Oppgradering. Ett eller to solcellepanel?

Startet av pcgjetrang, mars 31, 2013, 18:22:20

pcgjetrang

Hei!

Vi har i vinter kjøpt ei hytte som er bygget i 1981 og solcelleanlegget antar jeg er rundt 10 år nyere.. Det er derfor nødvendig med en del oppgradering..

Anlegget besto av to forskjellige batterier av dårlig kvalitet, en gammeldags Primus laderegulator og to forskjellige solcellepaneler. Det står et panel på sør/østveggen og et panel som sannsynligvis er litt større på vest veggen. Jeg vet ikke hvor store solcellepanelene er, men antar det ene er ca 25W og det andre 60W.

Til nå har jeg kjøpt 2 stykk 290Ah AGM batterier og en ny laderegulator av typen Hyttebutikken HB16. Har også kjøpt en Victron 180W ren sinus inverter for å drive TV/dekoder. Alle pærer blir byttet ut til LED. Har også aggregat for å drive støvsuger  o.l. Dette fungerer i og for seg helt utmerket foreløpig og vi hadde massevis av kapasitet til overs på batteriene etter å ha vært på hytta i 5 dager i påska, men ladingen fra panelene ser jeg er for liten og vil by på problemer fremover. Nå i påska har jeg registrert maks 2.2Ah lading midt på dagen når sola har stått rett på det største panelet. Dette står plassert på sør/vestveggen.

Må derfor oppgradere panelene også og det store spørsmålet er:

Bør jeg gå for ett eller to paneler? Hvis to, bør jeg plassere de samlet på den mest solrike veggen eller plassere på to vegger for å få flest mulig soltimer? Hytta ligger i skogsterreng og ligger forholdsvis solrikt, men enkelte trær skygger i perioder for panelene slik de står plassert i dag.

Laderegulatoren jeg har kjøpt takler maks 25V og 180W fra panel(ene). Er derfor litt  tvil på om jeg skal gå for ett stort panel eller to på f.eks. 85W?

Takker så mye på forhånd for gode tips og råd. :-)

ca119

Trodde denne Hyttebutikken HB16 var en krem-regulator, men maks 25V og 180W?
Det var slappe saker til den stive prisen - 3290NKr?

I ditt tilfelle er det vel samme om du kjøper 2 mindre eller et 1 stort panel.
Bør vel være mindre jobb å montere 1 en 2 paneler? Maks 180W .....
Hovedsak er vel at du få mest mulig soltimer for å lade batteriet.

25W (gir max 1,5A) + 60W (gir max 3.5A) om det er knallsol ....
DU kan selge de på finn - en billig laderegler får du for 200kr ;)

pcgjetrang

Jeg ga 2990,- , forholdsvis stiv pris ja.. Av en eller annen grunn tenkte jeg ikke på begrensningen på solcelleinngangen når jeg kjøpte den. Men, men.. Kommer jeg opp mot 180W tror jeg det skal dekke ladebehovet greit. Har også mulighet til å bruke aggregatet for lading om det skulle knipe i vinterhalvåret.

Noen som har innvendinger på å gå for 2 x 85W paneler? Da kommer jeg nærmest maks effekt inn, uten at det koster skjorta.

Røilern

Det kommer litt an på smak og behag. Jeg antar de skal monteres ved siden av hverandre?
Selv synes jeg estetikk bør hensyntas - hvilke paneler ser finest ut og tar seg best ut på veggen?

2 paneler bygger mindre ut fra vegg når de vippes til sommervinkel, og det kan kanskje se fint ut.

Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

pcgjetrang

Absolutt med på estetikk-aspektet. Det er i og for seg bare vi som ser dem da hytta ligger usjenert på en liten høyde, uten stier eller veier direkte forbi.

Jeg må isåfall montere dem over og under for å plass, tror jeg.

Tror du det er mest hensiktsmessig å montere de samlet på Vestveggen eller har det noe for seg å sette ett panel på sør/øst veggen for å få med sola fra morgenen? Jeg klarer ikke bli helt enig med meg selv om hva som lønner seg.


Røilern

I utgangspunkt bør de monteres på sydvegg, når regulatoren din er flaskehalsen så ville jeg ikke laget en løsning med to himmelretninger.

Det du kan vurdere er å lage en hengslet løsning på sydveggen slik at du kan svinge panelene med solen og i praksis hente flere soltimer. Dette fiungerer selvfølgelig bare når du er på hytta, men det er jo også da forbruket er høyest. Jeg vurderer denne løsnigen selv og forventer å kunne hente ut 30-40% fler watt timer. jeg ser for meg at denne er manuell, men teoretisk kan den selvfølgelig Automatiseres.


Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod