Støpe pillarer til hytte

Startet av Hans, januar 30, 2008, 21:30:34

Hans

Er det noen som har en grei veiledning for hvordan støpe pillarer til ei hytte? Jeg forventet at jeg skulle finne noe på maxit.no, men den gang ei....
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

Hans

Siden ingen andre har gjort det, kan jeg jo kommentere mitt eget innlegg selv :)

Her ligger det for så vidt en grei "bruksanvisning", men jeg er egentlig ute etter flere synspunkter. Det kan gå på valg av type søyleblokker vs forskaling, og evt dimensjonering, høyde etc.

Vår tomt er ganske skrå, noe som vil medføre at pillarene fremme blir betydelig høyere enn de bak. Har det noe å si i forhold til valg av løsning?
Vi bygger hytte i Birtedalen i Fyresdal kommune.
Prosessen dokumenteres på http://byggehytte.wordpress.com/ og på http://twitter.com/ho_hodol

PerEgil

Jeg har selv ei hytte som står på pillarer og vet hvilke problemer en kan komme opp i hvis dette arbeidet ikke er gjort ordentlig. Det viktigste er at tomten er skikkelig drenert, noe som er avgjørende uansett hva slags fundamentering man velger. Videre er det viktig å grave til tilstrekkelig dybde, stor nok såleplate, gode masser rundt pillaren - anbefaler løs leca pakket inn i fiberduk. I tillegg er det lurt å kle pillaren med grunnmursplast.

Kenneth S

Bruk Bigfoot-systemet, anbefales
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

e

Hei,

Jeg bygger hytte på Austevoll sør for Bergen.
Den ene gavlveggen står på 5 pillarer. Her er det ganske skrått underlag, og jeg gjorde som følger:
1) Gravde ned til grunnfjellet
2) Forskalte og støpte en såle for hver pillar. Her forankret jeg med armeringsjern innstøpt i fjell.
3) Murte opp såle med Icopal Pillarblokk

For meg fungerte denne løsningen utmerket.
Se også bilder på min byggeblogg: http://www.wanvik.blogspot.com/


PerEgil

Vedrørende "Bigfoot" systemet
Det er utvilsomt bra ting med det systemet, men det man må tenke på er at det faktisk går med en del betong, trolig så mye at man må ha betongbil og da begynner hensikten med å benytte pillarer som metode å bli borte. Jeg anbefaler å basere det på bruk av pillarblokk.

Tverrdalen

Hvor lang avstand har dere mellom pillarene?

Kenneth S

Spørs hva du bruker til rammeverk over pillarene
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Geiri

Stjeler litt her jeg også.

Hva om man kjører dobbel 2 x 8 som bære ramme?

Tverrdalen


Kenneth S

Har sett mange hytter som det er brukt dobbel 2"8" på. Ikke gjør det!
Har bygd en hytte på pillarer og da brukte vi limtre.
Man klarer ikke å fordele vekta med dobbel 2"8", da må man isåfall ha en avstand på ca 1 m mellom pillarene.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Geiri

Det er snakk om ett tilbygg. Tilbygget er 3,5m og tenkte å ha 3 pillarer  på hver dobble 3.5m lengde 2x    2"x8"

Disse vil igjen også ankres i tilhørende laftekasse 6"

Mellom hver dobbel vil det bli et strekk på ca 2m. her tenkte jeg å ha  2"x8" i cc60 imellom. (Ikke overliggende, men imellom med hjelp av festehjern / sko)

Du mener dette vil være en dårlig måte å konstruere det på?

Tilbygget blir 3,5m x 8m

dvs 4 lengder a 3,5m med dobbel 2x8 med 2x8 innlegg.

Fikk forklart det slik av den lokale snekker helten....


Hadde jeg brukt Limtre hadde jeg gått motsatt vei. Hatt dragerne i hyttebredden som er 8m. Da 3 lengder a 8m med 2x8 imellom. Da hadde strekket blitt kun 1,5m på 2x8 cc60. Problemet blir at disse limtredragerne kommer til å bli lange / høye , noe som kan skape problemer da minste bakkeklaring er slik at 2x8 nesten kysser berget. ca 10cm klaring.

Kenneth S

Jeg har sett haugevis med sånne tilbygg i en hyttelandsby på Skeikampen, komikveld å se på etter noen år ikke noe er i vater.
Bruk 115x270 limtre, litt dyrere men mye sikrere.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Geiri

115 x 270 i 8meters lengde? Hvor langt mellom pillarer da?
Finnes disse impregnert?
Blir fort en liten 10tusen for 3stk i den lengden jeg skal ha.
Tenkte også på limtre i møne, eventuelt takåser av rundtømmer.

Kenneth S

2,5 meter mellom søylene.
Fåes også i impregnert.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no

Geiri

Legger til plantegnign ny og gammel samt fasade sør ny og gammel så ser du kanskje hva jeg snakker om.

Setter pris på synspunkter.

Geiri

Sitat fra: Kenneth S på september 02, 2010, 19:51:09
2,5 meter mellom søylene.
Fåes også i impregnert.

Dvs 3 søyler på 8m.
Da sparer man en hel del grave / støype arbeid og kostnad. Så man kommer nok ut omtrent likt på pris.
Men for sikkerhetsskyld kommer jeg til å kjøre på med 4 søyler med 1,9m mellom og 20cm overheng i endene.

Geiri

320,- + mva pr løpemeter for 115 x 270.
Er dette normal pris? Dyrt / billig?
Har da forespurt på totalt 36m (i forskjellige kapp)

Kenneth S

Hvis det er Moelven Limtre så er det kjempebillig.
Jobber i Gausa AS
Leverandør av Byggmann Hus & hytter.
www.gausa.no


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod