meget godt fornøyd med Phocos. Har riktig nok ikke WEB interface, men RS232 via RJ11 plugg så man kan hente ut data på kommando nivå. Ikke studert det enda da jeg kjøpte med USB interfacet til MCU enheten og da var det med SW med grafisk brukergrensesnitt. Kan lagre data i tekstfiler også.

Du kan laste ned nyeste SW fra nettet og se i manualen for programmet hva man kan gjøre. Da får man bedre innstillinger av nivåer enn det man har via DIP switch'er.

Har en gryende ide om Raspberry Pi for uthenting av logger/status og overføring av data på mobilnettet til serveren hjemme. Samt data fra værstasjonen.


Aggregatet mitt er et Honda EU20i Skulle ønske jeg hadde større, men holder til nød og det kan jeg bære til bilen (selv om det er noe langt) hvis det skulle feile. Er ikke avhengig av snescooter tjeneste på vinteren for å få det til service.

Blir vel Victron inverter på sikt så er batteribanken bufferet for manglende effekt på aggregatet.
Man lærer så lenge man lever.

Røilern

Alltid moro å kunne følge med på det som skjer.

Denne statusen er fra min Tristar 60 MPPT - som jeg har online via ICE

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Litt fra Phocos MCU enheten....
Man lærer så lenge man lever.

Amatøren

Hovedoversikt.

Har ikke noe som måler forbruk enda, men det kommer. Det er modulært system som kan bygges ut med forskjellige laderegulatorer, laststyringer og forbruks måling.
Man lærer så lenge man lever.

Bibbibo

Og da fikk jeg litt og tenke på.. Kan ikke dere og "selge" morningstar og phocos til meg? Ta dere fem min og argumenter hvorfor jeg skal velge morningstar eller phocos? Greit for dere eller?

Amatøren

Er det ikke det vi har gjort?
???

;D

;)

Litt nøytral veiledning her:

Vil anbefale deg å lese manualer til de forskjellige systemene.


  • Se på funksjonalitet.
  • Eget forbruk.
  • Utbygningsmuligheter ved behov av større effekt på paneler, forbruk.
  • Hvor mye vil du logge.
  • Hvordan skal data presenteres (dine behov/ønsker).
  • Vil/kan du selv koble til datautstyr for videre databehandling/lagring/presentasjon.



For å være litt partisk til slutt:

Phocos sitt system vil samle data fra alle laderegulatorer (solcelle, vindkraft, vannkraft aggregat også om ønskelig kommer bare an på hva ønsker å kjøpte til) og forbruksstyringer/strømmålere så alt er samlet i hovedoversikten (se vedlagte bilde) har ikke forbruks målere enda.

Phocos systemet jeg har er basert på mere profesjonelle delen av markedet og da det er serieport  som gjelder. Da de gjerne (det gjøres med teknisk utstyr på arbeidet mitt) kobler utstyret til modem eller datalinjer inn til en sentral overvåkings sentral og data lagres i databaser og presenteres i egne programmer/WEB løsninger. Nå selges Phocos som sagt til private også så serie/USB interface med SW er tilgjengelig også til de private (eventuelt serie/RS232 interface).

Kunne valgt diverse "stand alone" enheter, men da er ikke alle enhetene for logging eventuelt så måtte jeg summere alle data. Med det modulære systemet gjør MCU det for meg. ;D

Vil selv på sikt skaffe en Raspberry Pi kort for hente data og sende SMS/data overføring en gang i mellom til serveren hjemme. Så lage et WEB grensesnitt slik jeg vil ha det. -->> Et godt stykke frem i tid..... :'(


Fin produkt info her og  her (presentert på to måter/dokumenter).
Man lærer så lenge man lever.

Røilern

De forskjellige produsentene har forskjellige løsninger på en kompleks problemstilling.

Morningstar er en produsent som lager alt fra prisgunstige standard pwm regulatorer, til avanserte proffe regulatorer i Tristar serien. Jeg kjenner kun Tristar 60 MPPT regulatoren. Jeg kjøpte den av 3 enkle grunner.

1) Effektiv regulator som er i stand til å overføre maks energi fra panelene til batteriene. Tar jeg ikke helt feil har en Tristar 60 MPPT tre regulatorer innebygget for forskjellge Amp. På den måten kan den håndtere 60Amp, men når den bare tilføres 10A så bruker den strøm som en tilsvarende 10A regulator. Morningstar har noen veldig overbevisende videoer.
2) Solid, en 3kg regulator med en stålkasse og en kjøleribbe av de helt store.
3) Standard ethernet og web server innebygget. Og ja den har også RS232 og modubus over 485 eller hva det nå heter, og egen PC software som kan brukes både til overvåking og konfigurasjon. Men, det er muligheten til bare å koble regulatoren til en internettforbindelse, og ha tilgang til den fra en hvilken som helst smart tlf, ipad eller pc som jeg setter pris på.

Dette er ikke lett. Det som i allefall er helt sikkert MPPT er det eneste rette!
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bibbibo

Da kjører jeg huet mitt inn i tenke boksen jeg, får lese litt og se litt, regne litt og ja, hele den biten der! Takk skal dere ha! Setter pris på dette:)

Bibbibo

Da har det blitt handlet litt, ny batteribank (750at), 200 watt paneler, 90 at lader, 1500 watt inverter, har valgt og holde meg til den regulatoren jeg har hatt siden jeg overtok hytta, sectra 2020 eller vera som den heter hos hytte torget, blir nok byttet ut iløpet av året. Men skulle ønske jeg hadde en studer kombi lader, men det hadde ikke lommeboka penger til:/  Synspunkter?

Røilern

Høres bra ut dette, pass bare på at lader og regulator er juster korrekt ihht til dine nye og sikkert dyre batterier. Feil lading har en ofte kostbar effekt på batterier
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

OS

Sitat fra: Bibbibo på mars 24, 2013, 23:58:04
Da har det blitt handlet litt, ny batteribank (750at), 200 watt paneler, 90 at lader, 1500 watt inverter, har valgt og holde meg til den regulatoren jeg har hatt siden jeg overtok hytta, sectra 2020 eller vera som den heter hos hytte torget, blir nok byttet ut iløpet av året. Men skulle ønske jeg hadde en studer kombi lader, men det hadde ikke lommeboka penger til:/  Synspunkter?

Hvilke batterier kjøpte du? Antar der er 3stk 250Ah batterier. Du må være veldig nøye med sammenkoblingen hvis du vil la batteriene vare i mange år. Ta minus fra det ene, ytre batteriet og pluss fra det andre ytre. Ledningene i mellom batteriene må være så like i lengde som mulig. Dette er mest kritisk med gode, dyre batterier. Har du "brandede" batterier (billige batterier fra butikker som ikke oppgir tekniske data på batteriene) er det ikke så kritisk da de ofte har mye høyere indre motstand og da er ikke sammenkoblingen så kritisk.

Og for å flisespikke litt: ladere oppgis i A, ikke i at.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Bibbibo

det er disse batteriene: http://powershop.as/products/Batteri--AGM-12V%7B47%7D250At-Power-Controls-Solar-Pro.html

Regulatoren er stilt in som den skal være iht batteriene, men den blir nok nullstilt når jeg kobler den fra og flytter den, så da må jeg nok legge inn alt på nytt. Men takk for heads up'n.

batteriekablene er like lange, 50m2, en feit jævla slange, men hva mener du med: Ta minus fra det ene, ytre batteriet og pluss fra det andre ytre? skjønte ikke den helt..
Takk for svar.

OS

Sitat fra: Bibbibo på mars 25, 2013, 23:29:50
det er disse batteriene: http://powershop.as/products/Batteri--AGM-12V%7B47%7D250At-Power-Controls-Solar-Pro.html

Regulatoren er stilt in som den skal være iht batteriene, men den blir nok nullstilt når jeg kobler den fra og flytter den, så da må jeg nok legge inn alt på nytt. Men takk for heads up'n.

batteriekablene er like lange, 50m2, en feit jævla slange, men hva mener du med: Ta minus fra det ene, ytre batteriet og pluss fra det andre ytre? skjønte ikke den helt..
Takk for svar.
Beklager,det var litt dårlig forklart av meg. Nedenfor er et bilde som viser det jeg mener. Her ser du pluss tas fra batteriet til venstre og minus fra batteriet til høyre.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Bibbibo

Aha.. Er ikke det den eneste måten og serie koble på a? Var værtfall sånn jeg hadde tenkt det:)

OS

Sitat fra: Bibbibo på mars 26, 2013, 00:04:51
Aha.. Er ikke det den eneste måten og serie koble på a? Var værtfall sånn jeg hadde tenkt det:)
Dett er ikke seriekobling, det er parallellkobling. Det du skal legge merke til i bildet ovenfor er at pluss tas fra ett batteri og minus fra et annet.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Bibbibo

Sitat fra: OS på mars 26, 2013, 08:20:37
Sitat fra: Bibbibo på mars 26, 2013, 00:04:51
Aha.. Er ikke det den eneste måten og serie koble på a? Var værtfall sånn jeg hadde tenkt det:)
Dett er ikke seriekobling, det er parallellkobling. Det du skal legge merke til i bildet ovenfor er at pluss tas fra ett batteri og minus fra et annet.

Det var litt flaut faktisk, blander det greine der.. Men beklager at jeg spør så mye, men pluss fra det ene batteriet? Og minus dra det andre? Nå blei jeg lettere forvirret her:s  :P

Stardustsilver

Sitat fra: Bibbibo på mars 26, 2013, 11:21:08
Sitat fra: OS på mars 26, 2013, 08:20:37
Sitat fra: Bibbibo på mars 26, 2013, 00:04:51
Aha.. Er ikke det den eneste måten og serie koble på a? Var værtfall sånn jeg hadde tenkt det:)
Dett er ikke seriekobling, det er parallellkobling. Det du skal legge merke til i bildet ovenfor er at pluss tas fra ett batteri og minus fra et annet.

Det var litt flaut faktisk, blander det greine der.. Men beklager at jeg spør så mye, men pluss fra det ene batteriet? Og minus dra det andre? Nå blei jeg lettere forvirret her:s  :P

Hvis du ser nøye på bildet så går pluss ledningen fra batteriet  på den ene siden til regulatoren, mens minus ledningen går ut til regulatoren fra batteriet på en andre siden i bildet.  Ta altså ikke pluss og minus opp til regulatoren fra samme batteri.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Bibbibo

Sitat fra: Stardustsilver på mars 26, 2013, 17:17:50
Sitat fra: Bibbibo på mars 26, 2013, 11:21:08
Sitat fra: OS på mars 26, 2013, 08:20:37
Sitat fra: Bibbibo på mars 26, 2013, 00:04:51
Aha.. Er ikke det den eneste måten og serie koble på a? Var værtfall sånn jeg hadde tenkt det:)
Dett er ikke seriekobling, det er parallellkobling. Det du skal legge merke til i bildet ovenfor er at pluss tas fra ett batteri og minus fra et annet.

Det var litt flaut faktisk, blander det greine der.. Men beklager at jeg spør så mye, men pluss fra det ene batteriet? Og minus dra det andre? Nå blei jeg lettere forvirret her:s  :P

Hvis du ser nøye på bildet så går pluss ledningen fra batteriet  på den ene siden til regulatoren, mens minus ledningen går ut til regulatoren fra batteriet på en andre siden i bildet.  Ta altså ikke pluss og minus opp til regulatoren fra samme batteri.
Aha! Da skjønte jeg det! Takk for det!:) :D

ca119

svidd av 10000 kr for batterier gitt ........ litt av en sum!
Og bilde hvordan koble batterier .... det var smart + enkelt!

Bibbibo

Hallo igjen! Alle har hatt en bra påske? :)
Da har jeg satt isammen et koblingsskjema som jeg håper er ganske riktig, om det ikke er det, eller om det er noe jeg mangler, så sier dere ifra? håper det! ha en grom dag! :)

Trollbu

Er det noen som husker eller vet hvor store panel denne gammle audio light
regulatoren klarer?

Røilern

Den er vel laget på en tid da panelene typisk var 10-15-20W, tviler egentlig på at den takler noe særlig mer enn det. Tviler på om den takler et 60W panel, hvor mye hadde du tenkt deg?

I tillegg er vel ikke ladefunksjonen av de mest avanserte  - Jeg tror ikke jeg hadde satset på nye batterier eller paneler til denne regulatoren.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Ser likt ut med tanke på plassering av bryter, lysdioder, men har ikke releet inni og annen trykk på frontplaten.

Alle tilkoblinger, batteri, to (?) paneler og tre forbrukskurser så er det nok ganske likt. Gjenbruk av kabinett?

Releet er det for ut/inn kobling av forbruk? Det er ikke i min.

Regulatoren vår tar maks 40W med paneler. Videre så er de gamle laget for vanlige bly-syre batterier og ladingen stopper på 13,8V. Dette er for lite for GEL og AGM batterier.

Der trenger du ny regulator slik som jeg måtte ved overgang til ny batteritype. Ellers så blir de ikke toppladet.

EDIT:

Ser nå at power transistoren som er i min, som kortslutter panel(enen) til jord når batteriet er toppladet, er borte. Er releet til utkobling av panel(ene) ved ferdigladet? I så fall har du kanskje mulighet for at det tåler mere, MEN ville IKKE satset på den ved ny batteritype.

MPPT er laget for å få optimalisert effekt uttak fra panelene. Ville gått for en regulator med den teknikken.
Man lærer så lenge man lever.

Trollbu

Regulatoren er idag tilkoblet et relativt stort panel ( ca 100x50 cm får ikke sett på merkeskiltet da det er skrudd rett på vegg!!!!) og et 170Ah startbatteri for anleggsmaskiner :o

Siden det er to innganger for paneler på regulatoren tenkte jeg å utnytte disse slik at ladekapasiteten økes. Ønsker å tyne mest mulig ut av anlegget før det byttes ut.

Røilern

forståelig det, men hva slags panel ønsker du og utvide med?

Det høres ut som om du har 50-60W idag.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trollbu

Ønsker i utgangspunktet et(to) panel på maks av det regulatoren tåler,men siden det ikke er kjent hva det er kommer jeg til å skru ned det som er der nå og håpe på at det er et merkeskilt der,for så å prøve å få tak i tilsvarende brukt på Finn.

Noen som har erfaring med de enkle MPPT regulatorene som du får på Ebay for en hundrings??

Bibbibo

Den har en maks kapasitet på 50-55watt som "stort" før i tia, kan ha et mye større batteri en 170 ah, jeg hadde 2 * 150 ah, veide 19 tonn pr batteri!!! Haha..


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod