Tak - Åstak - Mønsåstak

Startet av jolasaas, mai 15, 2013, 21:15:34

jolasaas

Står på terskelen til å bygge et påbygg på ei lita hytte i Tydal(Påbygget blir vel strengt tatt størren enn eksisterende hytte). Grunnflata blir 5,5x 10 meter, og jeg skal bygge i en og en halv etasje. Jeg tenkte å få knevegger i 2. etasje på ca 1m, og så skråtak opp derfra. Spennet fra vegg til vegg vil bli på 8m med 1m utstikk på hver side med luftebalkong på begge sider. Jeg tenkte å avstive dette med en vegg i midten slik at spennet i hvert rom blir på ca 4 meter. Jeg lurer nå på å bruke en gammel teknikk; mønsåstak. Hvis jeg har lest riktig, er dette en løsning med en mønsås man legger sperrer oppå, noe som gjør at man fordeler vekta av taket på gavlvegger og sidevegger.

Mitt problem er at jeg ikke finner noe på nett om noen som har gjort dette før meg, og ingen byggtekniske tabeller som viser last og dimensjonering av materialene i et slikt tak. Noen som kan hjelpe meg?

jijoh

Kanskje hytteleverandører som leverer laftehytter har peiling på dette. Tror dette blir gjort på slike hytter  :)


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod