Lading av batteriverktøy

Startet av Arne S, mai 26, 2013, 19:04:28

Arne S

Har 12V solstrøm på hytta og lada drill og støvsuger med 125W omformer uten problemer.
Men så kjøpte eg  ny batteri plenklipper og den vil ikkje lade. Klipperen er på 40V og 2A. På laderen som følgde står det  98W.
Eg har lite greie på strøm og spør difor om hjelp.
Kor stor må omformeren være for å lade dette batteriet.
PS  Det kunne ikkje ramle meg inn å kjøyre aggregatet i ein time for å lade den vesle batteriklumpen.

petter`n

Har en 24 v. gjæringsag og i bruksanvisningen blir det advart mot å lade via omformer eller aggregat. Men Bosch (Feintype) gikk helt elegant på omformeren da jeg ville støye minst mulig.

Ikke ladbar Bosch.

Arne S

Takk for svar. Kan det tenkast andre årsaker. Omformeren leverer firkantpuls og det gjer også enkelte aggregater.

OS

Du bør nok kjøpe deg en litt større omformer. Har du en butikk i nærheten som selger omformere kan du spørre om å få låne med en og teste. Kjøper du via nett har du 14 dagers returrett uansett.

Har du noen kroner til overs ville jeg gått for en med ren sinus i tillegg. F.eks Victron 350W som selges av Sunwind.
Victron Multiplus 24/3000/70, Venus GX, BMV 702
Morningstar Tristar MPPT 60
12 stk Fuli 6V/200Ah AGM
Midnite Solar MiniDC sikringsskap

Røilern

Sitat fra: Arne S på mai 26, 2013, 20:36:35
Takk for svar. Kan det tenkast andre årsaker. Omformeren leverer firkantpuls og det gjer også enkelte aggregater.


Dette er nok så enkelt at trafoen til laderen ikke aksepterer firkant pulsen.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E

Arne S

Merkeleg, omformeren lader uten problem litiumbatteri på 24V/10A, drill og støvsuger. Er det tommelfingerregler man må være ops på når ein planlegg kjøp av riktig utstyr?
Prøver å få mest mogeleg ut av solcelleanlegget i den lyse tiden. Aggregatstrøm berre til nødsbruk. Det bråker og stinker.

Røilern

Min erfaring er at dette har å gjøre med trafodesign. Noen krever krever en ren sinuskurve, noen aksepterer firkantpuls, og atter andre lader bare dårlig på firkantpuls. Dette siste er min erfaring på ladere fra apple.

En mulig omgåelse av problemet kan være å forsøke en annen trafo til den samme laderen.

Hva angår råd til kjøp av slikt utstyr så kan det være at det  ikke noe som heter bra og billig. Bra invertere lever perfekt strøm, er tunge og dyre.

Kjøp heller en brukt Victron enn en dårlig og ny inverter.
Victron Smartsolar Charge MPPT 150/100
9 x 300W  paneler
12x2V 1100Ah Getek AGM
Victron Multi 5000W/120A 24V
220V kjøleskap, fryser, komfyr, mikro, vaffeljern, kaffemaskin og brødrister
Honda E


Powered by SMFPacks Ads Manager Mod