Gammelt audio light annlegg

Startet av Bibbibo, februar 19, 2013, 10:41:08

Stardustsilver

Sitat fra: Bibbibo på mars 26, 2013, 11:21:08
Sitat fra: OS på mars 26, 2013, 08:20:37
Sitat fra: Bibbibo på mars 26, 2013, 00:04:51
Aha.. Er ikke det den eneste måten og serie koble på a? Var værtfall sånn jeg hadde tenkt det:)
Dett er ikke seriekobling, det er parallellkobling. Det du skal legge merke til i bildet ovenfor er at pluss tas fra ett batteri og minus fra et annet.

Det var litt flaut faktisk, blander det greine der.. Men beklager at jeg spør så mye, men pluss fra det ene batteriet? Og minus dra det andre? Nå blei jeg lettere forvirret her:s  :P

Hvis du ser nøye på bildet så går pluss ledningen fra batteriet  på den ene siden til regulatoren, mens minus ledningen går ut til regulatoren fra batteriet på en andre siden i bildet.  Ta altså ikke pluss og minus opp til regulatoren fra samme batteri.
Værstasjon på hytta: www.weather-skottasen.com
Værstasjon hjemme: www.weather-lillehammer.com

Bibbibo

Sitat fra: Stardustsilver på mars 26, 2013, 17:17:50
Sitat fra: Bibbibo på mars 26, 2013, 11:21:08
Sitat fra: OS på mars 26, 2013, 08:20:37
Sitat fra: Bibbibo på mars 26, 2013, 00:04:51
Aha.. Er ikke det den eneste måten og serie koble på a? Var værtfall sånn jeg hadde tenkt det:)
Dett er ikke seriekobling, det er parallellkobling. Det du skal legge merke til i bildet ovenfor er at pluss tas fra ett batteri og minus fra et annet.

Det var litt flaut faktisk, blander det greine der.. Men beklager at jeg spør så mye, men pluss fra det ene batteriet? Og minus dra det andre? Nå blei jeg lettere forvirret her:s  :P

Hvis du ser nøye på bildet så går pluss ledningen fra batteriet  på den ene siden til regulatoren, mens minus ledningen går ut til regulatoren fra batteriet på en andre siden i bildet.  Ta altså ikke pluss og minus opp til regulatoren fra samme batteri.
Aha! Da skjønte jeg det! Takk for det!:) :D

ca119

svidd av 10000 kr for batterier gitt ........ litt av en sum!
Og bilde hvordan koble batterier .... det var smart + enkelt!

Bibbibo

Hallo igjen! Alle har hatt en bra påske? :)
Da har jeg satt isammen et koblingsskjema som jeg håper er ganske riktig, om det ikke er det, eller om det er noe jeg mangler, så sier dere ifra? håper det! ha en grom dag! :)

Trollbu

Er det noen som husker eller vet hvor store panel denne gammle audio light
regulatoren klarer?

Røilern

Den er vel laget på en tid da panelene typisk var 10-15-20W, tviler egentlig på at den takler noe særlig mer enn det. Tviler på om den takler et 60W panel, hvor mye hadde du tenkt deg?

I tillegg er vel ikke ladefunksjonen av de mest avanserte  - Jeg tror ikke jeg hadde satset på nye batterier eller paneler til denne regulatoren.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Amatøren

Ser likt ut med tanke på plassering av bryter, lysdioder, men har ikke releet inni og annen trykk på frontplaten.

Alle tilkoblinger, batteri, to (?) paneler og tre forbrukskurser så er det nok ganske likt. Gjenbruk av kabinett?

Releet er det for ut/inn kobling av forbruk? Det er ikke i min.

Regulatoren vår tar maks 40W med paneler. Videre så er de gamle laget for vanlige bly-syre batterier og ladingen stopper på 13,8V. Dette er for lite for GEL og AGM batterier.

Der trenger du ny regulator slik som jeg måtte ved overgang til ny batteritype. Ellers så blir de ikke toppladet.

EDIT:

Ser nå at power transistoren som er i min, som kortslutter panel(enen) til jord når batteriet er toppladet, er borte. Er releet til utkobling av panel(ene) ved ferdigladet? I så fall har du kanskje mulighet for at det tåler mere, MEN ville IKKE satset på den ved ny batteritype.

MPPT er laget for å få optimalisert effekt uttak fra panelene. Ville gått for en regulator med den teknikken.
Man lærer så lenge man lever.

Trollbu

Regulatoren er idag tilkoblet et relativt stort panel ( ca 100x50 cm får ikke sett på merkeskiltet da det er skrudd rett på vegg!!!!) og et 170Ah startbatteri for anleggsmaskiner :o

Siden det er to innganger for paneler på regulatoren tenkte jeg å utnytte disse slik at ladekapasiteten økes. Ønsker å tyne mest mulig ut av anlegget før det byttes ut.

Røilern

forståelig det, men hva slags panel ønsker du og utvide med?

Det høres ut som om du har 50-60W idag.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Trollbu

Ønsker i utgangspunktet et(to) panel på maks av det regulatoren tåler,men siden det ikke er kjent hva det er kommer jeg til å skru ned det som er der nå og håpe på at det er et merkeskilt der,for så å prøve å få tak i tilsvarende brukt på Finn.

Noen som har erfaring med de enkle MPPT regulatorene som du får på Ebay for en hundrings??

Bibbibo

Den har en maks kapasitet på 50-55watt som "stort" før i tia, kan ha et mye større batteri en 170 ah, jeg hadde 2 * 150 ah, veide 19 tonn pr batteri!!! Haha..


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod