Lading - batterispenning?

Startet av rudy, februar 25, 2013, 22:43:03

Røilern

Hmm, dette høres litt merkelig ut. Har ikke regulatoren temperatur kompensering og instilling for type batteri?

AGM batterier skal typisk ha i området 14,5V ved 25 °C, med temperatur kompensering  på 0,03V pr °C gir dette 15,4V ved -5 °C. Spenning over 15V er det mao ikke nødvendigvis noe galt i.

En litt høyere spenning en gang i måneden for utgjevnlig av spenningen mellom cellene er korrekt for vanlige blybatterier, men AGM batterier skal ikke ha slik utgjevning.

Når strømmen til batteriet er lavere enn fra panelet kan dette at regulatoren er i absorpsjonsstadiet med kosntant spenning og synkene strøm. Om dette kan intreffe ved så lav SOC som 70% er usikkert. Det som kan være tilfellet er at regulatoren ikke viser korrekt SOC. Korrekt angivelse av SOC er meget komplisert og selv de mest avanserte batterimonitorer må kalibreres med jevne mellomrom.



Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

petter`n

Kjenner ikke til AGM-batterier, men jeg har voltmeter inne for å overvåke og jeg snakker om 20 gr. temp. Riktig at det kan innstilles for annet enn syrebatterier og som krever en annen lading.

rudy

Fikk testet litt i påsken. Koblet fra bevegelsesdetektoren og fant at den trekker 0,1 A. da går det fortsatt 0,3A til noe. Tok ikke bryet med å kople fra den elektroniske dimmeren fra Elko. Ellers har jeg bare belysning som er slått av med enpolte brytere. Nå prøver jeg med å slå av regulatorten hver gang jeg reiser så får vi se hvordan det går videre..

Tverrdalen

SOC vs VOL: Sett dette, fra Hyttetorget?

Ved i gangkjøring av styringstavle.
Når styringstavla settes i gang må følgende innstilles.
Batteritype:
LI er vanlige blybatterier.
GEL (AGM batterier skal lades på samme måte som
Gel batterier).
Det anbefales også at det benyttes spenningsstyring
(VOL) ikke SOC som er innstilt fra fabrikken.
Regulatoren trenger å lade ut og opp igjen batteriene
5-6 ganger før den regner ut riktig prosentverdi.
Det er derfor viktig at den står på VOL en stund slik
at prosentverdien blir riktig før denne visningen
benyttes.
Hvis ikke denne forandringen gjøres kan regulatoren
koble ut strømmen i hytta (dyputladingsbeskyttelsen)
for tidlig.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod