Ventilasjon fra gassvarmer

Startet av 14084535959, mars 05, 2013, 17:43:21

14084535959

Har ett teknisk rom på ca 25 kubikkmeter.Rommet inneholder aggregat (TEC27), batteribank ca 1400 At gassvannvarmer med utlufting .vd utetemperaturer på ca 20 minus og noe vind fryser vannvarmeren.Det er separat ventilasjon fra vannvarmeren ved ett 20-30 cm vertikalt rør som vinkles ca 80 grader gjennom veggen .Erfaringer og gode råd mottas med takk.

Tobben

Vurdert å ventilere gjennom tak?
Tror man minimerer fare for frost ved en slik løsning

phs

Du sier ikke noe om hvor varmt det er i boden. Dersom temperaturen i rommet er lav så skal det jo ikke så mye kulde utenfra til før vannet fryser. Du sier heller ikke noe om dette skjer selv om pilotflammen brenner.
Jeg har omtrent samme opplegg, og problem som deg. Ble anbefalt å sette på et nedadvendt 90 grader bend på røret på utsiden av veggen, men dette fungerer heller ikke selv om temperaturen i rommet er 18 - 20 grader. Det går bra så lenge pilotflammen brenner, men om natten og når vi forlater hytta stenger vi ventilasjonsrøret fysisk.
Hvis man skal fører ventilasjonsrøret over tak tror jeg det er nødvendig med en "vannlås" for å hindre kaldluft fra å sige ned i røret.

Tommy

Hadde samme problem i fjord, varmeren frøys i stykker to ganger selv om den står inne på badet, har gassvarmer uten pilotflamme så den kalde lufta fryser vannet overst i varmeren. Jeg kappa til ei gipsplàte å la mellom eksos og varmer på natta å det har holdt hos oss.

dybis

Jeg skal snart installere en gassvarmer på ei hytte under bygging. Hvor lang slange har dere fra varmeren før den går ut av veggen? Kan det hjelpe og ha en lengre slange?

Tommy

Vår slange er ca 1,5 meter før den går mellom veggen.

Røilern

Jeg installere gassvarmer for et år siden. Opprinnelig planla jeg å kjøre varmen ut gjennom vegg, men jeg endte med å spandere den kostbare pipen som er laget for formålet. Den eneste grunnet til dette er alle innleggene på dette forumet og andre om problemer med frysing.

Med min pipe installasjon har jeg ikke hatt noen frostproblemer, selv uten varme. Jeg har varmer uten pilotflamme.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Bibbibo

Det er ikke noe sjans for at du har noen bilder eller?

dybis

Kanskje det er lettere for vinden å presse luft inn hvis røret går ut på vegg sammenlignet med takløsning? Samt kanskje lengre rør ved takløsning? Jeg planlegger uttak ved levegg hvor det aldri kommer vind. En meter rustfritt rør + 90 grader (trim eksosanlegg til bil) uten isolasjon. Er det isolert slange hos dere?

Røilern

Sitat fra: dybis på mars 10, 2013, 06:17:03
Kanskje det er lettere for vinden å presse luft inn hvis røret går ut på vegg sammenlignet med takløsning?

Tja,  jeg skulle tro det. Tak pipen har jo en ganske spesiell "hatt" som bidrar, jeg har ikke registrert trekk ned gjennom pipen.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod