Kjøpe eller leie en nivellerkikkert?

Startet av Lorimer, mai 06, 2013, 22:18:16

Lorimer

Hei,
Til sommeren er det i gang med drømmeprosjektet, som er hytta. Først skal vi grave og støpe søyleblokker for 36 pilarer under en 64m2 hytte, iberegnet pilarer til verandaen.

Jeg har støpt ringmur til en garasje tidligere og da brukte jeg en nivellerkikkert, hvis jeg ikke husker feil. Er ikke helt stø på forskjellen på en laser og nivellerkikkert. Er det noen som vet om de er å få i en billigere utgave (1-2000kr). Hvis så kan det kanskje lønne seg å kjøpe en i stedet for å leie. Får vel ikke så mye brukt for den senere, men man vet jo aldri.

oler

Hei.
Jeg vet ikke om niveleringskikkert er å få kjøp lenger, men det jeg vet er at billige laservatre til rundt 1000 - 2000 ikke er brukbare ute (du ser den røde streken kun et par meter), du må opp i en ca 5000,- skal du få noe brukbart.
Men gamlemetoden med salinger satt opp ved hjelp av vannslange holder i masse vis.
Lykke til

Lorimer

Hei,
Takk for svar. I mellomtiden har jeg kjøpt en laserkikkert med stativ. Den kostet 1200kr på Jula:

http://www.jula.no/justeringsinstrument-al32-160213

Sikkert ikke beste sort, men oppgitt 2,0 pr. km er ikke verst  :) Kan tåle vesentlig feilmargin fra dette.

oler

Da er det bare å sette i gang, det blir helt sikkert bra.


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod